نظامی گنجوی جزو مفاخر ادبی و گوهری ارزنده از گنجینه ادبی و فرهنگی ایران اسلامی است

حداد عادل گفت: نظامی گنجوی جزو مفاخر ادبی در ردیف شعرای بزرگی همچون مولوی، سعدی، حافظ و فرودسی قرار دارد و گوهری ارزنده از گنجینه جواهرات ادبی و فرهنگی ایران اسلامی شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، «غلامحسین حداد عادل» امروز (21 اسفندماه) آئین گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی و اختتامیه هنرواره «ایران دل» در مجموعه فرهنگی فدک اردبیل گفت: اردبیل منطقه ای که توانست وحدت دیانت و سیاست را در حدود 500 قبل محقق کند و از وحدت به شعار عالم برجسته شهید مدرس نیز بدل شد و همین وحدت دیانت و سیاست نیز قلب حرکت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) شد.

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: آنچه دشمنان اسلام و انقلاب از آن ترس دارند همین وحدت دیانت و سیاست است و دشمنی خود را از آن ابراز می کنند و این کلمات پرقدرت و پرتاثیر شروع حرکت زمامداری از زمان صفویان در اردبیل بود و به تمامیت ارضی ایران اسلامی تاکید می کردند.

 

وی اعلام داشت: نظامی گنجوی جزو مفاخر ادبی در ردیف شعرای بزرگی همچون مولوی، سعدی، حافظ و فرودسی قرار دارد و گوهری ارزنده از کنجینه جواهارات ادبی و فرهنگی ایران اسلامی شناخته می شود.

 

حداد عادل ادامه داد: شناساندن چنین گنجینه های ادبی به نسل های امروز و آینده یک وظیفه ملی، اسلامی و انقلابی است چون در این روزهای که کشور مورد تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان قرار دارد باید از این میراث جاودانه ادبی به عنوان ابزار فرهنگی بهره مند شد.

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: نظامی گنجوی از شعرای پرکار بود و بیش از 20 هزار بیت شیرین، دلپذیر و خوش آهنگ به یادگار گذاشته شده است و به حق کتاب های این شاعر که پنج گنج مشهور هستند و در قرن ششم سروده شده تا به امروز با ذوق و شوق از آن استقبال می شود.

 

حداد عادل خاطر نشان کرد: شعر یکی از ابزار نظامی گنجوی برای بیان حکمت وی بوده و نظامی در اشعار خود اعتقاد به خداوند متعال و توحید را به زیباترین شکل ممکن بیان می کند.

 

وی اظهار داشت: البته تناقض هایی امروز شاهد هستیم که اشعار فارسی از آرامگاه وی تخریب و تغییر می یابد تا هویت ایرانی ایشان مورد خدشه قرار گیرد اما این شاعر فارسی گویی افکار روشن و آشکار دارد و آثارش در دسترس همگان است و نمی توان با حذف اشعار فارسی هویت ایرانی این شاعر مخفی شود.

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: انتصاب سرمایه های فرهنگی ایران اسلامی نه حتی اعتباری برای آنها نخواهد شد بلکه عظمت ایران و سرمایه های فرهنگی ایران به رخ جهانیان کشیده خواهد شد.

 

کد خبر 1156856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha