نگاه قرآن‌محوری در عرصه فرهنگ و هنر احیا می‌شود

معاف با تاکید بر ضرورت احیاء نگاه قرآن‌محوری در عرصه فرهنگ و هنر گفت: حدود ۵ ماه است که دولت سیزدهم مستقر شده است لذا باید اجازه دهیم این جهان بینی جدید که در واقع احیاء همان نگاه قرآن محوری در عرصه فرهنگ و هنر است در همه بخش ها جاری شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «علیرضا معاف» امروز شنبه 21 اسفند در جلسه کمسیون تبلیغ و ترویج که در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با بیان اینکه این جلسه عالی ترین  جلسه حوزه تبلیغ و ترویج است گفت:  ما با استناد به مصوبه سال 1388،  جلسه شورای هماهنگی قرآن را در هفته جاری با حضور وزراء تشکیل داده ایم.

 

 معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بعد از استقرار دولت سیزدهم، مقام معظم رهبری  تعبیر بازسازی انقلابی  ساختارهای فرهنگی را مطرح کردند.

 

وی اظهار کرد:  فعالیت های تبلیغی و ترویجی کشور یک فلسفه وجودی و هدف تاسیسی داشته است ، قرآن سازی در وزارت ارشاد و ورود قرآن به عرصه های مدیریتی هنر، نشر و مطبوعات در آن جلسات مورد بحث قرار گرفت، یادم هست جلساتی که در سال 87 و 88 برگزار می شد، کار آموزش عمومی قرآن به وزارت  آموزش و پرورش ، کار پژوهش به وزارت علوم و کار تبلیغ و ترویج، رسانه و هنربه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شد این امر یک دلیلی داشت  که کما کان آن دلایل پا برجا هستند.

 

معاف  با بیان اینکه ما باید نسبت به مصوبات متعهد باشیم  تصریح کرد:اگر وزارتخانه های فرهنگ، آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات در این هشت سال اخیر به دلیل بی توجهی یا آگاهانه نسبت به قرآن، دین، مسجد و نماز بی توجهی کردند این مسأله دلیل نمی شود که آن را مبنای تضعیف کمیسیون تبلیغ و ترویج یا کارگروه‌ها قرار دهیم. دولت آقار ریسی  با حاکمیت گفتمان اسیب شناسی  در فهم مدیریت امر قرآنی داشتن مخالف  است در واقع هدف ما حاکم کردن گفتمان ظرفیت شناسی و گفتمان فرصت شناسی اندیشه در جامعه است.

 

 معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: حدود 5 ماه است که دولت سیزدهم مستقر شده است  لذا باید اجازه دهیم  این نگاه و جهان بینی جدید که در واقع احیاء همان نگاه قرآن محور در عرصه  فرهنگ و هنر و مدیریت فرهنگ هنر  در کمسیون ها و کارگروه ها  است فعالت کنند من با تغییر معاونت های وزارت ارشاد موافق نیستم باید به معاونین جدید و شخصیت های ارزشی، قرآنی و دینی که به امر قران اهتمام دارند فرصت دهیم .

 

وی با اشاره به ضرورت انجام پایش کارگروه‌ها و کمیسیون تبلیغ و ترویج افزود:  در پایش و ارزیابی چه مالی وعملیاتی و چه کارکردی و رویکردی به ویژه در منابع مالی نباید کارگروه ها یا کمسیون ها را معطل نگه داریم. شاید پایش فرایندی شش ماهه یا یک ساله باشد و لازم است کمیسیون‌ و کارگروه ها جلسات خود را تشکیل دهند.

 

معاف در ادامه  با بیان اینکه کارگروه ها و کمسیون ها باید فعال باشند باید تشکیل جلسه دهند بیان کرد: در واقع فلسفه کارگروه ها قرآنی سازی و  و ورود فرهنگ و تفکر قرآنی در همه عرصه های مدیریتی  وزارت ارشاد است. وزارت ارشاد چهار تا «معاونت» دارد که شامل امور مطبوعات، امور فرهنگی ، امور هنری و سینمایی می شود و یک معاونت قرآن  دارد که امور معاونت محتوایی را برعهده دارد در واقع قرآن نهادی است که در عرض سایر نهادها  قرار ندارد بلکه قرآن یک فرا نهاد است، یعنی هر محتوایی باید در طول قران  و تفکر اهل بیت (ع) باشد این نگاهی است که آقای رییسی و وزیر ارشاد بر آن تاکید دارند.

 

 

وی اظهار کرد: قرآنی سازی وزارت ارشاد، مقدمه سازی دولت و دولت مقدمه تحقق جامعه قرآنی است ، هر چیزی که در این رایطه می گوییم، همان تقریر و روایتی است که مقام معظم رهبری فرمودند. ایشان نقشه راه و برنامه را به ما دادند، برنامه تعقلی هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته و کلیات آن مصوب شد.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  تصریح کرد: با توجه به پیشنهاد استاد سرابی یک کمیته ای متشکل از پنج نفر، کار پایش کارگروه ها و کمسیون ها را آغاز کنند، پایش و ارزیابی باید به گونه ای باشد که ابتدا قوت ها و اقدامات خوب انجام شده  بیان شود، قران در سال 1388 بسیار مهجور، منزوی و در حاشیه بود به مرور با توجه به اقدامات صورت گرفته توسعه پیدا کرد، حتی حوزه قرآن در دولت قبل هم نسبت به سال 88 از وضعیت بهتری برخوردار بود و شرایط فعلی این حوزه اصلا قابل قیاس با دهه 60 و 70 نیست که همه این موفقیت ها حاصل تلاش های این کمسیون ها و کارگروه ها است. لذا همه این اتفاقات و اقدامات خوب در حوزه مدیریتی قرآن  در این چهار دهه را باید قدر بدانیم  عرض کردم .

 

معاف تصریح کرد: از شما خواهشمندیم  اقدامات صورت گرفته در دستگا ههای عضو و پیشنهادات ارایه شده  را به دبیرخانه ارسال کنید، مقام معظم رهبری کلید واژه ای با عنوان امید را  مطرح کردند، سوال اصلی ما این است که امید در وزارت خانه ما چه معنایی دارد، همان طور که دوستان گفتند، امید یعنی رونق احیای فعالیت های خانگی و مردمی قرآنی در کشور.

 

وی اظهار کرد: در شورای توسعه فرهنگی مقرر شد کمسیون ها من بعد برنامه محور، برنامه قرآن و برنامه پایه باشند یعنی ما در توزیع منابع و اعتبارات برای دستگا ه ها برنامه محور باشیم.

کد خبر 1156911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha