کانون های مساجد  بهترین مکان برای مقابله با تهاجم فرهنگی است

حیدریان، گفت: کانون های مساجد بهترین مکان و نقطه امیدی برای زمینه سازی حکومت مهدوی ، پاسخگویی به چالش های فکری جوانان و رفع نیازهای آنان، مبارزه با تهاجم فرهنگی و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب شبیخون فرهنگی دشمن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد زمینه‌ساز اشاعه فرهنگ اسلامی در جامعه هستند و باید از ظرفیت کانون‌ها برای تقویت این مهم بهره برد.

 

 

وجود کانون های فرهنگی هنری در کنار مساجد و ارائه برنامه های متنوع سبب می شود جوانان در برابر آسیب های فرهنگی مصون مانده و همیشه در صحنه باشند و نقش کانون های مساجد در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ دینی و قرآنی و مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن و ارائه برنامه های فرهنگی هنری در راستای جذب جوانان به سمت مساجد در جامعه بسیار مهم و اساسی است.

 

 

 افرادی که در کانون های مساجد فعالیت می کنند با قرآن مانوس هستند، و این امر به ما کمک می کند که به راحتی بتوان در زمینه های مختلف گام برداریم و حضور در مسجد به منزله حضور در میدان جنگ و ثوابش به مثابه جهاد است.

 

 

در این راستا خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با نادر حیدری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قصرشیرین گفتگویی ترتیب داده که با هم می خوانیم.

 

 

 

* چگونه زمینه اصلاح، رشد و تعالی نسل جوان را در مسجد و کانون های مساجد فراهم کنیم؟

 

 

_ در فرهنگ دینی ما اینچنین گفته شده که مسجد یادآور بندگی و کرنش در پیشگاه خداوند است مسجد یعنی جایگاه سجده و سجده اوج بندگی و عبادت انسان برای خداوند است و برترین محل برای عبادت خداوند مسجد است .

 

در سال ۷۱ با توجه به منویات مقام معظم رهبری و تاکید بر انجام امور دیگر در مسجد، شورای انقلاب فرهنگی رای به تاسیس کانون های فرهنگ هنری مساجد و دستور ماموریت انجام توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد و اهدافی در این خصوص در نظر گرفته شد که نقش فرهنگی هنری ، آموزشی و تبلیغی مساجد در تربیت نیروی انقلابی و متعهد در حوزه فرهنگ و هنر و توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در تمام مناطق کشور اعم از شهر ها و روستاها و مقابله با تهاجمات فرهنگی که با این اهداف به وزارت ارشاد ماموریت داده شد تا حوزه فرهنگ و هنر دینی را در مساجد کشور به کمک جوانان انجام و رشد پیدا کند. حال این کانون ها  چه نقشی میتواند در پیش برد اهداف و رسید کارکرد های اصلی مساجد دارند

 

ما بایددید و نگاه خود را به مسجد توسعه  دهیم  و به ویژه زمینه اصلاح و رشد و تعالی نسل جوان را در مسجد و کانون های مساجد فراهم کنیم و از دیگر سو به دنبال این باشیم که گرهی از مشکلات و گرفتاری های مردم و به خصوص اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه را بگشاییم.

 

 

*برای مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی از طریق مساجد  چه راهکارهایی  را باید در نظر گرفت؟

 

 

_همانطور که در اهداف و کار کرد اصلی مساجد و تشکیل کانون ها  تدوین شده هدف اصل رسیدن انسان به تعالی و اوج بندگی ست تا بتوانیم انسانهایی را تربیت و پرورش پیدا بکنند تا جامعه از انحراف و آلودگی رفتاری پاک شود پس لازم است چند کار مهم انجام گیرد .

 

اعتماد سازی کلیدی ترین ارتباط انسانی در تمام سطوح زندگی و روابط اجتماعی و پیمانی دو جانبه با دیگران که انسان ها را به هدف اصلی می‌رساند اعتماد است شهید مطهری در خصوص اعتماد اجتماعی اینچنین می فرماید جامعه عبارت است از مجموعه ای از انسانها که در اثر جبر یک سلسله از نیازها و تحت نفوذ یه سلسله از عقیده ها ایده ها و آرمان ها در یکدیگر ادغام شده و در یک زندگی مشترک غوطه ورند و به همین دلیل  نیازها بهره ها ماهیت اجتماعی دارند و برای رفع این نیازها برخورداری از اعتماد و اطمینان به یکدیگر موجب استحکام جامعه می شود و اگر این اعتماد و اطمینان در  نوجوانان و جوانان ایجاد شود و توجه ویژه در سنین پایین به این اقشار از جامعه داده شود قطعا مسیر جامعه پویا خواهد شد و نفوذ فرهنگ غرب و تهاجمات فرهنگ نمی‌تواند در مقابل سد محکمی که ریشه در ارزشها دارد رخنه کند .

 

 ایجاد پایگاهایی برای اشتغال زایی و کمک به رفع  بیکاری در جامعه ،یکی از معضلات جامعه کنونی ما بیکاری در جامعه است با توجه به بافت فرهنگی هر منطقه و مساجد میتوانند به جمع آوری ایده هایی که فرصت شغلی ایجاد می کنند و استفاده از نیروهای خلاق و کار آمد و جذب سرمایه گذار و خیر در ایجاد شغل برای جوانان و محلات مساجد و ایجاد مشاغل خانگی برای زنان  و دختران خانه دار و استفاده از ظرفیت های فنی و حرفه ای در ایجاد آموزشهای لازم برای تربیت افراد و ایجاد مشاغل مختلف فعالیت کنند.

 

برنامه هایی انگیزشی و شادی با نشاط در بین جوان با توجه به اهداف تعیین شده ایجاد کنند.

 

 

*نقش ائمه جماعات در راستای جذب جوانان در کانون های فرهنگی هنری مساجد   چگونه است؟

 

_امام جماعت و هیات امناء مسجد به عنوان فردی دینی و ریش سفیدان و بزرگان مسجد که جایگاهی کاریزمایی دارند نقشی تعیین کنند درایجاد حفظ وحدت و همدلی همدوستی در بین جوانان و اعضای کانون و فعالیت ها دارند.

 

 اصلی ترین رکن در کانون ها امام جماعت است و تمام کارها باید با هماهنگی ایشان انجام شود باید با عدالت و اعتماد سازی برای جذب جوانان حضوری تاثیر گذار داشته باشد .

 

 

جایگاه  و نقش  مساجد در  جامعه چه اهمیتی دارد؟
 

 

_ مساجد به عنوان خواستگاه‌های دین و انقلاب اسلامی نقش مهمی در آموزش وتبیین ارزش‌های فرهنگی بین جوانان ایفا می‌کنند که متأسفانه امروزه با به حاشیه رفتن و در برخی مواقع تغییر کارکرد، آن طور که باید و شاید در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش آفرینی نمی‌کنند.

 

برای رشد و تربیت نوجوانان و جوانان و پرورش انسان هایی سالم و سعادتمند و نهادینه کردن ارزش های دینی و اعتقادی ارتباط تنگاتنگ مسجد، خانواده و مدارس ضروری است و کانون‌های فرهنگی هیأت أمنا، بسیج و روحانیون مساجد باید با ایجاد ارتباط بین خانواده‌ها و تعامل با جوانان در مساجد شرایط محیطی مناسبی برای رشد فکری آنها را فراهم کنند.

 

 

 

*با توجه به شیوع ویروس کرونا کانون های مساجد چه فعالیت های را انجام دادند؟

 


مشکلات و بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی از آنجایی شروع شد که دشمنان پاشنه آشیل ما را خوب شناسایی کرده و نوجوانان انقلاب را به عنوان سرمایه نظام هدف خود قرار دادند و این در حالی است که به هیچ عنوان واکنش ما به این صف‌آرایی منطقی و مناسب نبوده است.

 

 

در این شرایط شیوع کرونا مهمترین راهکارآ موزش های مجازی در خصوص این مریضی هست ودر مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی حضور یابیم.

 

 

در این راستا کانون های مساجد با حضور جوانان پرشور و خلاق در این برهه از زمان ساکت ننشستند و دوشا دوش مردم به یاری نیازمندان و آسیب دیدگان این ویروس شتافتند. و تا حد توان به گند زدایی محله ،و توزیع ماسک و دادن آموزش های مراقبتی لازم پرداختند.

کد خبر 1157029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha