یکصد و هشتیمن جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان تشکیل شد

جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با دستور جلسه پنج مساله فرهنگی استانی احصاء شده در راستای تدوین برش استانی نقشه مهندسی قرهنگی کشور تشکیل شد و ۲۵ اقدام ملی با ۸۳ پیشنهاد استانی برای ۱۱ دستگاه هدف مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، یکصد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با دستور جلسه ارائه رویکرد برای پنج مساله فرهنگی استانی احصا شده در راستای تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دفتر امام جمعه زنجان تشکیل شد.

 

امام جمعه زنجان در این جلسه با تبریک میلاد با سعادت امام زمان(عج) و 22 اسفند روز بزرگداشت شهدا، اظهار کرد: تعداد کتابخانه های استان زنجان از میانگین کشوری کمتر نیست ولی اینکه فضای فرهنگی و اجتماعی  از سوی قشر خاص مورد استفاده باشد، مورد تاکید است؛ متاسفانه سرانه مطالعه در استان پایین است و اعضای اتاق فکر باید فکری برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در جامعه کنند.

 

آیت الله علی خاتمی با اشاره به اینکه نیاز استان زنجان به افزایش کتابخانه وجود دارد ولی نیاز فوری نیست، افزود: در حال حاضر استان نیاز به افزایش فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارد البته فضای مجازی تا حدودی اطلاعات در اختیار عموم قرار می دهد و همین خلاء پایین بودن سرانه مطالعه را پوشش می دهد.

 

وی خطاب به اعضای شورای فرهنگ عمومی استان زنجان خواستار ایجاد زمینه تشویق، جذب و ترغیب افراد به کتابخوانی شد، گفت: لازم است تا موضوع «زگهواره تا گور» در استان جدی گرفته شود و مباحث حاشیه ای نباید مانع ارتقاء فرهنگ استان شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه در سنوات گذشته 20 نقطه قوت و 20 نقطه ضعف فرهنگی استان توسط برخی نخبگان استان شناسایی و مطرح شد، گفت: احصاء پنج مساله مهم اساسی استان در سنوات گذشته از سوی شورای تهران مورد تاکید قرار گرفت و روی این موضوع کار کارشناسی نیز انجام شد.

 

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان مقرر شد پنج مساله فرهنگی احصا شده در راستای تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور تهیه شود که اقدامات ملی و برش استانی آن تهیه شده و پس از بررسی در شورای فرهنگ عمومی استان مصوب خواهد شد.

 

امراله حسنی ادامه داد: پایین بودن سرانه زیرساخت های فرهنگی و هنری، ضعف نسبی تولید و مصرف محصولات فرهنگی و هنری، فاصله گرفتن نهاد خانواده از سبک زندگی اسلامی- ایرانی، پایین بودن سواد رسانه ای و مجازی در استان، عدم بهره گیری از فرهنگ بومی در بازنمایی هویت و شعائر اسلامی- ایرانی و انقلابی پنج مساله فرهنگی استان هستند که قرار است برش استانی آن برای نقشه مهندسی فرهنگی کشور تهیه شود.

 

وی با یادآوری اینکه برای پنج مساله مطرح شده اقدام ملی و پیشنهاد استانی تهیه شده و دستگاه هایی به عنوان دستگاه های هدف و مجری طرح ها مشخص شده است، گفت: برای این پنج مساله فرهنگی 25 اقدام ملی، 83 پیشنهاد استانی برای 11 دستگاه هدف تهیه شده است که قرار است.

 

این مسئول ادامه داد: اقدام ملی اعلام شده برای مساله پایین بودن سرانه زیر ساخت های فرهنگی و هنری؛ توسعه فضاهای فرهنگی اجتماعی خاص کودکان و بهره گیری از توان تاثیرگذاران در مورد کودکان مطرح شده است که اقدام استانی پیشنهادی راه انداری کتابرسان‌های سیار ویژه کودکان و نوجوانان، ایجاد پارک علم و فناوری مخصوص کودکان و نوجوانان در استان، توسعه کتابخانه مرکزی شهرستان از جمله بخش تخصصی کودک، تجهیز مجتمع ها و مراکز فرهنگی و هنری و سالن های آمفی تئاتر در سطح استان جهت استفاده کودکان تعیین شده است.

 

حسنی دومین اقدام ملی این مساله را ساماندهی و گسترش زیرساخت ها و سازکارها و فضاهای تقویت دهنده شادابی و نشاط و اطمینان بخش در جامعه با حفظ اصول و ارزش های اسلامی خواند و گفت: اقدام استانی این اقدام ایجاد خانه بازی مادر و کودک با تاکید بر واگذاری بخش خصوصی، تکمیل و تجهیز مراکز فرهنگی و هنری مساجد، راه اندازی فرهنگسراهای تخصصی خانواده در شهرستان ها، احداث تالار مرکزی شهر، ساخت فرهنگسرای تخصصی قرآن و عترت در مرکز استان است.

 

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، اقدام ملی سوم این مساله، ساماندهی، سالم سازی، توسعه و تقویت زیرساخت و مراکز تولید و توزیع کتاب و مطبوعات از جمله چندرسانه ای و دیجیتال و فراهم آوردن زمینه های دسترسی آسان مردم به انها متناسب با نقشه مهندسی فرهنگی است که برش استانی آن تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی، طراحی و ساخت اپلیکیشن و وب کتاب یار و احداث باغ کتاب استان پیشنهاد شده است.

 

حسنی با اشاره به وجود دو کتابخانه سیار در استان زنجان اشاره کرد و گفت: در این حوزه ضعیف هستیم و لازم است با همراهی مدیرکل اجتماعی استانداری و با همدلی دستگاه های اجرایی استان در این حوزه جدی تر ورود کنیم.

 

در ادامه این جلسه فرماندار زنجان به مظلومیت فرهنگ اشاره کرد و گفت: لازم است تا دستور جلسات شورای فرهنگ عمومی یک هفته زودتر در اختیار دستگاه های عضو قرار گیرد تا مدیران و کارشناسان مربوطه با مستندات در جلسه حاضر شوند.

 

پرویز خالقی با اشاره به اینکه مسائل مطرح شده در نقشه مهندسی فرهنگی و اقدامات ملی و استانی به صورت کیفی ارائه شده است و لازم است بازه زمانی اجرای آن نیز مشخص شود.

 

سرپرست کتابخانه های عمومی استان زنجان نیز با اشاره به سه هدف در اقدام مهندسی فرهنگی در حوزه کتابخوانی گفت: ایجاد زیرساخت ها در استان باید در این اقدامات مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا که استان زنجان یک استان با درجه علمی بالا است ولی متاسفانه کتابخانه مرکزی در این استان نداریم.

 

ایرج صادقی بر ضرورت تقویت کتابخانه های استان از نظر تجهیزات و تقویت منابع کتابخانه ها تاکید کرد و افزود: متاسفانه گرانی کاغذ موجب شده تا در تهیه منابع کتابخانه ها دچار مشکل شویم.

 

وی فضای کتابخانه ای را نیز از موارد مورد تاکید در اقدامات این برش استانی خواند و افزود: در استان باید 8 مترمربع فضای کتابخانه ای داسته باشیم که این رقم در حال حاضر 3.7 مترمربع است و با وجود 900 روستا در این استان تنها 36 کتابخانه روستایی و سه کتابخانه سیار داریم.

 

در ادامه نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی بر ضرورت ایجاد اشتیاق به مطالعه در جامعه تاکید کرد و گفت: بودجه ای برای تقویت بنیه کتابخوانی و اختصاص محلی برای کتابخوانی برای اقشار مختلف جامعه تعیین شود.

 

حجت الاسلام حسینی گفت: متاسفانه در خانواده ها شاهد اختلافاتی هستیم که پرونده های آن در دادگستری موجود است از اینرو لازم است اتاق فکر فرهنگ استان برنامه ای برای حل اختلافات خانوادگی هم تدوین کند.

کد خبر 1157196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha