پرفورمنسی که به قیمت آسیب به اثر «ماده و فکر» موزه هنرهای معاصر تمام شد

اجرای پرفورمنس «گربه جاده ابریشم» بر فراز اثر هنری «ماده و فکر» در موزه هنرهای معاصر باعث آسیب به این اثر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، همزمان با گشایش نمایشگاه «پنج گنج» در موزه هنرهالی معاصر تهران پرفورمنس «گربه جاده ابریشم» بر فراز اثر هنری «ماده و فکر» اثر «نوریوکی ‌هاراگوچی» هنرمند فقید ژاپنی اجرا شد که متاسفانه در اثر سهل انگاری اجرا کننده این پرفورمنس این اثر  آسیب دید و بخشی از روغن آن به بدن پرفورمر برخورد و بخشی هم اطراف  اثر پاشیده شد.

 سال 1396  زمانی که «نوریوکی ‌هاراگوچی» خالق اثر «ماده و فکر» به موزه هنرهای معاصر آمده بود متعجب بود که این اثر سالم مانده است.  این اثر در  سالهای ابتدای تاسیس موزه هنرهای معاصر تهران در سال 1356 در این مکان قرار داده شد  و پس از 40 سال  توسط  هنرمند فقید ژاپنی مرمت شد.

نکته اساسی این ماجرا این است که آیا لازم بود در مراسم گشایش نمایشگاه «پنج گنج» این پرفورمنس بر فراز این اثر هنری ارزشمند اجرا شود؟  حال موزه هنرهای معاصر تهران با ارایه توضیحی ناکافی می گوید:« برخورد پرفورمر به روغن در طرح اصلی ارائه شده به موزه نبوده و در اثر اشتباه ایجاد شده است».

نکته قابل توجه این ماجرا این است که در این اجرا  بخشی از بدن پرفورمر، به روغن برخورد می‌کند که موجب خروج مقداری روغن می‌شود و حال موزه توضیح داده است  که این قابل جایگزینی است! آیا واقعا به هم این راحتی می شود گفت که روغن جایگزین می شود در صورتی که هنرمند سازنده این اثر سال 99 درگذشته است. 

 

مگر مسئولیت اجتماعی دست اندرکاران و متولیان موزه  صیانت و مراقبت از میراث ملی ما در این مجموعه نیست؟ چرا باید اثر اینچنین ارزشمند در اثر این سهل انگاری آسیب ببیند ؟

حادثه دیروز در موزه هنرهای معاصر باعث افزایش انتقادات  به این حادثه از سوی اهالی هنر و دغدغه مندان شده است؛ اما مسئولان موزه می گویند  آسیبی به اثر «ماده و فکر» وارد نشده است.

اثر «ماده و فکر» نوریوکی ‌هاراگوچی  را موزه هنرهای معاصر در سال ۱۹۷۷ خریداری کرد؛ این اثر ظرف فولادی جوش‌خورده مربعی‌ شکلی است که درون آن با روغن سیاه پر شده است؛ از آنجا که روغن برخلاف آب ثابت مانده و خاصیت انعکاسی دارد، این اثر شبیه به یک آینه بزرگ سیاه رنگ در کف زمین قرار دارد.

 

پس از این اتفاق، موزه هنرهای معاصر تهران با ابراز تأسف از واقعه پیش‌آمده در حین اجرای پرفورمنس در جریان گشایش نمایشگاه «پنج گنج» اعلام کرد:

«- برخورد پرفورمر به روغن در طرح اصلی ارائه شده به موزه نبوده و در اثرِ اشتباه ایجاد شده است.

- در این اتفاق، بخشی از بدن پرفورمر، به روغن برخورد می‌کند که موجب خروج مقداری روغن می‌شود؛ که قابل جایگزینی است.

- طی سال‌های پس از خلق اثر، همواره روغن تبخیر شده و به آن اضافه شده است. در سال نود و شش هم با حضور هنرمند، کل روغن خارج شد و روغن جدید جایگزین شد.

- در هنرهای میان‌رسانه‌ای و نوین معاصر، ایجاد دیالوگ بین آثار گذشته و حال، فضایی جدید برای بیان هنری، ایجاد کرده است که در روزهای آینده، نمونه‌هایی از آن را منتشر خواهیم کرد.

- ضمن احترام به نظرات ابراز شده پیرامون این واقعه، و تأسف، چنانچه موجب ناراحتی دوستداران و علاقمندان شده باشد، اعلام می‌شود این اتفاق، تخریب اثر هنری محسوب نمی‌شود و صرفاً به دلیل خطای سهوی، بخشی از روغن از موزه خارج شده، که جایگزین خواهد شد.

- حفاظت از آثار هنری موزه، در زمره‌ اصلی‌ترین وظایف موزه است، آن چنانکه در مهرماه سال نود و شش، نوریوکی هاراگوچی را برای مرمت حوض روغن به ایران دعوت کرد و قبل از درگذشت وی، این اثر مرمت شد.

- امید داریم با دقت و حساسیت بیشتر، در آینده شاهد خطاهایی از این دست نباشیم.»

کد خبر 1157242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha