نشست ادبی«گنجورگنجه» به مناسبت گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی در ابهر برگزار شد

انجمن ققنوس ابهر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابهر به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، نشست ادبی و عصری با شعر و موسیقی در فرهنگسرای نور ابهر برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، نشست ادبی «گنجور گنجه» به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی به میزبانی انجمن ققنوس ابهر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابهرو با حضور حافظ خوانان شاخه نبات، شاعران پیشکسوت و جوان در فرهنگسرای نور ابهر برگزار شد.

 

آیسان صادقی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابهر به ارزش و اهمیت جایگاه آثار نظامی گنجوی اشاره و تصریح کرد: لزوم شناخت شاعران، اندیشمندان و عرفای ایرانی و شناخت جایگاه نظامی گنجه ای شاعر و اندیشمند بزرگ به عنوان صاحب نظر نادری که در پیشبرد افکار بشر تأثیر به سزایی داشته برکسی پوشیده نیست و ضروری است تا شاعران و هنرمندان ما ضمن مطالعه دقیق و تحلیل آثار و رمزگشایی اندیشه بزرگانی چون نظامی دست به تولید آثاری بزنند که بتوانند فرهنگ ایرانی را به جامعه جهانی معرفی نمایند.

 

دکتر حسن رجبی به عنوان سخنران این نشست با اشاراتی اجمالی و بیان تعاریفی از ادبیات غنایی و معرفی منظومه های عاشقانه معروف در ادبیات کلاسیک فارسی ایران، به نقش برجسته و تأثیرگذار شخصیت حکیم نظامی به عنوان اندیشمند بزرگ ایرانی و جهانی در معرفی ادب غنایی، حکمی، کلامی و فلسفی پرداخت.

 

وی در ادامه به برخی از مضامین مثنوی‌های لیلی و مجنون و خسرو و شیرین به عنوان اسطوره‌های عاشقانه در ادبیات کهن ایران زمین اشاره نمود.

 

لیلی و مجنون خوانی و اجرای برنامه توسط محمد رضا نوری، شعرخوانی شاعران پیشکسوت و جوان انجمن های ادبی شهرستان و اجرای موسیقی توسط محمد مهدی حاجی خانی و فریبرز امینی از بخش های دیگر این آئین ادبی بود.

کد خبر 1157536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha