شهرهای کوچک شیروان مشکل تامین آب نخواهند داشت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: شهرهای کوچک شیروان مشکل تامین آب نخواهند داشت.

«غلامحسین ساقی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان افزود: شهرهای کوچک شیروان (زیارت، لوجلی و قوشخانه) تابستان امسال مشکل تامین آب نخواهند داشت و شهر تازه تاسیس خانلق هم به شبکه آب شُرب شیروان وصل شده که در صورت تامین آب شرب شهر شیروان این شهر هم آب خواهد داشت.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با اشاره به حل مشکل تامین آب روستای پرجمعیت حسین آباد شیروان اظهار کرد: تامین آب این روستا از ظرفیت موجود آب شیروان انشعاب داده می شود که از 240 لیتر بر ثانیه 20 تا 15 لیتر در ثانیه آب به این روستا وصل می شود.

 

ساقی خاطرنشان کرد: دو پیک مصرف آب شامل کوتاه مدت از نیمه دوم اسفندماه تا 5 فروردین ماه و پیک دوم در تابستان (تیرماه و مردادماه) بین 45 تا 60 روز است که مصرف تا 400 لیتر در ثانیه افزایش پیدا می کند که 200 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.

 

وی با بیان اینکه تمام آب شُرب را نمی توان از سد تامین کرد، گفت: چاه هایی در منطقه گره زو شیروان حفر شده که باید توسعه داده شود و وارد مدار کرد و اینک برنامه تجهیز چاه 4 و 3 گره زو در دست اجرا است که 60 لیتر در ثانیه از این طریق تامین می شود و 150 لیتر در ثانیه باید از سد تامین شود که برای این بازده زمانی (60 روز) بین یک تا 1.5 میلیون مترمکعب برآورد می شود.

 

ساقی تصریح کرد: در حالت معمول توان تولید آب از چاه های منطقه امیرآباد، سطح شهر و منطقه گره زو، 240 لیتر در ثانیه است که با این وضعیت بارش ها در فصل تابستان نباید این رقم را لحاظ کرد و باید 200 لیتر در ثانیه فرض کرد زیرا که چاه های امیرآباد در حال افت است و ظرفیت تامین آب این چاه نسبت به 5 سال گذشته 70 لیتر بر ثانیه کاهش پیدا کرده است.

 

شهر شیروان با ۸۵ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی، بیش از ۴۲ هزار مشترک آب دارد.

کد خبر 1157602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha