حضرت علی اکبر(ع)، نیکوترین خُلق و خو را از پیامبر اسلام(ص) به یادگار دارد

یکی از اساتید حوزه مهم‌ترین ویژگی شخصیتی حضرت علی اکبر(ع) را معرفت و شیفتگی نسبت به ولایت وتبعیت محض عنوان کرد و گفت: حضرت علی اکبر(ع)، نیکوترین و زیباترین خُلق و خو را از پیامبر اسلام(ص) به یادگار دارد.

فرزانه حکیم زاده در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با گرامیداشت میلاد با سعادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان اظهار داشت: شخصیت حضرت علی اکبر(ع) که بزرگترین فرزند پسر امام حسین(ع) به شمار می‌رود بسیار وارسته و نیکو بود.

این استاد جامعه الزهرا افزود: امام حسین(ع)6 فرزند شامل 4 پسر و 2 دختر داشتند و از نام حضرت علی اکبر(ع) مشخص است که ایشان فرزند ارشد بوده اند؛ در کربلا حضرت علی اکبر(ع)دارای 28 سال سن و امام سجاد(ع) 23 سال و حضرت ابوالفضل 34 سال بودند.

وی با بیان اینکه حضرت علی اکبر(ع)، نیکوترین و زیباترین خُلق و خو را از پیامبر اسلام(ص) به یادگار دارد بیان کرد: ایشان چند ویژگی خاص دارند که از زبان امام حسین(ع) این ویژگی‌ها به خوبی بیان و جاری شده است.حکیم زاده عنوان کرد: یکی از مهم ترین ویژگی از نظر خُلقی این است که ایشان بسیار شبیه به رسول خدا(ص) بودند، یعنی همان طور که پیامبر اسلام(ص) از نظر اخلاقی، خداوند ایشان را به عظمت وصف کرده، از این حیث که شخصیت عجیب و جاذبه ای که داشتند که همان ویژگی های اخلاقی به شمار می‌رود که همه انسان ها نسبت به آن احساس مثبتی دارند و در تعاملات مورد پسند است، از چنین خُلقی برخوردار بودند.

وی خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) در تعاملات با افراد چه خانوادگی و اجتماعی در نهایت صبر و حلم و  مدارا و خوش خلقی و تواضع و صمیمیت و صداقت رفتار می‌کردند و برایشان تفاوتی میان انسان‌ها از نظر ظاهر وجود نداشت و آدم ها کاش ذره ای از خلق پیامبر(ص) را در خود می دیدند.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا گفت: برای رسول خدا(ص) تفاوتی نداشت که طرف مقابل ایشان چه کسی است و اصلا سید هاشمی و یا غلام حبشی باشد، زیرا با هر دو در نهایت احترام و تواضع و صمیمیت و صداقت برخورد می کرد و کمتر چنین میتوان دید که پست و مقام و ثروت و تشخص های ظاهری و خانوادگی ملاکی برای تعامل افراد نباشد.

وی افزود: امروز چه میزان به این خصلت‌ها نیاز داریم که آدم ها یک جور و یکسان دیده شوند و برای همه احترام قائل باشند، اما متاسفانه در تعاملات بین المللی می بینیم چون اروپایی ها از نظر ظاهری متفاوت هستند، پناهنده‌گانشان محترم هستند و یا جهان سومی ها این طور نیستند.

حکیم زاده عنوان کرد: چقدر ارزش های اخلاقی سقوط کرده که در سطوح بین المللی این ها بیان می شود حالا اگر عمل کنند و به زبان نیاورند خیلی این مساله آزاردهنده نیست.وی در ادامه بیان کرد: امام حسین(ع) در وصف علی اکبر(ع) فرمودند ایشان شبیه ترین مردم از حیث این خصوصیات اخلاقی به رسول خدا(ص) است و می بینیم که علت این همه علاقه ای که به ایشان داشتند براساس گزارشها که حضرت علی اکبر(ع) بین یاران امام حسین(ع) چقدر محبوب بودند و در این مدت که چند ماهی از شروع نهضت تا شهادت طول کشید محبوبیت ویژه ای در بین اهل بیت(ع) داشتند.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا تصریح کرد: در طول سفر به کربلا تا عاشورا، همه افراد ایشان را به عنوان چهره ای محبوب و دوست داشتنی و جذاب می دانستند و برای همه افراد این گونه بود و دلیل چنین محبوبیتی نیز، خلق و رفتار ایشان بود که این رفتار را از پدر و مادر آموخته بودند و مربی خوبی مانند امام حسین(ع) داشتند.

وی خاطرنشان کرد: مساله دیگر در ارتباط با حضرت علی اکبر(ع) نوع تعامل ایشان با پدر است و بسیار این مساله اهمیت دارد و کاش این تعامل و رفتار بیشتر در جامعه و جوانان تبیین و به عنوان الگو مطرح می شد،ایشان شیفتگی و شیدایی زیادی نسبت به پدر داشتند که البته این شیفتگی ارزشمند است، بدون شک این شیفتگی دو طرفه است. حکیم زاده گفت: اگر ارتباط والدین با فرزندان صمیمیتی باشد، آثار تربیتی زیادی دارد و نیاز به امر و نهی نیست، چون وقتی فردی شیفته شود دنبال الگوبرداری و تبعیت است.

وی افزود: این جمله علی اکبر(ع) جمله پرمعنا و جالب است، وقتی به پدر می گویند ما در مسیری حرکت می کنیم دیگر از مرگ باکی نداریم، خوب این خیلی معنا دارد و معرفت بالای ایشان نسبت به دین و دینداری و تدین و آمادگی ایشان برای دفاع از دین تا سر حد شهادت و استقبالی که از مرگ دارند را به خوبی نشان می دهد.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا بیان کرد: ایشان به خوبی می دانند ذخیره گرانبهایی برای آخرت دارند؛ کسی که دستانش خالی باشد نمی تواند این گونه عاشق و منتظر مرگ شود که بگوید باکی نداریم، مرگ و زندگی برای این ها یکی است، چون مرگ را نقطه انقطاع برای زندگی دنیوی نمی دانند،بلکه ادامه زندگی دنیوی است.وی اظهار کرد: این نشان دهنده علاقه خاص به پدر است پدری که ایشان را به عنوان امام و مقتدا و الگو پذیرفته است، برای اینکه این پدر کاملا از هر جهت خیالش آسوده باشد که جوان رعنایش در اوج جوانی و انرژی است و هر جوانی آرزو دارد به خواسته هایش برسد اما این گونه صحبت می کند که نگران نباش که من به مسیری می روم که شهادت است.

حکیم زاده تصریح کرد: حضرت علی اکبر(ع) در نهایت معرفت، این آرامش را به پدر منتقل می کند تا پدر با همه استواری و استقامت و بدون هیچ نگرانی این مسیر را برود، پدر چه برداشتی از جمله پسر می‌تواند داشته باشد وقتی احساس کند شهادت علی اکبر(ع) مانند رفتن جان از بدن است؛ من به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود.وی بیان کرد:وقتی فرزندی این را می گوید پدر می فهمد چه تربت عجیب و معنویت و معرفت ستودنی دارد و باعث خوشحالی می شود  و نتیجه می گیرد و این ها تبعیت از ولایت را می رساند، پدر را به عنوان امام و مقتدا گرفته و هم معرفت بالایی به دین دارد و باعث می شود بدون چون و چرا شهادت را بپذیرد و این تبعیت محض است که باکی از مرگ ندارد.

این استاد حوزه در مورد الگو پذیری جوانان از چنین شخصیتی گفت: جوانان باید معرفت لازم را کسب کنند، جوانی که بخواهد در مسیر درستی حرکت کند باید ایشان را بشناسد والگو برداری کند، قران میگوید «لقد کان لکم فی رسول‌اللّه اسوة حسنة لمن کان یرجوا اللّه و الیوم الأخر و ذکر اللّه کثیرا»، مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند و این الگوگیری به شناخت و معرفت جوانان نیز بستگی دارد.

 

 

کد خبر 1157664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha