جشنواره قصه های قرآنی با هدف تقویت و انسجام خانواده های ایرانی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی از برگزاری نخستین جشنواره ملی قصه های قرآنی با هدف تقویت و انسجام خانواده های ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حسین زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و مجری برگزاری نخستین جشنواره ملی قصه گویی قرآنی در نشست خبری این جشنواره گفت: قصه و داستان در آداب و سنت خانواده های ایرانی از زمان های دور تاکنون جایگاه ویژه ای داشته است، به گونه ای که بسیار از قدما و شعرا همچون مولانا، سعدی، حافظ برای بیان مضامین مختلف اخلاقی، تربیتی و دینی و معرفتی از عنصر قصه گویی استفاده می کردند؛ بر همین اساس نیز قرآن کریم به عنوان کتاب وحی برای انتقال مفاهیم عالی برای زندگی بشر از قصه گویی استفاده می کنند.

 

حسین زاده تصریح کرد: قصه در تاریخ ایران اسلامی محمل ویژه ای داشته به گونه ای که پدران و مادران برای انتقال مفاهیم تربیتی، اخلاقی به نسل های بعدی از این ابزار هنرمندانه استفاده می کردند.

 

وی افزود: همان طور که قرآن کریم بارها تذکر به شنیدن قصه کرده، فعالان فرهنگی و قرآنی در استان خراسان رضوی این دغدغه را داشتند که امسال با تلاش مضاعف آنها گروهی از فعالان حوزه کودک و نوجوان نخستین جشنواره ملی قصه گویی قرآنی با نام تبیین در دو رویکرد یا بخش برگزار شد.

 

حسین زاده عنوان کرد: ما در قرآن کریم شاهد داستان ها و قصه های بسیاری هستیم که هر کدام از آنها می تواند محملی باشد تا پدران، مادران، مادربزرگ ها، پدربزرگ ها و حتی مربیان مهدهای کودک به زبان و نقل های مختلف قصه های قرآنی را بازتعریف کنند؛ بر همین اساس بخشی از رویکرد نخستین جشنواره ملی قصه گویی قرآنی به بازتعریف داستان های قرآن کریم می پردازد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و مجری برگزاری نخستین جشنواره ملی قصه گویی قرآنی اظهار کرد: رویکرد دوم این جشنواره بازگویی مفاهیم قرآنی در قالب قصه گویی است به گونه ای که قرآن کریم در عین آنکه کتابی جامع برای سعادت بشر است دارای مفاهیم و فهوا و عمق فراوانی است؛ از این رو پدران و مادران می توانند ضمن شرکت در این جشنواره از مفاهیم قرآنی قصه بسازند، مفاهیمی مانند راست گویی، ولایت پذیری، وفای به عهد و غیره..

 

وی افزود: خوشبختانه سابقه خوبی در کشور در زمینه خلق داستان های اینچنینی داریم. این جشنواره سعی دارد برای پوشش دادن کل فضای کشور از بستر فضای مجازی استفاده بهینه کنند و یکی از ویژگی های مهم جشنواره قصه های قرآنی حضور فعال اولیا، پدران و مادران در این جشنواره است که منتج به همبستگی بیشتر خانوادگی می شود.

 

حسین زاده عنوان کرد: متاسفانه در عصر کنونی ارتباط زدگی موجب سست شدن و کمرنگ شدن ارتباط پدران و مادران با فرزندان شان شده است اما جشنواره ملی قصه گویی قرآنی می تواند بستری برای تقویت و انسجام خانوادگی شود و امیدواریم در پایان جشنواره ملی قصه گویی قرآنی با بانک و ذخیره بزرگی از داستان های شیرین و بدیع قرآنی روبرو شویم.

کد خبر 1157740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha