موضع شفاف جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین/غربی ها نباید موضوعاتی خارج از برجام را وارد دستور مذاکرات کنند

مهمانپرست با اشاره به موضع شفاف جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات گفت: طرف های مقابل ایران باید به تعهدات خود کامل عمل کنند، تحریم ها به طور کامل برطرف شوند، در عمل نیز مطمئن شویم هیچ تحریمی باقی نمانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی کشور در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص مذاکرات وین با اشاره به موضع شفاف جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات گفت: طرف های مقابل ایران باید به تعهدات خود کامل عمل کنند، تحریم ها به طور کامل برطرف شوند، در عمل نیز مطمئن شویم هیچ تحریمی باقی نمانده است و در قبال آن نیز حاضر هستیم به تعهدات خود بر اساس زمانبندی اعلام شده عمل کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه غربی ها نباید موضوعاتی خارج از برجام را وارد دستور مذاکرات کنند، تصریح کرد: در حقیقت طرف غربی ها باید تصمیم نهایی را اتخاذ کنند. البته ممکن است در حین مذاکرات وقفه هایی ایجاد شود که از جنبه های مختلف قابل ارزیابی باشد. تصور غربی ها این است که در اثر گذشت زمان و مشکلات اقتصادی در داخل کشور وجود دارد و با ایجاد تاخیر در تصمیم نهایی، ایران را تحت فشار اقتصادی قرار دهد و سعی کند از این مسیر امتیازاتی را دریافت کند.

 

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی کشور از ضرورت مشخص شدن تکلیف درگیری روسیه و اوکراین برای طرف غربی گفت و بیان کرد: این موضوع هم می تواند امنیت کشورهای اروپایی را تهدید کند و آثار افزایش قیمت انرژی در اروپا اثر تخریبی روی این قاره می گذارد. این مسائل ممکن است باعث شود آن ها تصمیم جدیدی را برای برجام اتخذ کنند و در این راستا شاید قصد داشته باشند با رسیدن هر چه سریع تر به توافق، از نفت و گاز ایران به عنوان جایگزین روسیه استفاده کنند. طرف مقابل ایران در مذاکرات وین در حال ارزیابی شرایط است که آیا گذشت زمان می تواند به ضرر ایران از نظر ساختار اقتصادی داخلی باشد و یا به ضرر اروپا به دلیل بحران اوکراین و مشکلات انرژی است.

کد خبر 1158030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha