نظام بودجه ریزی کشور نیازمند اصلاح است/ شورای نگهبان به مجلس در این زمینه نظر مشورتی می دهد

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار بودجه گفت: شورای نگهبان در این رابطه آماده مشورت به مجلس است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز سه شنبه 24 اسفند در مورد عملکرد یک سال گذشته شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در سال 1400، 82 مصوبه مجلس و همچنین تعداد 20 اساسنامه را مورد بررسی قرار داده است و 129 جلسه برای بررسی مصوبات و نامه ها برگزار کرده است.

 

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی لایحه بودجه 1401 در شورا گفت: بودجه برنامه مالی دولت در یک سال آینده است لذا بسیار اهمیت دارد. در واقع این قانون هم از لحاظ انضباط مالی و هم اولویت بندی بسیار مهم است لذا به نظر می رسد باید در زمینه زمان بندی بررسی بودجه اصلاحاتی انجام شود. طبق قانون شورا 10 روز زمان برای بررسی لایحه دارد که این زمان قابل تمدید است و ما اصولا لایحه را پنج روزه مورد بررسی قرار داده ایم.

 

وی در مورد مصوبه مجلس در رابطه با تصمیم گیری در مورد بحث فروش سربازی به مشمولان خارج از کشور و معافیت خدمت سربازی افراد بالای 30 سال نیز گفت: فرآیند تصمیم گیری در رابطه با این مسایل طی کردن مراحل قانونی و اداری است. ما معتقدیم باید در رابطه با ستاد کل هماهنگی انجام می شد و بعد مصوبه به تصویب مجلس می رسید. گویا ستاد کل با این مصوبه مخالف است و همین نشان می دهد که نظام اداری صحیح برای مصوبه طی نشده است.

 

وی همچنین در رابطه با برنامه های شورای نگهبان برای بحث جهاد تبیین گفت: شورای نگهبان در این راستا کارهایی انجام داده است و تلاش هایی داشته است و ما این تلاش ها را ادامه خواهیم داد.

 

وی همچنین در رابطه با بحث مستثنی شدن مجمع تشخیص و شورا از ثبت حقوق و مزایای در سامانه گفت: این مصوبه به ماده 66 قانون محاسبات عمومی کشور ارجاع شده و در جلسه شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته شد، ما به مجلس آن را اعلام کردیم. امیدواریم در این رابطه ساماندهی و اصلاح انجام شود.

 

وی همچنین در رابطه با اصلاح ساختار بودجه گفت: نظام بودجه ریزی کشور نیازمند اصلاح از ابعاد گوناگون اقتصادی و حقوقی است. حدود 50 سال از تصویب این قانون گذشت است و قطعا نیاز به اصلاحاتی دارد.

 

وی همچنین در رابطه با مصوبه مجلس مبنی بر عدم تغییر ساعت رسمی کشور گفت: هر زمانی که این مصوبه به شورای نگهبان ارسال شود، ما آن را مورد بررسی قرار می دهیم اما هیچ هماهنگی پیشینی نه در مورد این مصوبه و نه در مورد سایر مصوبات با مجلس نداشته ایم. طبق روال مصوبات برای ما ارسال می شود و ما آنها را بررسی می کنیم.

 

وی همچنین در رابطه با سوال دیگری در مورد اینکه آیا شورای نگهبان به مجلس برای اصلاح ساختار بودجه کمک خواهد کرد، گفت: اصلاح ساختار بودجه ابعاد مختلف چه حقوقی و چه اقتصادی دارد. نظام بودجه ریزی ما باید اصلاح شود. این نظام فربه است و باید چابک شود. بخش هایی از بودجه قابل اجرا نیست. بارها به مجلس نیز اعلام کردیم اگر قصد اصلاح دارند ما به آنها نظر مشورتی در این رابطه می دهیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد تذکر بودجه ای مقام معظم رهبری به مجلس در رابطه با عدم تکلیف بانک ها در بودجه 1401 گفت: ما نظرات مان را در این رابطه یعنی در مورد تسهیلات به مجلس اعلام کردیم، مجلس نیز آنها را در لایحه بودجه در نظر گرفته است.

 

وی همچنین در مورد بودجه آموزش و پرورش برای فعالیت های پژوهشی و کیفیت بخشی گفت: ما هنوز جداول بودجه را دریافت نکرده ایم و تا جداول را دریافت نکنیم نمی توانیم در رابطه با این بودجه ها نظر دهیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با اینکه طبق گفته یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه مجلس در رابطه با واردات خودرو را تایید کرده است، گفت: بحث واردات خودرو جزو مواردی بود که در بودجه امسال ذکر شده بود ولی در مورد اینکه آیا هیئت عالی مجمع نظر خود را در رابطه با مصوبه قبلی مجلس را تغییر داده باشد و آن را تایید کرده باشد، این گونه نیست و اشکال مجمع به این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است.

 

طحان نظیف در رابطه با بحث 10 درصدی افزایش حقوق و دستمزد کارکنان بخش دولتی که در لایحه بودجه پیش  بینی شده است، گفت: این بند از بودجه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است که ما نظرات خود در رابطه با ایرادات و ابهامات را به مجلس اعلام کردیم و امیدواریم نمایندگان آن را اصلاح کنند.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: هیئت عالی نظارت در رابطه با لایحه بودجه 1401 نظرات خود را اعلام کرده است که این نظر شامل اعلام مغایرت بندهایی از لایحه با قانون اساسی است و قطعا مجلس باید به این نظرات هیئت نیز توجه کند.

 

کد خبر 1158057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha