نوروز يکي از زمانهایی مناسب  دعا کردن برای فرج است

حجت الاسلام بهاری گفت: از جالب‌ترین روزهایی که در بحارالانوار روايت شده خوب است تا براي فرج دعا کرد روز نوروز است.

به گزارش خبرنگار گروه معارف و قرآن خبرگزاری شبستان؛‌ طبق بیان قرآن اگر برای فرج و ظهور امام زمان(عج) دعا کنیم به درجه اجابت نزدیک است و دعای انسان مضطر و بریده از خلق و پیوسته به خالق، که احتیاج به فرج داشته باشد خداوند اجابت می کند. این بخشی از سخنان حجت الاسلام ابراهیم بهاری کارشناس مذهبی است که به مناسبت ایام شعبان و تقارن آن با بهار طبعیت با گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در میان گذاشته است که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

آثار معنوی دعا برای فرج امام زمان (عج) و ضرورت آن در زندگی بشر در دوره غیبت کبری را در چه میدانید؟

 آثار دعا برای امام عصر، اظهارواعلام  محبت قلبی نسبت به آن حضرت است. روایاتی که در فضیلت سخن گفتن،شعر گفتن و بیان فضایل ائمه معصومین وارد شده است برآن دلالت دارد. به عنوان نمونه در بحار الانوار و لیالی الاخبار که زنده نگه داشتن مسئله امامت شیعه از مسائل بسیار ضروری و مورد تصدیق و عقلانی شرع است و دعا برای امام زمان (عج) بسیار مهم است.

 

چگونه و به چه صورت باید دعا کنیم؟ همین که فقط بگوییم انشاالله امام زمان(عج) ظهور کند کافیست؟

خیرکافي نيست، چون حالات دعا کننده بسیار مهم است هر چه فرد دل شکسته تر و توجهش به درگاه خدا بیشتر باشد و از خلق بریده و به خدای خود نزدیکتر و در خواسته اش  خالصانه و مخلصانه باشد به درجه اجابت نزدیکتر است. همانطور که در قرآن کریم أَمّن يجيبُ المُضطَرَّ....آمده است و مردم آنرا زمزمه می کنند؛ پروردگار عالم در این آیه می فرماید: خدا اجابت میکند دعای انسان مضطر و بریده از خلق و پیوسته به خالق را مضطر يعني اینکه انسان به این درجه رسیده باشد و احتیاج کامل به خواسته اش را در خود احساس کند.

در دعا برای فرج هم حالت باید اینگونه باشد؛ چرا که ما حقی از حقوق امام را به جا می آوریم؛  قطعاً امام معصوم به گردن ما حق دارد و این حق بسيار  بالاست و جایگاهش درمیان دعاها خاص است؛  اگر متوجه اين حق شويم آن موقع به این حقیقت روشن دست پیدا می‌کنیم.

 

آیا دعا کردن برای امام زمان (عج) فايده اي هم برای انسان دارد؟

 بله،  اول: اينکه ما خواسته حقیقی امام را از خدا می خواهیم. دوم: امام دعا گوي کسي است که برايش دعا میکند. از دیگر فواید کسی که برای امام زمان(عج) دعا میکند این است که مقرب درگاه الهی می شود؛ چون ائمه وسیله تقرب الهی هستند. در وسایل الشیعه روایت شده از مرحوم حر عاملی: دعا برای امام زمان در دنیا انسان را از بلایا دور و همچنين وسعت رزق پیدا می کند ونيز آخرتش مملو از رحمت خداوند میشود.

 

 در مجموع دعا برای امام زمان (عج) برای انسان نورانیت قلب به دنبال دارد،و همچنين نصرت الهی و کمک خداوند نیز شامل حالا او میشود. در روایات و احادیث آمده کسي که دعا برای فرج امام زمان مي کند، همراه و همنشین امیرالمومنین در آخرت می شود. چون دعا برای فرج، باعث ثابت شدن ایمان انسان در دنیا میشود. از همه مهمتر آن است که مداومت در دعا باعث کسب تاییدات الهی و موفقیت در مسیر اطاعت و عبادت مي شود.

 

چه زمانهایی  مناسب است  برای فرج دعا کنيم؟

 

 یکی از زمان ها بعد از نمازهای واجب، بعد از هر دو رکعت نماز شب ، بعد از هر سجده شکر، روز پنجشنبه، شب جمعه، روز جمعه همچنين روز عرفه،عید فطر، عید قربان، در ماه رمضان، روز دحوالارض، روز عاشورا، روز و شب نیمه شعبان

 به هنگامی که انسان از ترس خدا گریه میکند، هنگام حاصل شدن یک نعمت، هنگام نجات از شر مشکلات از جالب‌ترین روزهایی که در بحارالانوا روايت شده روز نوروز است.

 

چه نوع مکانهایی مناسب برای دعای فرج است ؟

 

 مسجد الحرام، صحرای عرفات، سرداب امام زمان(عج) در سامرا، تمام اماکنی که منسوب به امام زمان(عج) است مثل مسجد سهله،  مسجد جمکران همچنین در حرم همه امامان معصوم بخصوص در حرم امام حسین و امام رضا که به صورت خاص نام برده شده است؛ نکته مهم دیگرکه فرموده شده: برای دعای فرج مداومت چهل روزه داشته باشيد؛ دعا به زبان عربی یعنی همان دعاهایي که از ائمه گفته شده بسيار خوب است.

در نهايت  اگر به هر زبان و لهجه و هر شکل براي فرج دعا کنید؛ مورد رحمت خداوند قرار می گیرید.

 

 مرحوم آیت الله حاج میرزا محمد تقی موسوی اصفهانی مولف کتاب شریف مکیال مکارم در اين کتاب بیش از صد فایده دعا برای فرج ذکر کرده اند. امام زمان (عج)می فرمایند: ما در رسیدگی به امور شما (شیعیان) کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نمی‌بریم که اگر چنین نمی‌کردیم، سختی‌ها و بلایا به شما فرود می‌آمد و دشمنان، شما را ریشه‌کن می‌ساختند.

ان شا الله که ما بتوانیم به آن جایگاهی برسیم که دعا را به معنای واقعی در ذهنمان بپرورانیم و دعا را به عنوان یک عمل بسیار گران قدر مورد توجه قرار دهیم.



 

کد خبر 1158076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha