کشاورزان هرچه سریع‌تر نسبت به شخم زمستانه اقدام کنند

کارجویان از کشاورزان آستارایی خواست برای افزایش حاصلخیزی خاک تا پایان فصل زمستان نسبت به شخم اراضی شالیزاری خود اقدام کنند.

«ساسان کارجویان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا،اظهارکرد: در فصل پاییز و زمستان پس از سرد شدن هوا و شروع بارش‌های فصلی آب کافی دراختیار است که شرایط شخم‌زنی را تسهیل می‌کند.

 

مدیر جهاد کشاورزی بندر آستارا افزود: اگر درفصل بهار شاهد بروز کم آبی باشیم شخم زمستانه می‌تواند پشتوانه‌ای برای تسهیل شخم بهاره باشد که با اندک میزان آب شالیزار برای انتقال نشاء آماده می‌شود.

 

وی با بیان‌اینکه کشاورزان هر چه سریعتر نسبت به شخم زمستانه اقدام کنند، تصریح‌کرد: با شخم سطحی، زمین آب بیشتری را در خود نگهداری کرده و جذب آب افزایش می‌یابد و از دیگر فواید شخم زمستانه این است که در فصل بهار عملیات آماده‌سازی زمین در بهار آسان‌تر و راحت‌تر صورت می‌گیرد.

 

کارجویان از بین رفتن پناهگاه آفات و در نتیجه باعث کاهش جمیعت آفات در طول فصل زراعی را از دیگر ثمرات شخم زمستانه عنوان کرد و گفت: با توجه به خشکسالی پیش‌بینی شده شخم زمستانه باعث صرفه‌جویی آب مورد نیاز در طول فصل زراعی برنج می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی بندر آستارا خاطرنشان‌کرد: افزایش محصول برنج و کاهش رشد جمیعت علف‌های هرز برنج از دیگر ثمرات شخم زمستانه است.

کد خبر 1158231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha