صیانت از ارزش و کرامت انسانی از مهمترین اهداف نهضت حسینی (ع) است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه صیانت از ارزش و کرامت انسانی از مهمترین اهداف نهضت حسینی (ع) است، گفت: شخصیت و نهضت امام حسین (ع) سرشار از برخوردها و تعامل انسانی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» در همایش بین المللی کرامت انسانی در گفتمان حسینی که دردانشگاه اهل بیت(ع) شهر کربلا برگزار شد، گفت: مهم‌ترین هدف قیام امام حسین(ع) صیانت از ارزش و کرامت انسانی  و نجات بشریت از گمراهی و ضلالت بود.


 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به آیه 70 سوره اسراء اظهار داشت: موضوع کرامت انسانی یکی از مقوله های مهم نص صریح قرآن کریم و بیانگر کرامت ذاتی انسان به معنای ما هو انسان است؛ یعنی انسان فی نفسه و صرف نظر از آنکه پیرو دین خاصی باشد یا نباشد، از این کرامت الهی و ذاتی برخوردار است و هدف تمامی ادیان الهی نیز حفظ این کرامت انسانی و جلوگیری از تضییع ارزش های انسانی بوده است.


حجت الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به اهمیت و تأکید دین مبین اسلام بر کرامت انسانی افزود: موضوع کرامت انسانی در دین اسلام به جهت مقام خلیفه الهی انسان است و از میان مخلوقات گوناگون الهی، این انسان است که دارای ویژگی های ممتازی است که مقام خلیفه الهی را در میان موجودات از آن خود کرده است.


سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به تقسیم بندی کرامت انسانی در مبانی اسلامی اشاره کرد و گفت: بر اساس مبانی اسلامی موضوع کرامت انسانی به دو دسته انتسابی و اکتسابی تقسیم می شود و کرامت انتسابی ناشی از توجه ویژه خداوند به انسان است و تمام انسان ها صرف نظر از جنسیت و نژاد و مذهب و رنگ و قومیت و .. از این کرامت ذاتی برخوردار هستند. در نقطه مقابل نیز کرامت اکتسابی به منزله پلی برای رسیدن انسان به کمال و معیار برتری انسان هاست و بر اساس نص قرآن در این زمینه نیز معیار برتری انسان ها رنگ و جنسیت و نژاد و...نیست بلکه تقوا است.


حجت الاسلام و المسلمین نواب به موضوع کرامت انسانی در نهضت و سیره حسینی(ع) اشاره و تصریح کرد: نهضت حسینی در بر دارنده تمام ارزش‌های انسانی بوده و ذلت ناپذیری امام حسین(ع)، رفتار صادقانه و بدون تبعیض با اصحاب در فضای نژادپرستانه آن روز و احیای امر به معروف و نهی از منکر به منظور پیشگیری از تضییع حق الناس از مهمترین جلوه های کرامت انسانی در قیام عاشور است.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود به اهمیت برگزاری کنفرانس ها و همایش های بین المللی و پژوهش در ابعاد مختلف نهضت حسینی، اشاره کرد و گفت: شخصیت و نهضت امام حسین (ع) سرشار از برخوردها و تعامل انسانی است اما متأسفانه این بعد شخصیتی حسین بن علی(ع) کمتر برای جهانیان شناخته شده است و امیدوارم که برگزاری این کنفرانس ها مقدمه و زمینه ای برای انتقال پیام های بشردوستانه امام حسین (ع) به جهانیان باشد.


گفتنی است کنفرانس بین‌المللی کرامت انسانی در گفتمان حسینی با حضور جمعی از اندیشمندان ایران و عراق، به منظور تبیین ارزش‌ها و معارف نهضت بزرگ و الهی امام حسین (ع) به ابتکار ستاد فرهنگی اربعین و با مشارکت نقیب آکادمیین دانشگاه‌های کربلا، و بنیاد بین‌المللی اربعین، دانشگاه اهل‌البیت (علیهم السلام) در کربلا، دانشگاه امیر المومنین (ع) و پژوهشگاه امام صادق (ع)   ۲۳ و ۲۴ اسفندماه در کربلای معلا برگزار شد.

کد خبر 1158364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha