جبران عقب ماندگی کرمان در حوزه زیرساخت ها نیازمند اقدام فوری است

شهردار کرمان گفت: کرمان با همه استعدادها و فرصت های مالی اما دچار عقب ماندگی جدی است و این جای سئوال و تأمل دارد زیرا اگر جبران نشود در ادوار آینده هم ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سعید شعرباف، چهارشنبه(25 اسفند) در نشست خبری به سئوالات خبرنگاران در زمینه های مختلف پاسخ داد.

 

 

شهردار کرمان ابتدا در پاسخ به سئوالی در خصوص اجرای فاضلاب شهر کرمان آن را از امور واجب برای شهر دانست و به مشکلات موجود اصل فرونشست جلوی فاضلاب را بگیرد باید کارشناسی شود زیرا با هزینه چند میلایرد برای شهر کرمان آغاز شده و نمی شود پروژه را کان لم یک تلقی کرد.

 

 

وی سپس با اشاره به تعداد 60 ملک در تملک شهرداری  که برخی از آنها مسکونی است؛ افزود: با توجه به اینکه استفاده مسکونی بدون قاعده بوده و برخی 12 سال بدون هزینه استفاده می کردند، ما موظف شدیم به کسانی که بالای سه سال سکونت داشتند، فرصت دادیم طی بازه زمانی سه ماه، آن را تخلیه کنند تا مجدد در اختیار کسانی که مشکل مسکن دارند قرار بدهیم.

 

 

شعرباف با بیان اینکه چند مورد از این املاک در اختیار مجموعه ها قرار گرفته تا به مجموعه املاک شهرداری نظم داده شود؛ درباره پروژه بزرگراه شهید سلیمانی که شرق شهر را به غرب متصل می کند؛ هم اظهار کرد: این پروژه که 16 کیلومتر مسافت دارد؛ دارای دو مشکل هم هست که نیاز به بازنگری دارد.

 

 

وی ادامه داد: اول اینکه بخش قابل توجهی از این پروژه، حداقل هشت کیلومتر آن روی بافت مهم شهر قرار دارد و به لحاظ قیمتی ارزشمند است که به قیمت امروز اگر شهرداری بخواهد این هشت کیلومتر را اجرا کند قریب هشت هزار میلیارد تومان برای تملک املاک نیاز دارد.

 

 

شهردار کرمان به صراحت گفت: نه شهرداریِ امروز و نه آینده با منابع داخلی موجود در شهرداری امکان سرمایه گذاری در این پروژه را نخواهد داشت؛ مردم این منطقه هم دچار مشکل اساسی شدند و اکنون پیشنهاداتی برای سرمایه گذاری در حال پیگیری است و 100 میلیارد تومان برای تملک بخشی از مسیر گذاشته شده است.

 

 

وی با تأکید بر اینکه این پروژه باید تعیین تکلیف شود زیرا هم مردم گله مند هستند و هم شهرداری به لحاظ هزینه، امکان اجرای آن را ندارد؛ گفت: پس یا طرح باید بازنگری شود و یا سرمایه گذار پای کار بیاید.

 

 

شعرباف ادامه داد: داده ها نشان می دهد شهر کرمان در حوزه های زیرساختی به نسبت سرانه جمعیت، دچار عقب ماندگی های قابل تأمل است؛ دو و نیم میلیون متر مربع آسفالت حیاطی در معابر کرمان نیاز داریم و  کرمان با همه استعدادها و فرصت های مالی اما دچار عقب ماندگی جدی است و این جای سئوال و تأمل دارد زیرا اگر جبران نشود در ادوار آینده هم ادامه خواهد یافت.

 

 

وی وضعیت درآمدی شهرداری های کرمان نسبت به سایر شهرداری ها را نامناسب خواند و توضیح داد: منابع درآمدی به گونه ای بوده که هیچگاه تا امروز شهردار اطمینان نداشته آیا پایان ماه امکان پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود را داشته یا خیر؟

 

 

شهردار کرمان ادامه داد: از مهمترین ابزارهای شهرداری ها برای هزینه های جاری، درآمد پایدار مالیات بر ارزش افزوده است و شهردار از همان ابتدا می داند برای توسعه عمران و زیرساخت مبالغی دارد و برای همه چیز می تواند برنامه ریزی کند.

 

 

وی سپس به عدد و ارقام در این باره اشاره و بیان کرد: علت پایین بودن این درآمدها، یکی حجم بالای عدد سرانه کارمندی به جمعیت است اما تعدیل نیرو حتماً خط قرمز ما است و کار جوانمردانه ای هم نیست و موضوع دوم واریزی ها در حوزه مؤدیان مالی حتماً باید شفاف شود و شهرداری ها باید بدانند سهم آنها از مالیات بر ارزش افزوده دقیقاً چیست و اگر بتوانیم سرانه خود را به ارزش افزوده برسانیم با قاطعیت می توانیم پروژه ها را اجرا کنیم.

 

 

شعرباف با تأکید بر اینکه سهم کرمان در ارزش افزوده باید واقعی شود و فعال کردن اوراق مشارکت را در دستور کار داریم؛ سپس با این توضیح که با وجود همه محدودیت ها اما در سال جاری همه تمرکز را بر زیرساخت ها گذاشتیم و قریب 140 میلیارد تومان را به پروژه آسفالت اختصاص دادیم؛ گفت: اما مسئله درآمدی و افزایش حقوق اگر به صورت عالمانه حل نشود، این شکاف در آینده عمیق تر، همه شهرداری ها را فلج می کند.

 

 

وی با افزودن این مطلب که ما به جای پارک های جدید و وسیع، مبلغ قابل توجهی روی بهسازی پارک های موجود قرار دادی؛ اظهار کرد: برای نوروز یک و نیم برابر سال قبل گل و گیاه برای سطح شهر نصف هزینه سال گذشته خریداری شد و این با مدیریت خرید متمرکز محقق شد.

 

 

شهردار کرمان با اشاره به اینکه باید به سمت درختان مثمر و متناسب زیست بوم کرمان برویم؛ گفت: اگر برنامه درست اجرا شود و سرمایه گذار هم پای کار باشد، 90 درصد گل و گیاه سال آینده در خود کرمان تهیه می شود و فروش گل به سایر نقاط هم خواهیم داشت.

 

 

وی از افزایش تعداد هفت سین های محوری در شهر کرمان از 9 به 18 مورد خبر داد و اعلام کرد: همچنین با همکاری میراث فرهنگی 9 پارک محوری هم آماده اسکان مسافرین است و تعداد 6 جشن محوری و سه بازارچه محلی که مهمترین آن شهرک ابوذر است نیز در نظر گرفته شده است.

 

 

شعرباف با بیان اینکه برخی خیابان های کرمان در شأن شهر حاج قاسم نیست و ما آمادگی داریم به وسیله تهاتر و یا خطوط اعتباری شهرداری که 400 میلیارد تومان طلب از دستگاه ها دارد، برای این امر اختصاص یابد؛ افزود: طرح های تفصیلی در کرمان حتماً دچار اشکالات راهبردی هستند.

 

 

وی یکی از علت های قطعی زمین خواری در کرمان را طرح جامع خواند و با اشاره به اینکه هر کجا ترکیب ده شهر داریم همین اتفاق می افتد زیرا مستعد انواع و اقسام اتفاقات است؛ اظهار کرد: به طور مثال «شرف آباد» بارانداز پسته ایران است اما من خجالت می کشم سرمایه گذار را آنجا ببرم در عین حال اگر یک متر محدوه خدمات شهری را جلوتر ببرم، مجموعه های نظارتی به من اشکال می کنند لذا باید محدوده طرح جامع و تفصیلی را مشخص کنیم و البته مسئول طرح بازنگری ما نیستیم.

 

 

شهردار کرمان به مزایا و معایب اجرای تقاطع های غیرهمسطح کرمان هم اشاره و در ادامه با طرح مسئله فرونشست زمین به عنوان یک خطر جدی برای کرمان، بیان کرد: سهم قنوات و فاضلاب در فرونشست و نقاطی که استعداد بیشتری برای فرونشست دارد باید مشخص شود.

 

 

وی با اشاره به آتش سوزی چندی پیش در پاساژ صالح المهدی گفت: این پاساژ، پایان کار ندارد؛ نمای آن کامپوزیت است که در شهر کرمان ممنوع و یک بمب ساعتی است که البته اکثر بانک ها در بولوار جمهوری همین نما را دارد و ما تذکر دادیم.

 

 

شعرباف در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: کرمان، امروز یک شهر زیارتی سیاحتی است و از بیش از 50 کشور دنیا در شرایط کرونا زائر حاج قاسم بودند و حجم زیادی از زائران هم در راه هستند و علاوه بر وجه زیارتی،  قابلیت های دیگر را هم باید در نظر گرفت که برخی مربوط به میراث ملموس و غیرملموس این شهر است.

 

 

وی به همکاری شورای شهر با شهرداری هم اشاره و بیان کرد: به لحاظ همدلی و برخی نگاه های همراه با شهردار، شورای شهری با این میزان از همدلی و نزدیک به نگاه شهردار وجود ندارد، حداقل در کلان شهرهای ایران که با شهرداران آنها در ارتباط هستم.

 

 

شهردار کرمان افزود: در برخی شهرداری ها برای یک موضوع خلاف قانون و یا انتصاب، شهردار را تحت فشار قرارمی دهند و این از موضوعات رایج است اما در کرمان اینگونه نیست.

 

 

ظرفیت پذیرش مهاجر استان کرمان تا یک میلیون نفر، تلاش برای کاهش وابستگی به فروش زمین، تأکید بر هر فعالیتی اعم از جشن و ورزش و... در شهر کرمان که منجر به بروز و ظهور اجتماعی مردم شود و... از دیگر نکاتی بود که شهردار کرمان در نشست خبری خود مورد اشاره قرار داد.

 

 

 

کد خبر 1158367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha