آیین علفه در خراسان شمالی/ استقبال از نوروز با یاد و خاطره درگذشتگان

آیین علفه یا روز اموات از آیین های دیرینه در استان های خراسان به خصوص خراسان شمالی نگین اقوام محسوب می شود که همساله در آخرین روز پنجشنبه یا جمعه سال با ختم این آیین مردم این منطقه به استقبال بهار می روند.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ علفه، به نام سنتی کهن در فرهنگ خراسانی‌ها یاد شده که در آستانه نوروز برای به یادآوردن رفتگان از دنیای فانی برگزار می‌شود. نام علفه به واسطه وجود علف و سبزی که یک پای سفره هفت سین و روز علفه است برآن گذاشته شده است.‏

 

علفه، آیینی ویژه است که در آن هم یاد و جای رفتگان سبز می شود و هم سنتی زنده و سبز برای زندگان و سبزی زندگی است‏.‏ علفه، در مناطق مختلف دارای رسوم متفاوتی است که هر کدام فلسفه خاص خود را دارد، آنان که در طول سال مرده ای داشته و صاحب عزا هستند به صورت گروهی در مساجد مراسم ختم و یادبود و فاتحه خوانی برگزار می کنند.

 

مراسم علفه در روستاهای استان خراسان شمالی در آخرین روز سال یعنی روز قبل از نوروز انجام می شود. آیین علفه یا روز اموات از آیین های دیرینه در استان های خراسان به خصوص خراسان شمالی نگین اقوام محسوب می شود که همه ساله در آخرین پنجشنبه یا جمعه سال با ختم این آیین، مردم این منطقه به استقبال بهار می روند.

 

همدردی و هم نشینی با خانواده درگذشتگان  

در نخستین روز بهار نیز خانواده هایی که به تازگی فردی از اعضای خانواده را از دست داده اند بنا به رسمی کهن میزبان مهمانانی می شوند که می خواهند نخستین روز عید را در کنار آن ها باشند. با توجه به اینکه در سال های اخیر شیوع کرونا نیز بوده، آیین ها را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی مراسم ها با تعداد کمتری برگزار می شود تا زنجیره این بیماری قطع شود.

 

در برخی از روستاهای این استان در روز علفه مهمانان در مسجد و حسینیه حضور خواهند یافت و با افراد خانواده که در سال کهنه فردی از اعضای خانواده خود را از دست داده اند همدردی می کنند و آنان نیز با خرما، حلوا، و میوه از آنان پذیرایی می کنند.

 

واژه علفه در اصطلاح به معنی خیرات و اطعامی که برای مردگان انجام می‌شود، اطلاق می‌شود و با این هدف برگزار می‌شود که طی آن زندگان در پایان هرسال با انجام مراسم فاتحه‌خوانی و خیرات، خواندن قرآن و دعا یاد مردگان آن سال را گرامی می‌دارند و آماده ورود به سال جدید می‌شوند.

 

مهمانان به همراه اعضای خانواده بر سر مزار مردگان حضور خواهند یافت و مراسم فاتحه خوانی و قرآن خوانی برگزار می شود. همچنین مردم با حضور در قبرستان به مقام والای شهیدان ادای حق‌شناسی و احترام می‌کنند.

 

یکی دیگر از آیین های عید نوروز در این استان این است که اقوام و دوستان خانواده هایی که یکی از عزیزان خود را از دست داده اند در خانه آنان حضور می یابند و به نوعی برای آنان به صورت دسته جمعی خانه تکانی می کنند.

 

 

کد خبر 1158559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha