ایده نظام انقلابی یکی از اصلی ترین ایده ها در بیانیه گام دوم  است

حبیب پورازغذی با بیان اینکه ایده نظام انقلابی یکی از اصلی ترین ایده ها در بیانیه گام دوم است، گفت: به نظر می رسد این ایده از یک دل نگرانی که در ادبیات جامعه شناسی با دوگانه نهضت و نهاد می شناسیم، ناشی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست رونمایی از گزارش «کاستی‌های کنونی و بایستگی‌های دولت سیزدهم، در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم با حضور حجت الاسلام علی ذوعلم رییس اندیشگاه گام دوم، حبیب پور ازغدی مشاور رییس مرکز بررسی های ریاست جمهوری و عطاءالله رفیعی آتانی رییس مرکز پژوهش های مجلس و مجیدی رییس پژوهشکده مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارشنبه 25 اسفند برگزار شد.

حبیب رحیم پور ازغدی نیز در این نشست با طرح این سوال که چرا ایده های بی نظیر و سرنوشت ساز هدر می روند؟ گفت: ایده های انقلاب به تمامی امکان و قابلیت رهایی بخشی دارد اما به فعلیت نمی رسد و یا صورت ناقص و ابتری از آن را شاهد هستیم.
 
 
وی ادامه داد: شاید یکی از اصلی ترین ایده ها در بیانیه گام دوم همین ایده نظام انقلابی است. به نظر می رسد این ایده از یک دل نگرانی که در ادبیات جامعه شناسی با دوگانه نهضت و نهاد می شناسیم، ناشی می شود.
 
 
وی ادامه داد: با نظر به مناسبات نهضت و نهاد باید گفت چهل سال اول، انقلاب سیاسی داشتیم و چهل سال دوم، نیازمند انقلاب سیاستی هستیم. ما نه می توانیم امر سیاسی را منهای امر سیاستی در نظر بگیریم و نه کی توانیم امر سیاستی را بدون امر سیاسی پیش ببریم. این نقطه آغازی برای ایده پردازی برای نظام انقلابی می تواند باشد.
 
 
رحیم پور گفت: ادبیات فربه ای در جامعه شناسی سیاسی در مورد دوگانه نهضت و نهاد داریم و نمی توانیم با رتوریک سیاسی به دنبال ایده های سیاستی باشیم.
 
 
وی با طرح این سوال که نظام انقلابی چه چیزی است؟ گفت: رهبری در ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ تعبیر می کنند که فکر منتج به انقلاب و نظریه جمهوری اسلامی را امام خلق کرد . این صرف ایجاد یک نظریه نبود بلکه امام آن را تحقق داد.
 
 
وی ادامه داد: رهبری می فرمایند، امام، هر دو بخش این نظریه یعنی هم بخش اسلامی و هم جمهوری را مربوط به اسلام می دانست. لذا پرسش از نسبت اسلام و جمهوری پرسش معنا داری نیست.
 
 
وی تاکید کرد: ارجاع به نظریه جمهوری اسلامی نقطه کانونی و مرزهای آن، مفصل اتصال ۴۰ ساله اول به ۴۰ ساله دوم است. اگر بخواهیم انحراف از معیار صورت نگیرد باید پیوند امر سیاسی به امر سیاستی را محقق کنیم.
 
 
رحیم پور گفت: باید تعریف کنیم جمهوری اسلامی چه چیز نیست و پاسخ به این سوال مبتنی بر ۴ رویکردی است که رهبری در سخنرانی مورد اشاره بر آن تاکید کردند.
 
 
وی ادامه داد: انحراف از معیار، امروز ناظر به دو مفهوم عدالت و جمهوریت شکل گرفته است. اگرچه معیارهای اسلامیت تنها محدود و منحصر به عدالت نمی شود اما مولفه اصلی همان عدالت است که در بیانیه گام دوم هم این امر مشهود است.
 
 
وی در پایان اظهار داشت: به نظر من باید ۴۰ سال اول را دوران انقلاب سیاسی و چهل سال دوم را دوران انقلاب سیاستی بدانیم و به تعبیری این لحظه پیوند دموکراسی و بروکراسی است.
کد خبر 1158596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha