تشریح ۶ نکته  ناظر به آسیب شناسی شورای فرهنگ عمومی

هدایت خواه ضمن برشمردن ۶ نکته ناظر به آسیب شناسی شورای فرهنگ عمومی، گفت: نخستین نکته خروج از حالت تشریفاتی جلسات است که شورای فرهنگ عمومی با هدف مجلس آراستن نباشد و جهت ورود به جایگاه حقیقی این نشست ها برگزار شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، اجلاسیه شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز (۲۵ اسفند ماه) با حضور سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج، استاندار، فرمانده سپاه فتح، رئیس دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و روسای شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها و مناطق مختلف استان و جمعی از اعضای حقیقی و حقوقی این شورا در سالن دولت استانداری برگزار شد.

 

«ستار هدایت خواه» در این اجلاسیه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: اگر بتوانید مسئله شورای فرهنگ عمومی را حل کنید، بخش عظیمی از حرکت برای حل مشکلات فرهنگ استان را انجام داده ایم.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن برشمردن ۶ نکته ناظر به آسیب شناسی شورای فرهنگ عمومی، خطاب به دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: امیدواریم که حضرتعالی با توجه به مسئولیتی که دارید، اهتمام داشته باشید که این نکات هر کدام ناظر به یکی از آسیب‌هایی است که شورای فرهنگ عمومی دارد تا بتوانند نقش خود را در هدایت شورای فرهنگ عمومی بهتر کند.

 

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۶ سال عضو شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد است، ادامه داد: نخستین نکته خروج از حالت تشریفاتی جلسات است که شورای فرهنگ عمومی با هدف مجلس آراستن نباشد و جهت ورود به جایگاه حقیقی این نشست ها برگزار شوند.

 

هدایت خواه در توضیح این نکته، گفت: بومی سازی سیاست های کلان فرهنگی کشور، هدایت فعالیت ها و جهت گیری فرهنگی در استان، نظارت کلان بر فعالیت های فرهنگی استان، تلاش برای منجر شدن مصوبات به عملیات، ایجاد انسجام و هماهنگی میان حرکت‌های فرهنگی که تحت عنوان جبهه سازی و حرکت جبهه ای از آن یاد می‌شود از جمله مواردی هستند که شورا را به جایگاه واقعی خود می رساند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اینکه در ترکیب شورا نماینده ولی فقیه به عنوان رئیس شورا و نماینده حاکمیت و قائم مقام شورا استاندار به عنوان عالی ترین مقام اجرایی و نماینده دولت است، به این معنا بوده که مصوبات حتماً باید منجر به عملیات شود.

 

وی دومین نکته را اهتمام جدی اعضای شورا به نقش و اهمیت شورا دانست و یادآور شد: این نقش و اهمیت شورای فرهنگ عمومی در بین خود اعضا آنچنان که باید و شاید مورد توجه و عنایت قرار نمی گیرد، زیرا نشست های منظم و مدام برگزار نمی شود.

 

هدایت خواه خاطرنشان کرد: اگر قرار است در شورای فرهنگ عمومی وضعیت فرهنگی کشور، استان و شهرستان ها پایش شود، نیاز به برگزاری نشست های منظم است.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: شورای فرهنگ عمومی در بعضی از دولت ها تقریبا تعطیل بود و امیدواریم در این دولت اهتمام جدی به برگزاری نشست ها و تداوم آن داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه این نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور مدیران جدید در دولت سیزدهم بوده، پیشنهاد داد نشست ها به صورت منظم و مداوم با حضور اعضا برگزار شود.

 

هدایت خواه حضور مسئولان دستگاه های اجرائی در نشست های شورای فرهنگ عمومی را یک ضرورت دانست و یادآور شد: در بسیاری از نشست ها مسئولان خود حضور پیدا نکرده و نمایندگانی مثل نمایندگان شخص دوم و گاهی سوم و چهارم را می فرستند.

 

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: باید دستور کار مشخص و از پیش تعیین شده ای توسط دبیرخانه شورا از دو هفته قبل ارسال شود تا اعضا با حضور ذهن کامل در نشست های شورای فرهنگ عمومی حضور پیدا کنند.

 

وی فعال شدن دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی که نقش بسیار مهمی دارد را سومین نکته در این زمینه دانست و افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در آن مستقر است باید اولویت‌ها و دستور کارها را در این دبیرخانه با کار کارشناسی مشخص کند، مصوبات به صورت کارشناسی بررسی شوند، پیگیری مصوبات شورا توسط دبیرخانه، اخذ و گزارش نحوه عملکرد دستگاه ها بر اساس مصوبات به شورا باید مدنظر قرار گیرد.

 

هدایت خواه خاطرنشان کرد: نکته چهارم بحث ضمانت اجرایی مصوبات شورای فرهنگ عمومی است که مصوبات تصویب می شود، ولی به صورت مکتوب بوده باید الزام قانونی دستگاه ها به اجرای مصوبات مدنظر باشد.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش‌بینی بودجه لازم و ارزیابی عملکرد دستگاه ها بر اساس میزان احتمال و پایبندی به مصوبات شورا از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.

 

وی بیان کرد: یکی از ملاک های ارزیابی دستگاه های فرهنگی باید این باشد که تا چه اندازه به مصوبات شورای فرهنگ عمومی پایبند بوده و عملکرد با مدیران دستگاه ها باید در این زمینه ارزیابی شوند.

 

هدایت خواه نکته پنجم را پررنگ شدن حضور مدیران در حوزه فرهنگ است و اظهار کرد: متاسفانه این مسئله تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته و لازمه آن این است که نمایندگان تشکل های مردمی در شورای فرهنگ عمومی حضور پررنگ تری داشته باشند و تعداد بیشتری از بخش مردمی، تشکل ها و انجمن های مردمی در شورا حضور داشته باشند.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاهش تصدی گری، ایفای نقش تسهیل گری و حمایت از تشکل‌های مردمی توسط نهادهای دولتی یک ضرورت است، ما پرسابقه ترین حضور مردمی در فعالیت‌های فرهنگی را در جامعه شیعی و دینی خود داریم.

 

وی ادامه داد: مجموعه های فراوانی هستند که این آمادگی را دارند، به شرط اینکه نهادهای فرهنگی این نقش تسهیل گری و حمایتی را داشته باشند.

 

هدایت خواه شناسایی ظرفیت های مردمی و طراحی سازوکارهای نقش آفرینی مردم در حوزه فرهنگ توسط شورای فرهنگ عمومی را یادآور شد و افزود: این موضوع مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و در بیانیه گام دوم وقتی که معظم له راه‌های اجرایی شدن آن را بیان کردند و فرمودند «حلقه های میانی» بعد فرمودند «این کار را من می توانم انجام دهم و سایر دستگاه ها، گروه‌ها و تشکل‌های مردمی انجام دهند».

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نقش آفرینی مردم در همه مسائل و در آموزه های دینی نیز مورد تاکید قرار گرفته، گفت: خداوند وقتی هدف بعثت همه انبیا الهی را عدالت می داند می فرماید «اگر مردم وارد میدان نشوند پیغمبر با معجزه، کتاب و میزان هم نمی تواند عدالت را برپا کند».

 

وی ششمین و آخرین نکته را پرهیز از نگاه نگاه و حرکت سکولاریستی در عرصه فرهنگ دانست و ادامه داد: ما هم اکنون در عرصه فرهنگ دچار نوعی سکولاریسم پنهان هستیم و همه طرح های ما در حوزه های عمرانی، اقتصادی، تجاری و آموزشی باید پیوست فرهنگی داشته باشند، ولی مهمتر از آن مسئولیت فرهنگی همه نهادها است.

 

هدایت خواه خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم در نظام دینی همه نهادها مسئولیت فرهنگی دارند و همچنین تاثیر فرهنگی رفتار مدیران در جامعه می تواند تاثیرگذار باشد.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفتت: وقتی مدیری منصوب می شود اگر این مدیر صبغه فرهنگی، روحیه فرهنگی، نگاه فرهنگی، رفتار و باور فرهنگی نداشته باشد، تاثیر خود را در جامعه خواهد گذاشت.

 

وی اظهار کرد: مدیر در نگاه دینی و در حکمرانی دینی مربی و الگوی جامعه بوده؛ بنابراین انتخاب مدیران باید بر این اساس باشد و همه طرح‌ها علاوه بر پیوست فرهنگی، پیامدهای فرهنگی هم سنجیده شود.

 

هدایت خواه گفت: اگر به این نکات مطرح شده توجه لازم صورت گیرد امیدواریم شورای فرهنگ عمومی بتواند این نقش هدایت گری فرهنگ و عمومی را با توجه به وظایف و ماموریت های خود را به سرانجام برساند.

کد خبر 1158712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha