بارزترين وظیفه جامعه قبل از ظهور امام عصر (عج) انتظار مي باشد

حجت الاسلام حسنلو گفت: بارزترين وظیفه جامعه قبل از ظهور امام عصر (عج) انتظار مي باشد و بيشترين اثرگذاري انتظار ‏در بعد تعهدها و مسؤوليت هاي اجتماعي و احساس ديگرخواهي و انسان دوستي، عينيّت مي يابد.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ موضوع امام مهدي (عج)، قيام و انقلاب جهاني او یک امر مسلم و غیر قابل خدشه در بین مسلمانان است و لذا علماء و دانشمندان اهل سنت به وجود و ظهور مهدي (عج) كه از دودمان پاك پيامبر (ص) و از فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س) است معتقدند. اين اتفاق نظر به حدي است كه حتي تندروترين گروه‌هاي اسلامي يعني وهابيان نيز اين موضوع را نه تنها پذيرفته‌اند، بلكه به طور جدي از آن دفاع مي‌كنند و از عقايد قطعي و مسلم اسلامي مي‌دانند. میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) این خبرگزاری را بر آن داشت که در خصوص ویژگی و وظایف یاران آن حضرت با حجت الاسلام امیر علی حسنلو استاد حوزه ومدیر گروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات وپاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه گفتگویی داشته باشد که در ادامه تقدیم می شود:

 

وظایف ما برای تعجیل در ظهور امام زمان (عج) چیست؟

قطعا برای دوره غیبت وظایف وتکالیفی برای پیروان وعاشقان امام معین شده است؛ این وظایف در روایات معصومان منعکس شده است که به چند نمونه اشاره می شود، امام  صادق (ع) فرمود: «نزديك‏ترين اعمال و پسنديده‏ترين افعال نزد خداوند در هنگام غيبت ولى عصر انتظار فرج‏ است و اين براى افرادي است كه در غيبت ولى عصر گرفتار ترديد نشوند و بدانند كه با غيبت حجت خدا عهد و ميثاق پروردگار باطل نشده و حجت از بين نرفته است» و اما سخت‏ترين غضب خداوند بر افرادى قرار خواهد گرفت كه حجت خدا را نيابند و در مورد او گرفتار شك و ترديد گردند، خداوند چون مي دانست دوستان او در هنگام غيبت حجتش گرفتار ترديد نخواهند شد او را از انظار پنهان كرد که اگر غیر این بود، ولي عصر را از انظار غايب نمي ساخت و كسانى كه منكرغيبت حجت خداوند باشند از شرار مردم محسوب مي شوند.

 

شرایط منتظر و کسی که آمدن شخصیت محبوبی را می کشد، قطعا باید اول شرایط را آماده کند وفراهم نمودن شرایط در روایت ذکر شده است از جمله پای بند به شرعیات واحکام شرع است و یکی از شرایط و وظایف مهم، دعا نمودن والتزام عملی به شرایط استجابت دعاست. بنابراین اصلاح نفس و اصلاح امور و تلاوت قرآن وهدیه ثواب آن به حضور حضرت و دادن صدقه و خدمت به مردم بهترین اعمال است و هدیه ثواب این اعمال  به حضرت از جمله روشهایی است که راه اتصال معنوی به حضرت را آسان می نماید . همچنین از دیگر شرایط منتظر ارتباط پیوسته واز نظر عملی پای بندی به تکالیف دینی شرط وصل دائمی به امام است واین وصال واتصال دائمی خیلی مهم واثر گذار در خود ودیگران است.

 

ویژگی یاران امام زمان (عج) در عصر حاضر چیست؟

ویژگی یاران حضرت ونام برخی از آنان در روایات گزارش شده است ؛ یکی از ویژگی های مهم یاران حضرت تقوا و پرهیز کاری است ؛ چنانکه ائمه (ع)فرموده اند: هر كس مشتاق است كه از ياران‏ قائم‏ ما باشد، بايد منتظر ظهور او باشد و پرهيز كارى پيشه سازد و داراى اخلاق نيكو باشد و بدين گونه انتظار آن روز كشد. اگر در اين حالت بميرد و بعد از مرگ او قائم قيام نمايد، ثواب كسى دارد كه آن حضرت را درك كرده است. پس سعى كنيد و منتظر باشيد، خوش بحال شما اى مردمى كه‏ خداوند شما را مشمول رحمت خود گردانيده است‏.

 

تواضع وفروتنی نیز یکی از ویژگی های یاران حضرت شمرده شده است که بدین جهت بسیار گم نامند و شناخته شده نیستند ومدام در حال خدمت به دین ومردم اند و در دنیا وپراکنده اند. امام صادق (ع) فرمود: این آیه درشان آنان است « فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ أ َيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيع»آنان اهل خیر ونیکو کاری اند و هرجا باشند هنگام ظهور خداوند آنان را به همدیگر می رساند. شمار آنان 313 نفر هستند این عدد در روایات تاکیدی است که ظاهرا شامل یاران اصلی و هسته مرکزی یاران و کارگزاران حضرت باشد، همه آنها اهل خیر و نیکی و معروف به خیر  و پارسایی در میان مردمند. مردانى هستند كه دلهاى آنها مانند پاره‏هاى آهن است شكى در ايمان بخدا در آن راه نيافته و در طريق ايمان از سنگ محكم‏تر است اگر آنها را وادارند كه كوه‏ها را از جاى بكنند، از جاى‏ كنده و از ميان برمي دارند.

 

مردانى در ميان آنهاست كه شبها نمى‏خوابند زمزمه آنها در حال عبادت همچون زمزمه زنبور عسل است. تمام شب را بعبادت مشغولند، و روزها سواره به دشمن حمله مي كنند. آنها در وقت شب راهب و هنگام روز شيرند. آنها در فرمانبردارى امام پافشارى دارند. مانند چراغهاى درخشنده‏اند، و دلهاشان همچون قنديلهاست و از خوف خدا خشنود مي باشند. مدام آرزوی شهادت دارند و تمنا مي كنند كه در راه خداوند كشته گردند.

 

علت دشمنی اسرائیل با ظهور منجی چیست؟

دشمنی وعداوت با منجی برخاسته از ایده صهیونیستی است از اینروست که اسرائیل یا صهیونیسم دشمن اصلی اسلام  واندیشه مهدویت است ؛ دشمنی آنان تقابل با ایده آینده بشریت است ؛ صهیونیسم  اشغالگر سرزمین اسلام وبحران ساز ترین تفکر قرن اخیر که در قلب ممالک اسلام با توطئه انگلیس ایجاد گردیده است ؛ وهابیت نیز یکی از شاخه های اندیشه صهیونیستی است که مدام در تقابل اندیشه مهدویت تلاش نموده و وجود موعود را انکار می نماید؛ اندیشه صهیونیستی بیش از یک قرن است با حمایت استعمارگران از جمله دولت استعماری انگلیس که مقر فراماسونهاست بر علیه اندیشه مهدویت مقابله وتوطئه چینی می نماید؛ از جمله تو طئه های آنان ساختن ادیان دروغین و فرقه هایی است که به تضعیف وتخریب اندیشه مهدویت منجر شود از جمله بهائیت قادیانیه و فرقه هایی چون داعش و القاعده و.....همه توطئه هایی از سوی صهیونیست است بنابراین دشمن اصلی اسلام ومهدویت آنها هستند؛ لذا با آمدن منجی یکی از اهداف اصلی جریان منجی نابودی این اندیشه و ارکان آن می باشند . به همین خاطر آنها در تلاش وتکاپو هستند تا برای خود راه نجاتی بیابند که نخواهند داشت چون وعده خداوند، نابودی کامل آنان نزدیک است.

 

دلیل ترس برخی از مردم از ظهور امام زمان (عج) چیست؟

ظهور حضرت و آمدن منجی بشریت برای عموم مرم ومحبان وعاشقان منتظر حضرت ترس ندارد؛ بلکه ترس از آن دشمنان دین واهل بیت ودشمنان بشریت است که دستشان به خون بی گناهان آلوده هست ومدام در تلاش اند تا ظهور را با اعمال و رفتار خود به تاخیر اندازند ؛ دوستان واقعی امام زمان (عج) ترس ندارند ، شاید نگرانی از توفیق پیوستن ودرک وسربازی در جمع یاران حضرت داشته باشند ولی ترس ندارند ونباید داشته باشند؛ بلکه نگرانی به معنای خوف ورجا وامید است که این حالت  ظرفیتی است برای اصلاح ورسیدن به مرتبه ومنزلتی که لیاقت پیوستن به جمع یاران حضرت را در خود ایجاد نمایند .

 

آن حضرت مهربان ترین انسانها وامید همه انسانهاست او جانشین پیامبری است که خداوند او را رحمت برای عالمیان معرفی کرده است او همواره به یاد مومنان و منتظر انتقام از کسانی است که به بشریت ظلم نموده اند ؛ آن حضرت منجی بشریت وموعود امتها است؛ آمدن حضرت در عقاید بدویان آفریقا وآمریکا وهمه دنیا که هنوز پیام دین به گوش آنها نرسیده است، وجود دارد وآنها منتظر نجات و منجی هستند که به امر خداوند برای نجات بشر خواهد آمد ؛ در عقاید زرتشت و هندوها و بودائی ها و کتاب های ادیان ابراهیمی آمدن او و برخی اوصافش ذکر شده است.

 

این مسئله که وقتی حضرت ظهور می کنند بسیاری را گردن می زنند از کجا آمده است، آیا درست است؟

این دسته از روایات چندان مقبول وپذیرفته نیست وبیشتر اینها نیازمند بررسی سندی است که در مراکز مربوط به مهدویت مورد بازبینی قرار گرفته ومردود شمرده شده است ؛ مرحوم آیه الله صافی گلپایگانی درباره امام زمان کتاب جامع منتخب الاثر را نوشته و روایات معتبررا جمع آوری نموده است ؛ کامل سلیمان نیز کتاب یوم الخلاص را نوشته وآقای کورانی و فارس حسون تبریزیان نیر درانتظار ققنوس درباره امام زمان وشرایط وزمان ظهور را نوشته، کتاب عصر زندگی با تالیف استاد حکیمی وکتاب های دیگری دراین زمینه نوشته شده است ؛ این دسته از روایات اعتبار چندانی ندارد؛ بلکه اینگونه روایات درصورت صحیح بودن اسناد آن نیازمند تحلیل و تفسیر براساس روایات معتبر هستند.

 

البته روشن است که هرکس در مقابل حکومت وقیام حضرت کارشکنی و توطئه کند و هدایت پذیر نباشد قطعا باید به مکافات عملش گرفتار شود افرادی که خون بی گناهان را ریخته وگردن زده اند ومردم را نسبت به اسلام که دین رحمت است بدبین می نمایند وبا غرب که در اسلام هراسی می کوشد هم داستان شده اند قطعا به جزای عمل خود خواهند رسید. اما در کل حکومت امام زمان (عج) حکومت رحمت و مهربانی و عدالت و تجلی کامل حکومت عدل الهی است که انسانها قرنها در انتظار آن بوده اند.

 

ایجاد بدبینی و خوف بی جا درباره ظهور و حکومت مهدوی در راستای اسلام هراسی و از توطئه دشمنان مکتب اهل بیت (ع) وشبکه های وهابیت استعماری است ؛ دولت استعماری عربستان با کشتار فجیعانه در یمن که هشت سال است با پول نفت مسلمانان انواع سلاحهای مرگ بار را بر سر مردم بی گناه یمن می ریزد و سرزمین مقدس یمن آزمایشگاه انواع سلاح های تولید کارخانه ها وکمپانی های سلاح غرب و..همه این اقدامات را در راستای اسلام هراسی می باشد .

 

آنچه درباره ظهور ومهدویت با عناوین گردن زدن، ترویج خشونت برای مایوس وناامید کردن مردم و مقابله با اندیشه منجی بشریت است ؛ این تفسیرها وتحلیل ها  فاقد اعتبار و مخالف آیات قرآن است در حالی که پیامبر (ص) و اهل بیت را رحمت و مایه سعادت انسان معرفی می نماید.

 

برخی معتقدند باید جهان پر از ظلم شود تا حضرت ظهور کنند آیا این گفته درست است و با وجود این‌همه ظلم به ظهور نزدیک شده ایم؟

داشتن این عقیده وشرط دانستن آن برای تعجیل در ظهور انحراف و برداشت نادرست از متون آیات قرآن و روایات وخلاف آن هاست؛ آنچه در روایات تاکید شده این است که پس از فراگیر شدن ظلم وجور آن حضرت ظهور خواهد کرد واین بدین معنا نیست که منتظران ظهور حضرت به ظلم و گناه بپردازند یا جوامع اسلامی و حاکمان برای ظلم برنامه ریزی نمایند وبه مردم ستم کنند؛  بلکه مفهوم و معنای این دسته از روایات آن است که ظلم از سوی ظالمان ودشمنان اسلام واهل بیت فراگیر می شود؛ چنانکه دنیای اسلام و همه جهانیان از ظلم و ستم آمریکا و یهود صهیونیسم آکنده شود، نه همه یهود بلکه یهود اشغالگر که در دنیا به کشتن بی گناهان و به انواع جنایت دستش آلوده است. اینها به  هر نوع ظلم وستم آلوده اند ؛ درکشورهای اسلامی ظلم فراوان در حقوق مردم هست.

 

در حجاز که دولتی حاکم است از تبار یهود صهیونیسم برای حفظ حکومت مستبدانه خود، همین چند روز پیش 80 نفر از مظلومان بی گناه را با خشن ترین روشها گردن زدند؛ خاندانی که در سرزمین حجاز و سرزمین وحی حکومت می کنند مسلمان نیستند و براساس اسناد تاریخی که در عربستان جمع آوری شده اینها از یهودیان ترکیه بوده اند که در دوره استیلای خلافت عثمانی به حجاز رفته وساکن شده و بر علیه حاکمیت شرفای مکه و مدینه که از سادات حسنی بودند با تحریک استعمار انگلیس شورش نموده و بر حجاز مسلط شدند و به غارت ذخایر مسلمانان و به خوش خدمت صهیونیست ها در حجاز پرداختند واداره حرمین شریفین را غصب نمودند. بنابراین گسترش یافتن  ظلم در جهان به معنای ایجاد ظلم از سوی ماها نیست بلکه فضای عمومی دنیا اکنون ظالمانه وبشریت تحت ظلم چند قدرت استکباری هست.

 

وظیفه الان مردم نسبت به امام زمان (عج) برای ظهور چیست؟

بارزترين وظیفه جامعه قبل از ظهور امام عصر (عج) انتظار مي باشد و بيشترين اثرگذاري انتظار ‏در بعد تعهدها و مسؤوليت هاي اجتماعي و احساس ديگرخواهي و انسان دوستي، عينيّت مي يابد. امام موعود، ‏غمگسار راستين غمزدگان و يار و ياور واقعي مظلومان و حامي حقيقي مستضعفان است. پس جامعه منتظِر و انسان ‏هاي داراي خصلت انتظار، بايد در زمينه خواست ها و هدف هاي امامشان عمل كنند و اگر چنين شد، در قلمرو ‏جامعه منتظر، محروم تهي دست و بيمار بي درمان و دلتنگ و افسرده و اندوهگين و گرفتاري باقي نخواهند ماند.‏ ‏ ‏

 

وظیفه  ديگر جامعه مهدوي  قبل از ظهور، صبر و استقامت و پايداري مي باشد. ‏دربلاها در فتنه ها پایداری درایمان واعتقاد وجدا نشدن از فقهای عظام و حضور گرم در نمازهای جماعت و جمعه این مظاهردوستی وعشق امام زمان است. سيدالشهداء(ع) فرمود: « آگاه باشيد كه صبركننده در غيبت او بر اذيّت و تكذيب به ‏منزله جهادبا شمشير است در پيش روي پيغمبر»‏ ‏ صبر و ثابت قدم بودن، خصوصيتي مهم ‏براي جامعه مهدوي، مي باشد، چرا كه به سبب طولاني شدن غيبت امام، بسياري ريزش كرده و دست از اعتقاد و ‏دين خويش، مي شويند. ‏

 

از ديگر خصوصيت هاي جامعه مهدوي، زمينه سازي براي ظهور، دعا برای حفظ ايمان و دعا براي تعجيل فرج ‏مي باشد. از آنجا كه روز به روز هجمه دشمنان و شبهه افكني ها عليه مذهب تشيّع رو به افزايش است، چه بسيار از ‏سست ايمان ها از اعتقاد خود برگشته، منحرف مي شوند. لذا در روايات، دعاهايي براي حفظ خود، از بلاهاي زمانه ‏وارد شده، همچنين، جامعه مهدوي، بي صبرانه مشتاق حضور امام در جامعه مي باشد، چرا كه با ‏ظهور آن حضرت، تمام خوبي ها و بركات از آسمان و زمين به سوي مردم، سرازير مي شود‏.

 

بنابراین وظیفه مردم را می توان در دوران انتظار در دو بعد اصلاح خود واصلاح خانواده واجتماع دانست؛ پس ازآن دعا، التجا واصرار بر تعجیل فرج است؛ مطمئنا اگر شرایط برای ظهور آماده باشد امام ظهور خواهند کرد.همانطوری که پس از پیامبر (ص) مردم به انحراف رفتند و امام را رها کردند ولی پس از کشته شدن عثمان مردم به سوی امیر مومنان روی آورده و با شوق وشتاب با حضرت بیعت کردند، با اینکه حضرت به خاطر انحرافات وظلم حاکمان قبلی مایل نبودند بپذیرند امام شوق واشتیاق مردم را حضرت دید لذا پذیرفت؛ از اینرو مردم باید برای امام زمان(عج) نیز شوق داشته باشند و به سویش بروند ؛ انسانهای روی زمین باید مشتاق و تشنه حضور منجی باشند تا حضرت به سوی نجات ما انسانها بیاید.

 

نظر شما نسبت به رجعت برخی مومنان و امامان بعد از ظهور چیست؟ 

رجعت یکی ازباورهای قطعی  پیروان مکتب اهل بیت (ع)است که در آیات قرآن نیز به آن تصریح شده است . قبل از قیامت گروهی به اذن و عنایت الهی به زندگی وحیات مجدد برگشته وبه فرمان خداوند در اقامه عدل و بر قراری جامعه انسانی عدالت محور تلاش خواهند نمود ؛ در رویات تصریح به رجعت وحکومت برخی از ائمه از جمله امیر مومنان وامام حسین (علیهم السلام) تصریح شده و درآیات قرآن نیز به برگشت  و رجعت امیر مومنان(ع) اشاره شده است که مفسیرین آنرا به رجعت حضرت تفسیر کرده اند ؛ به رجعت مومنانی چون سلمان فارسی ، اویس قرنی ، مالک اشتر ، عمار ، کمیل وهمچنین برخی از زنان مومنه نیز در روایات مهدویت اشاره شده است ؛ قطعا از شهدای بزرگ اسلام افرادی چون حضرت حمزه، سیدالشهدا، جعفر طیار و افرادی که در ایمان کامل بوده اند اشاره شده است در روایات ؛ خواندن دعای عهد در عصر غیبت جهت ارتباط قلبی و دلی مستمر با امام زمان زیاد سفارش شده است .گفته شده امام خمینی (ره) در تعقیبات نماز خود به خواندن این دعا مراقبت داشته است.

 

برخی با برداشتن چله تلاش می کنند که امام زمان (عج) را ببینند آیا این کار درست است؟

چله نشینی نیز سخت است وشوق می خواهد اما مهم اصلاح است اگر انسان خودش را اصلاح نماید خود امام به دیدار آنها مشتاق است ؛ لذا چله نشینی ایچاد اشتیاق از سوی چله نشینان است؛ اگر این اشتیاق را در امام با اصلاح خود فراهم نمایند راه نزدیک تر ومیان برتر است ؛ چله نشینی راه دراز وطولانی ودارای شرایط است اگر محقق نشود شرایط دیدار نخواهد بود ؛ فرضا اگر کسی غذای پاکیزه نخورد و مال دیگران را غصب کند چله نشینی فایده ندارد توفیق دیدار نخواهد داشت اما اگر خود را طبق موازین شرع اصلاح کند واز دستور فقهای دین که ولی وحجت امام زمان دربین مردم هستند خود را اصلاح نماید ؛ حضرت خود به دیدار آنها خواهد آمد چنانکه در داستان چله نشینی پدر آیت الله سیستانی گفته شده که ایشان پس از چله نگهداشتن در زمان پهلوی که بی حجابی و بی عفتی جامعه را گرفته بود پس از چله و آداب خاص مشرف شد در حالیکه حضرت را  در مراسم تغسیل یک بانویی که به جهت حفظ عفت وحجاب از خانه خود چندین سال بیرون نیامده بود دید وحضرت فرمود که نیاز به این همه مشقت نیست اگر شماها خود را اصلاح وپای بند به شرعیات نمایید خود به دیدار شما خواهم آمد ؛ مثلا پای بندی به نماز اول وقت یک اصل است که مورد پسند حضرت است ؛ احترام به پدر ومادر یکی از اصول قرآن است که هرکس عمل کند مورد توجه و دعای حضرت صاحب عصر(عج) است .

 

کد خبر 1158941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha