صفای گردشگری در روستاهای خراسان شمالی

اسم روستا که می آید، خانه های کاه گلی و با کوچه های ساکت و زیبا، شاخه های خم شده به داخل کوچه و صدای زنگوله دلنشین گله از دور ذهن آدم رو پُر می کند که تصور بسیار دلنشینی است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ اسم روستا که می آید، خانه های کاه گلی و با کوچه های ساکت و زیبا، شاخه های خم شده به داخل کوچه و صدای زنگوله دلنشین گله از دور ذهن آدم رو پر می کند که تصور بسیار دلنشینی است.

 

 

اسم روستا با خود بوی نان تازه ؛ غذاهای محلی، گیاهان خوراکی را با خود به یاد هر علاقه‌مند به طبیعت می آورد، در استان خراسان شمالی روستاهایی با جاذبه های بکر و دست نخورده وجود دارد که چشمان هر بیننده ای را خیره می کند.

 

 

هم اینک که بیشتر خانواده ها از وضعیت شهرنشینی خسته شده اند چند روزی و حتی یک روز را می خواهند که استراحت و تفریح کنند و از طبیعت زیبا لذت ببرند.

 

 

در این خطه سرسبز روستاهای بکر و دست نخورده زیادی وجود دارد که طبیعت گران و گردشگران می توانند از آن لذت ببرند.

 

 

زندگی سنتی و بومی در روستاها هم اینک وجود دارد که با گشت و گذر می توان با سنت ها و آداب نیز آشنا شد و همچنین حتی سوغات تهیه کرد.

 

 

فروردین و اردیبهشت که از راه برسد، روستاهای این استان به خصوص برخی از روستاها یکپارچه سبزپوش می شود و مناطق زیبا و منحصر به فرد، بهترین مکان ها برای گشت و گذار در بهار است.

 


 
شرایط خاص آب و هوایی، نوع معماری و بافت تاریخی سکونتگاه ها و زیبایی و سرسبزی طبیعت روستاهای این استان موجب شده است که هر ساله میزبان گردشگران از این مناطق باشند.

 

 

روستای پلکانی رویین/ روستای شکوفه‌های سیب

 

 روستای رویین شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی یکی از روستاهای زیبا و کهن این استان است. این روستا که امروزه به‌عنوان پایتخت نساجی ایران از آن یاد می‌شود همانند ماسوله روستایی پلکانی بوده و دارای طبیعت بکر و آب‌وهوای عالی است. این روستا در 52 کیلومتری بجنورد قرار دارد.

 

 

روستای پلکانی رویین اسفراین از جمله برترین روستاهای پلکانی ایران و از توریستی‌ترین مناطق کشور و استان خراسان شمالی محسوب می‌شود.

 

 

روستای رویین اسفراین با دارا بودن قدمتی بیش از ۵۰۰ سال و تپه‌های زیبای باستانی، با سکونتگاهی بسیار زیبا، به سبب داشتن باغات سیب به روستای شکوفه‌های سیب نیز شهرت دارد.

 

 

در فصل بهار عطر دل انگیز شکوفه های سیب هر بیننده ای را از خود بی خود می کند، حتی می توان ساعت ها محو تماشای شکوفه های درختان در این روستا شد که  چشمان ببندگان را خیره خواهد کرد.

 

 

این روستا از جمله روستاهای سرسبز و خوش آب و هوای شهرستان اسفراین محسوب می‌شود که در سمت جنوبی کوه‌های الاداغ و در یکی از دره‌های مصفای آن واقع شده و کوچه‌های پیچ در پیچ و بافت سنتی و پلکانی خانه‌ها در کنار باغات زیبای سیب که اندک اندک در این زمان از سال به گل نشسته‌اند، گردشگران بی شماری را به خود فرا می‌خواند.

 

 

با تلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، این روستا در سال ۹۱ و با موافقت سازمان مرکزی میراث فرهنگی به عنوان منطقه نمونه ملی گردشگری ارتقاء یافت.

 

 

با ارتقای روستای هدف گردشگری رویین اسفراین به منطقه نمونه ملی گردشگری، توسعه امکانات زیرساختی این منطقه با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای ماندگاری گردشگر در روستا و ایجاد اشتغال برای ساکنان آن شتاب گرفت.

 

 

علاوه بر این، این روستا به عنوان نخستین دهکده نساجی ایران به ثبت رسیده و افزون بر ۲۰۰ خانوار ساکن در آن در بخش نساجی سنتی از جمله بافت چادرشب مشغول هستند و صنعت نساجی سنتی آن مهر اصالت یونسکو نیز دریافت کرده است. همچنین وجود بارگاه امام زاده اسحاق و تپه‌های باستانی و طبیعت سرسبز این منطقه زیبایی این روستا را چندبرابر کرده است.

 

 

آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و پربرف و تابستان های معتدل و استقرار آن در دره پردرخت و باغ های میوه از ویژگی های این روستای گردشگری است.

 


معماری پلکانی خانه های روستا و واقع شدن در دره ای به نسبت تند در میانه بلندی های سر به فلک کشیده «آلاداغ»، چشم انداز زیبایی به روستای رویین بخشیده و طبیعت سرسبز، کوه های زیبا و مرتفع، رودخانه دایمی، چنار قدیمی 600 ساله و وجود مقبره «ملاعارف رویینی» و امامزاده «اسحاق» از جاذبه های روستا است و رویین را به تفرجگاهی زیبا و دایمی تبدیل کرده است.

 


همچنین وجود باغ های انبوه میوه به ویژه در میانه نخست سال، زیبایی دره و ارتفاعات رویین را دوچندان می کند. رویین به روستای شکوفه های سیب نیز معروف است و کوچه های پیچ در پیچ آن، بافت قدیمی خانه ها و شیب کوچه های روستا از مشخصات بارز آن است که نظر هر تازه واردی را به خود جلب می کند.

 

درکش روستایی زیبا با جنگل، شرشر رود و کوه‌های زیبا

 

روستای گردشگری درکش مانه‌ و سملقان در فصل بهار به دلیل زیبایی محسور کننده خود گردشگران زیادی به خود جلب می کند. روستای هدف گردشگری درکش در شهرستان غرب استان خراسان شمالی و در شهرستان مانه‌وسملقان واقع است. هنگامی که از مرکز خراسان شمالی به سمت این روستا که در  مسیر جاده آسیایی قرار دارد، حرکت کنی باید از شهر آشخانه، در ۴۵ کیلومتری بجنورد بگذری و پس از پیمودن ۳۰ کیلومتر به این روستای زیبا برسی.

 


درکش در همه فصول سال زیباست. سرسبزی بهار آن چشم ها را خیره می کند، زمزمه رود، سرسبزی درخت و سبزه و استواری کوههایش مردم را جادو کرده و به سمت خود فرامی خواند.

 

 

آب و هوای درکش متأثر از طبیعت جنگلی و کوهستانی آن است و اتراقگاه خوبی برای همه فصل هاست اما در فصل بهار زیبای خاصی دار چرا که کوه و دشت سبز پوش شده است و شر شر آب رودخانه و چشمه ها فضای دلنشینی را به وجود آورده است که هر بیننده ای علاقه مند می شود که دمی زیر سایه درختی بنشیند.

 

 

روستای درکش در دره واقع شده و رودخانه درکش (زوهاور) از میانه آن می گذرد و در جنوب روستا کوه آلاداغ با ارتفاع دو هزار و 455 متر و دره کنداب قرار دارد.

 


حرفه بیشتر اهالی آبادی، زراعت، باغداری، دامداری و محصولات عمده زراعی آن گندم، جو، یونجه، ذرت و چغندر قند و محصولات عمده باغی انگور، گردو، هلو و سیب است.

 


وجود آثار تاریخی با ارزش، کوه های مرتفع و نیز سرچشمه های پر آب و درختان جنگلی مناطقی چون چشمه جنگلی ییلاق، چشمه گلزار و سرچشمه سردار از مهمترین دیدنی های این روستا به شمار می رود.

 

روستای اسپیدان با دره‌های بکر و زیبا

 

اسفیدان یا اسپیدان روستایی با دره‌ها، آبشارها و قلعه‌های زیبا و نادری است که در کمتر جایی می‌توان مشابهش را یافت. اسپیدان، در میان دره‌ه‏ای زیبا واقع شده و پیرامون آن را کوه ‏های مرتفعی فراگرفته است. این روستا از جنوب غربی به کوه آق‌قیه و از شمال غربی به کوه اسب و از جنوب غربی به تنگة دهیر مزه محدود می‏ شود.

 

 

اسپیدان با بافت ‌قدیمی و پلکانی زیبا، در میان دره‌ای سرسبز واقع شده و زیبایی مسحورکننده‌اش را به رخ حاضران می‌کشاند.

 

 

چشمه های زیبا اسپیدان، طبیعت و سرزندگی فراوانی را برای این روستا و مکانی مناسب را برای گردشگران به وجود آورده است.

 

 

صنایع دستی این روستا نیز صنایع چوبی، سفال، قالیبافی و چادرشب بافی است که گردشگران می توانند با خود به سوغات ببرند.

 


از آیین خاص ساکنان این روستای گردشگری می توان به جشن اطعام در روز نخست سال با غذا و چای در محل امامزاده روستا و نیز تجمع مردم روستا در پایان عید نوروز و در روز 13 فروردین، طبیعت در محل آبشار هنرور اشاره کرد.

 

زوارم؛ روستای خیارشور

روستای «زو ارم» در ‎ 28کیلومتری جنوب غربی شیروان از دیگر روستاهای گردشگری خراسان شمالی است و دارای طبیعتی سرسبز و باغ های انبوه میوه است که از جمله می توان به صیفی جات این روستا و نیز گونه های گیلاس، انگور و زردآلو، بادام و گردو و خیار اشاره کرد.

 


از جاذبه های این روستا حاشیه مصفای رودخانه زوارم، مسجد قدیمی، قزلر قلعه، منطقه اوج دوشی با سه چشمه همجوار یخدان، آبشار مناطق جترالنگ، دو چشمه، قاینار چشمه و قرمز چشمه را می توان ذکر کرد.

 


این منطقه گردشگری انواع گیاهان طبی و خوراکی مانند کاسنی، زیره و کاکوتی، ساریگل، زردآلو کوهی و سیب کوهی دارد که گردشگران می توانند از این موهبت خدایی نیز بهره مند شوند.

 


ییلاق زوارم دارای طبیعتی سبز و باغ های میوه فراوان است و به علت برخورداری از چشمه ها، آبشارها و حوضچه های سنگی هوای لطیف و دل انگیز و چشم اندازهای بکر، هر ساله پذیرای میهمانان و گردشگران است.

 

 

مردمان این روستا بیشتر انواع صیفی جات به خصوص خیار می کارند، بیشتر خیار تولیدی این منطقه خیار شور می شود و گردشگران نیز در مراجعه به این روستا معمولا دبه های خیار شور تهیه می کنند.

 

روستای خسرویه

روستای توریستی «خسرویه» در دامنه رشته کوه زیبای شاه جهان در ‎25 کیلومتری جنوب غربی فاروج در دل دره ای سرسبز، جای گرفته که این طبیعت سرسبز چشمان میهمانان و گردشگران را خیره می کند.

 


این روستا از بافت سنتی و معماری بسیار غنی برخوردار است و وجود بناهای مذهبی و تاریخی همچون مقبره باباحسین و بی بی از غنای فرهنگی مذهبی این منطقه در ادوار گذشته حکایت دارد.

 


خسرویه تنها روستای فارسی زبان منطقه است و دره معروف جنگل گردو، دره معروف به بادام، چشمه مردکانلو، آرامگاه شاهزاده عبدالرحمان خرق و امامزاده ˈسلطان جعفر سیاهدشت از جاذبه های سیاحتی و زیارتی آن است.

 


خسرویه زادگاه عالم ربانی آقانجفی قوچانی نویسنده کتاب معروف سیاحت غرب است. این روستا دارای رودخانه ای معروف به کال خونی است که از وسط روستا عبور می کند و روستا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده است و از دیدنی های منحصر به فرد آن می توان به یخچال طبیعی در ارتفاعات کرکان اشاره کرد.

 

گلیان، روستایی با چشمه‌های فراوان

 

گلیان در 23 کیلومتری جنوب شهر شیروان واقع شده و آب و هوای نیمه خشک و سرد کوهستانی دارد که منجر به غنای زیست محیطی و وفور حیات وحش در منطقه و برخورداری روستا از طبیعتی زیبا و دل انگیز شده است.

 


از جاذبه های روستای گلیان می توان به چشمه های فراوان اشاره کرد و از مهمترین آن ها چشمه های شیرخان، برزنگ، پیرک، قلعه نو، چشمه موسی و چشمه پاسگاه است که در این میان چشمه شیرخان و پیرک به علت داشتن آب گوارا و شیرین و آبدهی بالا، مورد توجه است.

 


غار کافر قلعه از دیدنی های این روستاست و از نامش پیداست مسکونی بوده و در زمان های گذشته از آن به عنوان پناهگاه استفاده می شده، در پنج کیلومتری جنوب غربی روستای گلیان در قسمت راست دره وسیعی که راه برزلی از آن می گذرد واقع است.

 


از اماکن مذهبی روستا می توان به امامزاده گلیان، مسجد قدیمی حاج عبدالله با قدمت 200 ساله، مقبره باباتوکل از مشایخ و عرفای نامی قرن چهارم هجری یاد کرد.

 


علاوه بر روستاهای گردشگری مذکور، دره های صخره ای و سرسبز روستای مهنان، بازخانه، حمزانلو، فیروزه، روستای ییلاقی اسطرخی، اسفجیر، حصار، چشمه آب گرم ایوب از جمله روستاهای مصفایی است و اگر مسافری در مسیر عبور خود از خراسان شمالی از آنها دیدن نکند، فرصتی طلایی را از دست داده است.

 

 

کد خبر 1159314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha