آداب و رسوم عید نوروز در کشور آذربایجان

عید نوروز، جشن باستانی است که ملت آذربایجان به مانند بسیاری از کشورهای دیگر برگزار می کند و آداب و رسوم ویژه ای برای استقبال از سال نو دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آذرتاج، نوروز، جشن باستانی است که مظهر بیداری طبیعت و برابری شب و روز و آغاز فصل کاشت و فرارسیدن بهار است. عید نوروز در 21 مارس هرسال آغاز می شود. جشن نوروز به منظور استقبال از سال نو و استقبال از اولین روزهای بهار است.

 

مردم آذربایجان، ترکیه، ایران، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان و تاجیکستان با جشن و سرور به استقبال آغاز بهار می روند.عید نوروز در سال 2009 میلادی توسط یونسکو در فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس بشریت قرار گرفت.

 

تحقیقات علمی پیدایش عید نوروز را به دوران باستان یعنی دوران زرتشت مرتبط می داند. دانشمندان معتقدند که عمر جشن نوروز به 3700 تا 5000  سال پیش برمی گردد.

در کتاب مقدس پیروان زرتشتی«اوستا» آمده است که نوروز، عید عبادت و پرستش ملت به نیکی، امنیت و آتش است. در این کتاب همچنین برخی از آداب، سنن و باورهای پیروان دین زرتشت ویژه این عید آمده است که نوروز را سرآغاز تندرستی و رفاه می داند.

 

طبق باورهای عید نوروز، این عید در آرامش بخشیدن چهر عنصر حیات بخش طبیعت آب، آتش، باد و خاک نهفته است. به همین دلیل جشن های نوروز در طول چهار هفته  قبل از روز 21 مارس یعنی 30 اسفند برگزار می شود.

در آذربایجان، این ماه به ماه خاکستری نامیده می شود. هر چهارشنبه این ماه با یکی از عناصر حیات بخش طبیعت مرتبط است. به همین دلیل«باورهای چهارشنبه» ریشه در باور مردم دارد. به همین دلیل، چهار  چهارشنبه آخرقبل از عید نوروز هرسال اعتقاد دارند که چهارشنبه آب، چهارشنبه آتش، چهارشنبه باد و چهارشنبه خاک اطلاق می شود.

 

مردم آذربایجان در روزهای چهارشنبه منازل و حیاط شان را از گرد و خاک پاک می کنند. اما در شب، غذاهای محلی را تهیه می کنند و در حیاط ها اجاق ها را روشن می کنند. مردم آذربایجان جشن بزرگی را چهارشنبه آخر برگزار می کنند. به روشن کردن آتش در همه مکان ها اقدام می کنند. در این روز انواع مختلف غذا و میوه را آماده می کنند. باید هفت نوع شیرینی بر سفره عید گذاشته شود.

 

پرتاب کلاه( کلاه های پرتاب شده از در خانه هنگام عید نوروز برنمی گردد)، گوش دادن پشت درها( اگر کسی که پشت در منزل ایستاده ،کلام نیک صاحب خانه را بشنود، این نشانه برآورده شدن آرزویش است)، پریدن از روی شعله آتش( پریدن همه از شعله های آتش بدون درنظر گرفتن سن و شال، نشانه رها شدن از شر سختی ها و بیماری ها با انداختن آنها در آتش است، از عادات عید نوروز است.

 

کد خبر 1159421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha