ورود صنایع بزرگ کشور به فعالیت های دانش بنیان از نیازهای امروز است

بیات با بیان اینکه دانش بنیان ها برای افزایش تولید و اشتغال به حمایت ویژه نیاز دارند، گفت: یکی از نیازهای امروز ورود صنایع بزرگ کشور به فعالیت های دانش بنیان است تا با این اقدام در جهت رفع نیازهای کشور گام اساسی برداشته شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، برمک بیات، سردبیر اخبار علمی، فناوری و پزشکی خبرگزاری صدا و سیما شب گذشته (یکشنبه 29 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع شعار سال گفت: جای خوشحالی دارد که رهبر معظم انقلاب امسال را سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری کردند. بیانات ایشان در سخنرانی‌های اخیر نشان دهنده حساسیت و توجه ایشان به شرکت‌های دانش بنیان بود.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار‌ها در سال ۱۳۹۱ حدود ۳ هزار شرکت دانش بنیان داشتیم که به بیش از ۶ هزار رسیده است، ادامه داد: برنامه ششم توسعه تقریباً به پایان رسیده است، اما در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده بود که ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم در حالی که در حال حاضر بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان داریم که  کمتر از ۲۰ هزار اشتغال را ایجاد کردند.

 

سردبیر اخبار علمی، فناوری  و پزشکی خبرگزاری صدا و سیما با ارائه تعریفی از شرکت‌های دانش بنیان گفت: بر اساس قانون، شرکت یا موسسه‌ای که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و فناوری و تجاری سازی بتواند به توسعه کشور کمک کند، دانش بنیان است.

 

بیات با اشاره به اینکه ثروت زایی از علم و فناوری، ایجاد اشتغال پایدار، ارزش افزوده و تولید و صادرات کالا‌های دانش بنیان به عنوان مهمترین اهداف فعالیت شرکت‌های دانش بنیان تلقی شده است، اضافه کرد: شرکت‌های دانش بنیان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ شرکت‌های دانش بنیان نوپا و تولیدی که هر کدام به درجه‌های یک، دو و سه تقسیم بندی می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه چالش جدی شرکت‌های دانش بنیان بر اساس آن چه که بیشتر کارشناسان حوزه‌های فعال در شرکت‌های دانش بنیان می‌گویند بحث توسعه بازار های داخلی و خارجی است، افزود: سرعت خوبی را در تاسیس شرکت‌های دانش بنیان مشاهده می کنیم که با حضور جوان ها، کار‌های نوآورانه، خلاقانه و فناورانه‌ای در حال توسعه است، اما پس از مدتی می‌بینیم خبری از محصول آن‌ها در بازار نیست و متاسفانه دستاورد این شرکت‌ها در همان شرکت باقی می‌ماند یا به صورت خیلی محدود در بازار عرضه می شود.

 

بیات با بیان اینکه تعداد اندکی از شرکت‌های دانش بنیان در کشورمان وجود دارند که درجه یک هستند و اکنون با اشتغال بسیار بالا فعالیت می‌کنند و خط تولید بزرگ دارند، ادامه داد: اما عمده شرکت‌های دانش بنیان، اشتغال پایین دارند و برای تجاری سازی و صنعتی سازی نیاز به حمایت دارند همان گونه که بخش‌های مهمی از طرح تحول دولت مردمی، به حمایت از فعالیت‌های فناورانه و شرکت‌های دانش بنیان تخصیص یافته است.

 

وی تاکید کرد: یکی از نیازهای امروز ورود صنایع بزرگ کشور به فعالیت های دانش بنیان است تا با این اقدام در جهت رفع نیازهای کشور گام اساسی برداشته شود.

کد خبر 1159605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha