روایت شهادت شهید هفت سین

سرهنگ سهیلی درباره شهادت شهید هفت سین گفت: شهید خلعتبری در ماموریت های مختلفی مانند کمان ۹۹ و در حمله به اچ ۳ از خلبانان نقش آفرین و ‌موفق بوده است.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: امنیت و آرامش امروز سرزمین ایران مدیون گذشت و ایثار و دلاور مردی کسانی است که حتی در شیرین ترین ایام سال مانند نوروز برای دفاع از این مرز و بوم زمان برای آنها معنا نداشت یکی از این افراد شهید خلعتبری که در اولین روز نوروز سال ۶۴ به شهادت رسید که برای آشنایی با ویژگی ها و شهادت این شهید گفتگویی با سرهنگ حمیدرضا سهیلی، جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 


در مورد شهید هفت سین شهید خلبان خلعتبری و ویژگی های این شهید توضیح بفرمایید؟

با تبریک عید نوروز به هم میهنان آرزوی سلامتی و توفیق دارم. انشاءالله همه ما شاهد ترقی کشور و همرزمان مان باشیم. در این روزها یاد می کنیم از شهید هفت سین شهید سرلشکر حسین خلعتبری که از خلبانان بسیار رشید نظام اسلامی است که چهره ای همواره متبسم دارد و ارتش عراق بارها توسط این خلبان شجاع آسیب های جدی دیده است و در روز هفت آذر در اولین روزهای جنگ به شدت نقش آفرینی کرده است و در چند عملیات مشترک با نیروی دریایی در هر کدام از این عملیات ها تعدادی از ناوچه های عراقی را با موشک های هدایت شونده مورد اصابت قرار داده است.


شهید خلعتبری در دفاع مقدس در مواجه با دشمن تا چه میزان موفق بوده است؟

مهارت این خلبان آن قدر در شلیک این موشک ها بالاست که همرزمان و خلبانان را با لقب خاصی با معنای کسی که موشک هایش به هدف می خورد، خطاب می کردند. این شهید موفقیت خود را مدیون دعای مادر و مردم می داند و از سوی دیگر عنایت خداوند می داند که موجب شده بارها از پدافند هوایی عراق پیروز شود. این شهید در ماموریت های مختلفی مانند کمان 99 شرکت کرده است و در حمله به اچ 3 از خلبانان نقش آفرین است و ادبیات خاصی را در توصیه ها و وصیت نامه او می بینیم.


شهید خلعتبری در مواجه با پیشنهاد دشمن چگونه واکنش نشان داد؟

در حین جنگ برای عملیات برون مرزی اعزام می شود تا در دادگاه لاهه حضور یابد. مدت این ماموریت دو ماه است اما به مدت 15 روز این عملیات در دادگاه لاهه انجام می شود و در آنجا مورد خطاب وسوسه های نمایندگان آمریکا و انگلیس قرار می گیرد و بلافاصله به آنها پاسخ می دهد هرگز و پس از وارد شدن به کشور می گویند تا دو ماه می توانستی در این ماموریت بمانی و فوق العاده دریافت کنی که در پاسخ می گوید نمی توانم شب ها و روزها را در سوییس با آرامش طی کنم در حالی که جنگنده های دشمن آرامش مردم و هموطنان مرا گرفته اند یعنی من باید باشم تا خلبانان دشمن جرات و جسارت پرواز هوایی به کشور ما را نداشته باشند.


در مورد شهادت شهید خلعتبری در اولین روز نوروز سال ۶۴ توضیح بفرمایید؟

با شروع تعطیلات نوروزی سال 64 این خلبان پس از چند ماموریت به خانه باز می گردد و لحظات قبل از سال تحویل را در کنار خانواده سپری می کند که به عنوان خلبان آلرت پایگاه است. در این روز تعدادی از جنگنده های عراق با توجه به آغاز سال شمسی خود را برای حمله هوایی آماده می کنند و خبر از پایگاه هوایی همدان می رسد که جنگنده های دشمن وارد کشور می شوند و این خلبان با اولین تماس در پایگاه و محل ماموریت خود حاضر می شود و به سمت دو فروند میگ 23 عراقی حرکت و نزدیک می کند. میگ اول را مورد اصابت قرار می دهد در حالی که مورد تهدید میگ دوم قرار گرفته است، افسر کنترل شکاری رادار اسدآباد به او اعلام می کند که یک میگ 25 از پشت سر به سوی تو نزدیک می شود که در آن لحظه متوجه می شود که چند لحظه دیگر هواپیمای او مورد اصابت قرار می گیرد. در آن لحظه ای که موشک با نزدیک ترین فاصله به هواپیمای او قرار دارد، همرزم او خود را نجات می دهد اما شهید خلعتبری پرواز خود را تا بی نهایت ادامه می دهد و جایی می رود که آرزوی آن را داشت.

 

شهید خلعتبری در وصیت نامه خود در مورد خاک وطنش چه تعبیری بکار برده است؟

در فرازی از وصیت نامه این شهید می خوانیم: تا مادامی که نیروهای دشمن در خاک کشورمان هستند، استراحت و گوشه نشینی را بر خود حرام می دانم. اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویم. مرگ در این راه افتخار است و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم حتما آن را به مردم خوبم تقدیم می کردم.

 

شهید خلعتبری در مورد محل دفنش در وصیت نامه خود چه سفارشی داشته است؟

این شهید تمام وجودش آرامش مردم است و حس نوع دوستی زیادی در وصیت نامه او عنوان شده است و در وصیت نامه خود تاکید می کند در ولایت ما شیرو می گویند میرزا کوچک خان در آنجا علیه روسیه جنگیده است. اگر افتخار شهادت پیدام کردم آنچه از من باقی می ماند حتی اگر ذره ای از گوشت بدنم باشد در کنار قله آن دفن کنید تا روح من همیشه پاسدار این مرز و بوم باشد.

کد خبر 1159651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha