رمضان ۲۰۲۲/  «قیروان» تونس برای استقبال از ماه مبارک آراسته می شود

شهر تاریخی قیروان در تونس با تزئین دیوارها، کوچه ها و خیابان ها و منازل به استقبال از ماه مبارک رمضان می رود.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: شهر تاریخی قیروان در 160 کیلومتری تونس برای استقبال از ماه مبارک رمضان تزئین می شود.

دیوارهای این شهر که به دوره اغلبیان برمی گردد، با رنگ های زیبا آراسته شده است. همچنین منازل، مساجد و بناهای مذهبی نیز تزئین شده اند. قیروان شهر قدیمی با تاریخ کهن است که از آنجا حمله فتح به الجزایر، مراکش، اسپانیا و آفریقا آغاز شد.

قیروان نه تنها برای ساکنانش آراسته و زیبا شده است، بلکه برای استقبال از گردشگران از همه استان های تونس آماده شدند، زیرا آنها از مسجد باشکوه عقبه بن نافع الفهری متعلق به دوره اغلبیان و مقام صحابه پیامبر اکرم(ص) ابی زمعه البلوی حلاق بازدید می کنند.

 

قیروان مدفن تعدادی از صحابه پیامبر اکرم(ص) است که فقها پس از مکه مکرمه، مدینه منوره و قدس، این شهر را «رابعة الثلاث» می نامند.

قیروان هنوز برخی از جزئیات ساده ماه رمضان را حفظ کرده است، توپ رمضان به دوره عثمانی برمی گردد و هنوز در بالای برج دیوار قیروان به نام بریجه که در دوره حسینی بازسازی شده است، قرار دارد، باروت از آن  در زمان های افطار و سحری شلیک می شود.

 

ملت تونس همچنین از سراسر این کشور تمایل دارند ظرف های مسی را به دست آوردند که قیروان به آن شهرت دارد. عادت خانواده های تونسی این است که هرساله به مناسبت ماه رمضان ظرف های جدید خریداری کنند.

قیروان شامل بازار مس یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بازارهای مس در تونس است  که در آن ظرف های مسی عتیقه، همچنین ظرف های مدرن مسی به فروش می رسد.

 

علاوه براین، مغازه ها ظرف های مسی قدیمی را جلا و تمیز می کنند که در عامیانه تونسی به «تقصدیر»(سفید کردن) نامیده می شود. این جلا دادن ظرف های قدیمی برای این است که برای فرارسیدن ماه رمضان نو شوند.

شیرینی فروشی ها نیز «مقروض قیروانی» اصیل را آماده می کنند که بوی تاریخ می دهد. این شهر از قرن ها پیش نسبت به سایر شهرها متمایز است.

 

شهر 300 مسجد

 

شکری السالمی، عضو جامعه مدنی در قیروان می گوید: این شهر تاریخی برای ماه رمضان آماده شده است و با زیباترین تزئینات فضای معنوی را حاکم کردند.

 

السالمی می گوید: ساکنان قیروان مشتاقانه در انتظار این زمان دینی هستند. به همین ادویه جات خود را آماده می کنند و به نظافت منازل و رنگ آمیزی آن و نوسازی مبلمان منزل و خرید ظرف های جدید اقدام می کنند.

او تاکید می کند که قیروان شهر 300 مسجد است. نخستین شهر اسلامی است که در مغرب عربی در سال 50 هجری بنا شد. به همین دلیل مقصد معنوی ویژه به شمار می آید.

کد خبر 1159714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha