عملیات فتح‌المبین، لشکر زرهی عراق را از بین برد

سرهنگ سهیلی با بیان اینکه در عملیات فتح المبین لشکر عراق لشکر ۱۰ زرهی خود را از دست داد گفت: در حالی که دشمن تصور می کرد به دلیل تعطیلات نوروزی عملیاتی نباشد در دوم فروردین سال ۶۱ عملیات فتح المبین رقم خورد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: هشت سال دفاع مقدس یکی از ادوار تاریخی بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران است که گوشه گوشه آن پر از دلاور مردی کسانی است که شیرین ترین لحظات زندگی خود را در کنار خانواده ندیدند و عاشقانه و بدون هیچ چشم داشتی جان شیرین خود را در راه آزادی و استقلال ملت خود فدا کردند و برای سربلندی میهن اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نداشته و عملیات های مهمی را رقم زدند که از جمله آن عملیات ها عملیات فتح‌المبین است که در ۲ فروردین سال ۶۱ اجرا شد در همین رابطه گفتگویی با سرهنگ حمیدرضا سهیلی سرهنگ مخابرات و جنگال و جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش به شرح زیر ارائه می شود.

 

 

در مورد عملیاتی که در ۲ فروردین سال ۶۱ انجام شد توضیح بفرمایید؟

در دوم فروردین 1361 ماموریت فتح المبین شروع می شود. ماشین جنگی عراق که وارد جمهوری اسلامی ایران شد، چگونه بازگشت داده شد و با تلاش ارتش و نیروهای مردمی این اتفاق رخ داد، باید به مهر ماه 1359 بازگردیم و عملیاتی که عراق در خوزستان انجام داد و مانور آن شبیه مانور روسیه در کیف است یعنی سه یگان زرهی از سه جهت وارد خوزستان شدند تا احاطه کامل پیدا کرده و خوزستان را تصرف کنند و نیت آنها این بود که در طی یک هفته اهواز را تصرف و پس از آن به تهران برسند اما چه اتفاقی رخ می دهد؟ آنها 19 کیلومتر وارد خاک ایران شدند و با 34 روز مقاومت در خاک خرمشهر مواجه شدند.

این موضوع نشان می دهد اتحاد، همدلی و نوع دوستی مردم و نیروهای آموزش دیده و رزمندگان ارتش حضور دارند که ماشین جنگی عراق توسط این نیروها غافلگیر شده و نیروهای زرهی عراق فوق العاده آسیب دیده در جایی که صدام حسین برای یگان زرهی خود بسیار هزینه کرده که یگان اول آن آسیب دیده و تعویض می شود و یگان بعدی وارد جنگ خواهد شد.

 

برای اجرای عملیات فتح‌المبین چه عملیات هایی طرح ریزی و اجرا شد؟

چهار عملیات سریالی پشت هم طرح ریزی شده است. این عملیات ها ثامن الائمه است که پس از آن در آذر 1360 عملیات طریق القدس و در فروردین 1361 عملیات فتح المبین رقم خورد. جبهه خوزستان به جبهه شمالی، میانی و جنوبی تقسیم کنیم در عملیات طریق القدس جبهه میانی آزادسازی شد و طرح ریزان عملیاتی می دانند که ارتش عراق با از دست دادن جبهه میانی، جبهه شمالی و جنوبی را تلاش می کند تا از دست ندهد؛ به همین دلیل در عملیات های بعدی برای آزادسازی جبهه شمالی و جنوبی این دو عملیات باید به یکدیگر نزدیک باشد، بنابراین از چند ماه قبل بلافاصله بعد از پیروزی در عملیات طریق القدس طرح ریزی عملیات های بعدی در سپاه و ارتش شروع شد و عملیات ایضایی و فرساینده از منطقه جنوبی شروع شد و ارتش عراق نیروهای خود را به جبهه جنوبی منتقل کرد و عملیات فتح المبین در جبهه شمالی آغاز شد.

 

تصور دشمن از عملیات در نوروز توسط جمهوری اسلامی ایران چه بود؟

عملیات های فریبنده توسط نیروی زمینی ارتش و بسیاری از رزمندگان صورت گرفت. این مانور فریبنده موجب شد تا دشمن تصور کند که ما می خواهیم خرمشهر را باز پس گیری کنیم اما به جای خرمشهر جبهه شمالی را با رمز یا زهرا در ساعت 30 دقیقه بامداد در دوم فروردین سال 61 عملیات فتح المبین رقم خورد در حالی که دشمن تصور می کرد به دلیل تعطیلات نوروزی عملیاتی نباشد.

توپخانه دشمن شهر شوش و اندیمشک را هدف قرار داده بود و این عملیات باعث شد آتش توپخانه عراق از این منطقه دور شود. این عملیات در سه گام انجام شد و کل تعطیلات نوروز را در بر گرفت و پس از پایان تعطیلات نوروزی ارتش عراق که آسیب جدی دیده بود، می دانست که عملیات بعدی ما در جبهه جنوبی است و فکر می کرد که حداقل ایران برای آغاز عملیات بعدی دو ماه زمان می خواهد تا به سمت خرمشهر حرکت کند اما این اتفاق رخ نداد و رزمندگان ما با استمرار قوای درونی، شجاعت و شهامت و از خود گذشتگی عملیات بعدی را در 10 اردیبهشت آغاز کردند و جا دارد در اینجا شهدای فروردین را که تعداد آنها نیز زیاد است، یاد کنیم.


در مورد جلوه های ویژه در عملیات فتح‌المبین توضیح بفرمایید؟

در عملیات فتح المبین چندین جلوه خاص وجود داشت که تاکنون تکرار نشده است. در عملیات درگیری مستقیم هلی کوپتر با هلی کوپتر را مشاهده می کنیم که دو فروند از هلی کوپترهای عراقی مورد هدف بالگردهای ایرانی قرار می گیرند. از جلوه های دیگر که بسیار در دنیا نادر است، این است که یکی از هلی کوپترهای ایرانی میگ عراقی را مورد اصابت قرار می دهد و این کاری بسیار خاص است. جلوه دیگر این است که یازده فروند موشک هدایت شونده از روی هلی کوپتر شلیک شده است.


در مورد حضور هوانیروز ارتش در عملیات فتح‌المبین توضیح بفرمایید؟

 در این عملیات هوانیروز با قوت بسیار زیاد حضور داشته است و توانسته 1700 نفر مجروح را تخلیه کند و دو هزار و 800 رزمنده را جا به جا کرده است و خلبانان ما ماهرانه وارد عملیات شدند و جا دارد یادی کنیم از شهدای عملیات فتح المبین که عموما سالگرد شهادت آنها از دوم فروردین تا نیمه فروردین است. به روح بلند و ملکوتی تمام شهدا درود و صلوات می فرستیم.


 
در عملیات فتح‌المبین به نیروی نظامی عراق چه آسیبی وارد شد؟

در عملیات فتح المبین لشکر عراق لشکر 10 زرهی خود را از دست داده است. در 15 فروردین ماه عملیات H3 انجام می شود و 80 درصد از نیروهای عراق در این عملیات از بین می روند. در واقع این عملیات شش باند پروازی در سه پادگان مرزی اردن است که عراق تمام نیروهای هوایی خود را در آنجا قرار داده است زیرا می داند که ایران توانایی هدف قرار دادن پادگان الغدیر را ندارد.

 

در مورد سوخت رسانی در این عملیات با توجه به اینکه هیچ کشوری به ایران کمک نکرد توضیح بفرمایید؟

 این عملیات از جمله عملیات های غرورآفرین جمهوری اسلامی ایران است که طرح ریزی آن برای بسیاری از هنرآموزان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران آموزش داده می شود زیرا ارتش ایران برای اجرای این ماموریت علاوه بر سوخت رسانی در پهنه جمهوری اسلامی ایران دو نوبت سوخت رسانی را در خارج از فضای جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد و با هیچ کشوری هماهنگی در این رابطه نکرده است و یک تاکتیک کاملا فریبنده را اجرا می کند که ماموریت بسیار خوبی شکل می گیرد. در 15 فروردین این عملیات اجرا می شود و ارتش عراق در عملیات بعدی که آزادی خرمشهر است، نیروی هوایی آنچنانی ندارد که بتواند عرصه را بر نیروهای زمینی جمهوری اسلامی ایران تنگ کند. در فروردین سال 1358 دوازده شهید از سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند و با گذشت سه ماه از انقلاب اسلامی در فروردین سال 1358 دوازده نفر به شهادت می رسند.

کد خبر 1159873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha