جشن ملی نوروزگاه در جوار برج جهانی قابوس برگزار شد

جشن ملی نوروزگاه در جوار برج جهانی قابوس در شهرستان گنبدکاووس با حضور مردم این شهرستان، مسئولان و مسافران و گردشگران نوروزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گنبدکاووس، همزمان با تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ جشن ملی نوروزگاه با حضور مردم، مسئولان، گردشگران و مسافران نوروزی در کنار بلندترین برج آجری جهان برگزار شد.

 

برج قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبدکاووس، در استان گلستان قرار دارد و سبک معماری بنا شیوه رازی است.

 

این برج در سال ۱۳۹۸ در سی و ششمین نشست یونسکو به ثبت جهانی رسید تا یکی از معدود آثار جهانی ثبت شده از ایران در این سازمان باشد.

 

این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان بعد از قطب‌ منار به‌شمار می‌آید بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به ۱۵ متر از زمین بلندتر است، قرار دارد. بلندای بنا به همراه پی آن ۷۲ متر است. این بنا در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی و در زمان پادشاهی کاووس بن وشمگیر و در شهر گنبدکاووس که پایتخت پادشاهان آل زیار آن دیار بوده، بنا شد.

 

آرتور پوپ در مورد این بنا چنین نوشته‌است:

«در زیر سمت شرق کوه‌های البرز و در برابر بیابان‌های پهناور آسیا یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای معماری ایران با همه شکوه و بزرگی خود قد برافراشته‌است. این بنا گنبد کاووس، آرامگاه کاووس بن وشمگیر است و برج آرامگاه از هرگونه آرایش سلام به دور است. جنگنده‌ای با نیروی ایمان در نبرد رودرروی، پادشاهی شاعر در نبرد با ابدیت، آیا آرامگاهی چنین بزرگ و مقتدر وجود دارد؟»

 

رحمان فرمانی درباره برگزاری نوروزگاه ها و برپایی جشنواره ها، بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی در تعطیلات نوروزی امسال گفت: جشن ملی نوروزگاه در ۱۴ شهرستان برنامه ریزی شده است که در گرگان و گنبدکاووس این جشن ها از دوم تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: ۲۱ بازارچه و نمایشگاه صنایع دستی نیز در شهرهای مختلف استان دایر شده است که مسافران و گردشگران‌ نوروزی می توانند از آنها بازدید کنند.

 

کد خبر 1159891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha