آغاز اجرای طرح کشت قراردادی برنج در گیلان

محمدی با اشاره به آغاز اجرای طرح کشت قراردادی برنج در گیلان گفت: حذف دلالان در زمان برداشت برنج، پرداخت تسهیلات، حمایت از تولیدکننده و پایداری زراعت برنج از جمله اهداف وزارت جهاد کشاورزی از اجرای این طرح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «صالح محمدی» شامگاه چهارشنبه‌( ۳فروردین) در گفت‌وگوی خبری از اجرای کشت قراردادی برنج در گیلان خبر داد و اظهار داشت: این طرح که برای اولین بار در استان‌های شمالی کشور اجرایی می‌شود از طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان و مدیریت قیمت تمام شده تولید داخل است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان حذف دلالان در زمان برداشت برنج، پرداخت تسهیلات، پایداری زراعت برنج را از جمله مزایای طرح کشت قراردادی برنج ذکر کرد و بیان داشت: کشت قراردادی در واقع فرآیند تولید محصولات کشاورزی بر اساس قراردادی است که بین تولیدکننده و خریدار منعقد می‌شود و خریدار به شکل توافقی و یا با یک قیمت مشخص محصول را خریداری می‌کند.

 

محمدی با بیان اینکه در طول زمان خرید محصول، خدمات فنی، مشاوره‌ای و آموزشی و نهاده‌های ضروری مورد نیاز در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد تصریح کرد: بذر اصلاح و گواهی شده برنج شامل ارقام هاشمی، شیرودی، آنام و خزر از جمله نهاده‌هایی است که در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد.

 

وی کودهای اصلی شامل ازته، فسفاته، پتاسه، سموم علف کش و قارچ کش را از دیگر نهاده‌هایی که در طرح کشت قراردادی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد اعلام کرد و افزود: مجریانی که برای اجرای طرح کشت قراردادی برنج تعریف شده مجریان دولتی شرکت بازرگانی دولتی ایران و مباشران سازمان تعاون روستایی و مؤسسه جهاد استقلال هستند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در تشریح جزئیات بیشتری از طرح کشت قراردادی برنج اضافه کرد: در این طرح قراردادی منعقد و از طریق شرکت‌های پشتیبانی مانند شرکت خدمات حمایتی، نهاده‌ها به تولیدکنندگان برنج تحویل داده می‌شود و بیمه محصولات کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه محصولات کشاورزی هم تسهیلات مورد نظر را ارائه می‌دهند. 

 

محمدی از راه‌اندازی سامانه رصد و پایش کشت قراردادی برنج سخن گفت و با تاکید بر اینکه با کشت قراردادی برنج از تولیدکننده حمایت به عمل می‌آید یادآور شد: در نهایت طبق قراردادی که بین تولیدکننده و خریدار منعقد می‌گردد برداشت سه تن شلتوک و یک تن برنج حداقل میزانی است که تحویل گرفته می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در طرح کشت قراردادی ،نرخ مصوب خرید شلتوک به شکل توافقی در کمیته‌ شورای قیمت‌گذاری وزارتخانه متشکل از معاونت برنامه‌ریزی و زراعت وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسه برنج، شرکت بازرگانی دولتی و نماینده‌ای از نظام صنفی و یک تولیدکننده خبره تصمیم گرفته می‌شود و خدماتی که در اختیار تولیدکننده قرار گرفته را سر محصول با کشاورز حساب می‌کنند.

 

کد خبر 1160102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha