هفت سال نبرد بی پایان ملت یمن/ ائتلاف عربستان در باتلاق یمن دست و پا می زند

جنگ یمن امروز بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در تاریخ معاصر به شمار می آید، زیرا ائتلاف عربی به رهبری عربستان جنگ ویرانگری را برای دستیابی به اهداف بیهوده آغاز کردند که تنها ثمره آن تاکنون کشتار ویرانگری و آوارگی ملت یمن بوده است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: هفت سال پیش در 25 مارس سال 2015 میلادی مطابق ششم فروردین 1394 جنگ عربستان علیه یمن آغاز شد؛ در این روز، عادل الجبیر،وزیر امور خارچه پیشین عربستان از واشنگتن آغاز طوفان قاطع را اعلام کرد. ساعاتی پس از آن نیز سخنگوی ائتلاف عربی اعلام کرد که در طول چند روز، این جنگ پس از دستیابی به اهداف پایان می یابد.

 

ائتلاف عربی از ساعت های اولیه به انهدام انبار موشک ها، هواپیماها و تسلیحات یمن اقدام کردند. بیانیه این ائتلاف مبنی بر پایان جنگ پس از دستیابی به اهداف، بیانگر سرخوشی از پیروزی فوری و تحقیر طرف مقابل بود. اما آنچه مشخص شد این بود که این جنگ تا امروز ادامه دارد . میدان یمن به باتلاقی برای کشورهای عربی متجاوزگر به رهبری عربی تبدیل شده است. که مسئول بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در تاریخ معاصر و ریختن خون مردم بی گناه یمنی و عامل آوارگی و شیوع بیماری و گرسنگی به دلیل محاصره هفت سال یمن هستند.

 

درحالی امروز وارد هشتمین سال جنگ می شویم که ملت یمن هفت سال سخت و پراز التهاب و خشونت را پشت سر گذاشتند. جنگی پوچ و جنایتکارایه علیه ملت یمن که هر روز بر شدت آن افزوده شد. ویرانی های گسترده و قربانیان بسیار تنها ثمره این جنگ فاجعه بار تاکنون بوده است تا یمن را بدترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل کند.

 

جنگ و چهره وحشتناک آن

جنگ علیه یمن در طول این هفت سال نشان داد که چهره وحشتناکی دارد. از همان ساعات اولیه تخریب زیرساخت ها، ساختمان های نظامی و غیرنظامی، کشته شدن مردم و تکه تکه شدن غیر نظامیان آغاز شد. بوی باروت و خون از آن متصاعد می شود تا جایی که بینی ها بسته شده است و واقعیت وجدان ها و قلب های برخی از عرب ها آشکار شد. ما در زمانی زندگی می کنیم که وجدان ها مردند. زمانی که یک ملت عرب به دست مدعیان عربیت و اسلام کشته شود.هزارن نفر مجروح و کشته می شوند. همه صحنه های خون و اجساد کودکان بی گناه یمنی، احساسات آنها را تکان نمی دهد.

 

آنچه جالب است بی توجهی رسانه های عربی به جان باختن هاست. فقط به این دلیل که آنها از طرف مقابل در جنگ خونین و ویرانگر و تراژیک قرار دارند که به هدر رفتن پول عرب ها پس از ریختن خون عربی منجر شد که از دید آنها نه تنها ارزان‌تر بلکه بی ارزش تر بوده است.

 

در طول این جنگ رسانه های جدید با همه امکانات برای توجیه و تبلیغ این جنگ تجاوزکارانه و تحت تاثیرقراردادن تعداد بیشتر مردم عرب در جهان عرب و خارج از آن تلاش کردند تا بر این اقدامات ویرانگر جنگی علیه یک ملت عرب سرپوش گذاشته شود. ملت یمنی که از زمین و هوا و دریا محاصره هستند و از خرید تسلیحات هم منع شده اند. با این وجود با کشورهای ائتلاف که از حمایت نظامی و لجستیکی به خصوص در زمینه تصویرداری ماهواره ای از کشورهای غربی با تجربه نظامی برخوردار هستند، مقابله می کنند.

 

آنها سلاح های متنوع، پیشرفته و هوشمند برای تخریب و کشتن تعداد بیشتر بی گناهان از سراسر کشورهای جهان خریداری می کنند. یعنی در این جنگ برابری دیده نمی شود. درحالی که این ملت عربی از بحران های بسیاری رنج می برد و به دنبال راه‌های اساسی زندگی کریمانه است، آنها نیاز مبرم به حمایت دارند.

این درحالی است که کشورهای ائتلاف از دشمن واقعی جهان عرب و اسلام در جهان یعنی رژیم صهیونیستی طلب کمک کردند. زیرا این رژیم در تجاوز، قتل و ویرانگری با تجربه است و این کمک برای نابودکردن برادر عرب و مسلمان در یمن است.

 

جنگ و واقعیت عرب

 

 این جنگ بیانگر واقعیت امت عرب و وضعیت ملت آن است که در اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز مانند جنگ ها غایب هستند، زیرا در جنگ ها بیهوده مانند جنگ علیه یمن، شعله ور شدن آتش فتنه ها، اختلافات، کنارگذاشتن مسئله فلسطین درگیری می شوند.

 

در همین حال، سران این رژیم تلاش می کنند تا ملت های عربی را به سمت عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها از طریق تبلیغات رسانه های مختلف و درگیرشدن برخی از نویسندگان در پروژه ای بکشانند که با دروغ و تحریف واقعیت و زیباسازی چهره دشمن صهیونیستی و مخدوش کردن چهره فلسطینی ها به سمت جلو حرکت می کند.

 

علاوه براین، استفاده از ابزارها ارعاب، سرکوب، بازداشت خودسرانه و شکنجه مخالفان برای هدف قراردادن و حاشیه راندن نقش مقاومت عربی است که با عادی سازی و جنگ بین ملت های عربی مخالف هستند. این درحالی است که اتحادیه عرب تنها به ابزاری برای تحقق اهداف کسانی تبدیل شده است که جنگ افروزی اقدام می کنند و برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی رقابت می کنند. به همین دلیل این اتحادیه متفرق و از هم پاشیده شده است. اتحادیه نقشی جز تحرک علیه منافع ملت های عرب ندارد. این اتحادیه سال ها پیش مرده است.

 

جنگ ویرانگر یمن و ریختن خون بی گناهان

 

ناظران و تحلیلگران بین المللی این جنگ ویرانگر را بیهود و پوچ توصیف کردند، زیرا هیچ هدفی که برای توجیه آن این جنگ را آغاز کردند، محقق نشده است و تنها خسارت های هنگفتنی برای کشورهای عربی به بارآورده است. مردم بی گناه یمن به دست سران کشورهای عربی کشته شدند و زیرساخت ها و منازل و بیمارستان های این کشور تخریب شد تا امروز یمن شاهد بدترین فاجعه انسانی جهان باشد. زیرا تا پایان سال 2021 میلادی نزدیک به 377 هزار یمنی جان باختند.

 

گزارش های بین المللی اعلام کردند که در سال 2021 میلادی، هر 9 دقیقه یک کودک یمنی زیر پنج سال جان خود را ازدست می دهد.

در این گزارش آمده است: یمن بدترین بحران انسانی در سطح جهان را شاهد است. این جنگ باعث آوارگی میلیون ها نفر از منازل شان و تخریب صدها مدارس و تعطیلی سیستم درمانی و بهداشتی شده است.

 

این گزارش پیش بینی می کند که تعداد 9.2 میلیون نفر تا سال 2030 میلادی مبتلا به سوء تغذیه می شوند. تعداد این افراد که در فقرشدید زندگی می کنند، به 22 میلیون نفر یعنی 62 درصد جمعیت افزایش می یابد. جمعیت یمن امروز نزدیک به 30 میلیون نفر است.

براساس این گزارش، دردناک است که ملت مظلوم یمن در معرض این همه تجاوز قرار گرفتند و این کشور سرسبز به بدترین فاجعه انسانی تبدیل خواهد شد.

جنگ فرسایشی و خسارت های جنگی

 

این جنگ به ابزار پمپاژ ثروت و پول کشورهای عربی تبدیل شده است و طرف های دیگر جنگ به خصوص ائتلاف عریی خسارت های مالی و اقتصادی هنگفتنی را متحمل شدند.

 

عربستان شاهد افزایش چشمگیر هزینه های نظامی سالانه نزدیک به200 هزار میلیارد ریال یعنی 53 میلیارد دلار از زمان آغاز جنگ در سال 2015 میلادی بوده است. عربستان قصد دارد تا 171 میلیارد ریال برای هزینه نظامی در سال 2022 میلادی اختصاص دهد. در نتیجه هزینه های نظامی، کسری بودجه عمومی دولت ریاض را در طول سال های جنگ به میزان قابل توجهی افزایش داده است تاجایی که به بدهی ها عمومی پناه آوردند و مالیات های زیادی بر شهروندان اعمال کردند. قیمت های کالاهای اساسی و ضروری از جمله فرآورده های نفتی و فروش آن به مردم در بزرگ‌ترین کشور تولید کننده انرژی افزایش یافته است.

در امارات نیز هزینه های نظامی نشان می دهد که نزدیک به 1.3 میلیارد دلار ماهانه هزینه مداخله در جنگ یمن است که این رقم معادل 16 میلیارد دلار در سال است.

 

اقتصاد یمن از زمان آغاز جنگ 2015 میلاد متحمل خسارت های سنگینی در نتیجه جنگ شده است.

برآوردهای اولیه این خسارت را بیش از 125 میلیارد دلار نشان می دهد. به همین دلیل سازمان ملل ، این جنگ را بدترین فاجعه انسانی در جهان دانسته است.

 

اختلافات در دیدگاه ها در مورد جنگ هرچه باشد، اما بیشتر ناظران معتقدند که خون ملت عربی به دست عرب ها ریخته می شود و یک کشور عربی با پول عربی ویران می شود. این مسئله یک واقعیت غیرقابل تحمل است. به همین دلیل باید این جنگ تجاوزکارانه و بیهوده از نظر انسانی، مذهبی، قومی و ملی و آزادگان جهان متوقف شود و توقف آن به منفعت همگان است.

 

زمان آن رسیده است که این جنگ متوقف شود و یک راه حل مسالمت آمیز از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی پیدا کرد. این جنگ پس از گذشت هفت سال جنگ چیزی جز ویرانی، قتل و تخریب و هدردادن ثروت و واردکردن کشورهای منطقه به بحران اقتصادی ارمغانی نداشته است و بدترین وتلخ ترین مسئله افتادن در آغوش صهیونیست‌هاست. هیپ منفعتی در این جنگ نیست و ادامه آن به منفعت ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات نیز نیست. کسانی که می خواهند منافع ملت های عرب تامین کنند، باید برای توقف این جنگ بیهوده تلاش کنند.

کد خبر 1160330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha