برخی به دنبال تطهیر اقدامات نفرت‌انگیز پهلوی هستند/لزوم توجه به مفاهیم شعار سال

اعرافی به شعار سال جدید اشاره کرد و گفت: اصرار و تأکید رهبری معظم انقلاب بر شعارهایی باجان مایه اقتصادی بسیار قابل‌توجه است و در میان این مفاهیم که امسال مورد تأکید قرارگرفته است، تولید و دانش‌بنیانی مورد تأکید است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله «علیرضا اعرافی» امروز (جمعه پنجم فروردین) در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلا قدس برگزار شد گفت: در نخستین جمعه سال و قرن جدید و در ایام مبارک شعبان و در آستانه ماه بزرگ رمضان، باید به تقوای الهی توجه کنیم تا سعادتمند شویم.
 

امام‌جمعه قم گفت: تقوا موتور محرک برای سعادت است و موجب دوری از آلودگی‌ها می‌شود و باید همواره موردتوجه قرار دهیم.
 

وی با اشاره به تأکید اسلام بر توجه به رعایت احترام به دیگران گفت: اسلام بر این امر همواره تأکید داشته و بیان می‌کند که مسلمانان باید نسبت به یکدیگر نهایت احترام را داشته و تکریم بزرگان خود مثل معلمان و نیازمندان و مردم و شهروندان، پدر و مادر و همسر و... ازجمله تأکیدات اسلام است.


اعرافی بیان داشت: اگر بخش قابل‌توجهی از جامعه دچار فقر و در کنار آن افرادی ثروتمند باشند و فاصله‌ها بین جامعه ایجاد شود، بلای خانمان‌سوزی است که جامعه را از بین می‌برد و ازاین‌رو اسلام تأکید بر روابط و هم‌نشینی یکجا در جامعه دارد.


امام‌جمعه قم گفت: فاصله طبقاتی از نگاه اسلام محکوم است و ازنظر عاطفی هم همین نظر را دارد و می‌گوید که حفظ احترام میان تمام گروه‌ها باید وجود داشته باشد.


وی به برگزاری مراسم نیمه شعبان اشاره کرد و گفت: از همه‌کسانی که در راستای برگزاری این برنامه‌ها تلاش کرده و از زائران پذیرایی کردند قدردانی می‌کنیم و باید بکوشیم تا همواره مسائل مهدوی در جامعه زنده باشد.

 

*توجه به مفاهیم شعارهای سال

اعرافی به شعار سال جدید اشاره کرد و گفت: اصرار و تأکید رهبری معظم انقلاب بر شعارهایی باجان مایه اقتصادی بسیار قابل‌توجه است و در میان این مفاهیم که امسال مورد تأکید قرارگرفته است، تولید و دانش‌بنیانی مورد تأکید است.


وی ادامه داد: ما باید هم اقتصاد و هم دیگر مسائل را، بر پایه علمی دنبال کنیم و تلاش‌هایی در این عرصه انجام‌شده اما کافی نیست، مؤسسات دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد بسیار کارها کرده‌اند اما کافی نیست.


امام‌جمعه قم گفت: صنعت ما باید دانش‌بنیان شود و با تکیه‌بر توان داخلی باید گام برداریم و اشتغال را باید دانش‌بنیان کنیم و بیکاری را به حداقل برسانیم، توجه به پایه‌ریزی‌ها برای حفظ استعدادهای برتر  نخبگان برتر در کشور مهم است و نباید حتی یک نخبه را از دست بدهیم که بسیار جبران‌ناپذیر است.


اعرافی با تأکید بر تأمین زیرساخت‌ها گفت: زیرساخت لازم برای اینکه این دانشمندان در کشور مانده و کار کنند، مهم بوده و  در گروه دانش‌بنیان شدن اقتصاد است و باید دانشگاه‌ها در این زمینه تلاش کنند.

 

*دستگاه‌های اداری در تحقق شعار سال بکوشند

وی گفت: نکته دیگر اینکه انتظاری که از مجلس و دولت و دستگاه‌های اداری می‌رود این است که این چند مفهوم را موردتوجه قرار دهند و برنامه با شاخص طراحی کنند و خودشان بفهمند که باید چه‌کاری انجام داد.


امام‌جمعه قم به آغاز قرن جدید اشاره کرد و گفت: در قرن گذشته ، جهان از یک‌سو پیشرفت در علم و فناوری داشت و با سرعت، بشر در عرصه‌های علمی پیشرفت کرد که بسیار نعمت بود و از سوی دیگر بسیاری از کشورها از عقب‌ماندگی رها شدند و آزادی و استقلال را به دست آوردند.


اعرافی گفت: اما در کنار این چالش‌های تمدن جدید برای بشر امروز است، که یکی از آن‌ها جنگ و خونریزی در طول قرن پیوسته ادامه داشت و زورگویان عالم خون‌خواری را ادامه دادند و جنگ جهانی را ایجاد کرده و آن‌همه خسارت را به بار آوردند.


وی گفت: در این قرن، بیش از 100 جنگ در دنیا برافروخته شد که در بخش بزرگی از آن آمریکا سهیم بود که اشغال و کودتا و جنگ و خونریزی یک برگ زشت در این قرن به شمار می‌رود. استعمار و جلوه‌های جدید استعمار و غارت گری را داشتیم که منابع کشورها را بردند و آپارتاید را در برخی از کشورها دایر کردند.


*آمریکا در دوقطبی کردن جامعه و گسترش بی‌عدالتی در قرن گذشته نقش بسزایی داشت

امام‌جمعه قم تصریح کرد: در این قرن بی‌عدالتی و تبعیض و فاصله طبقاتی را ایجاد کردند و شرق و غرب و دوقطبی ایجاد کردند و نابرابری را گسترش داده و کشورهای پیشرفته بر پایه نفت و گاز کشورهای فقیر پله‌های ترقی را دنبال کردند.


وی گفت: از سوی دیگر فروپاشی ارزش‌های انسانی و الهی را داشتیم که عفاف و حجاب و خانواده و... فروریخت که براثر برنامه‌ریزی بد این کشورهای استعماری بود.خوی استکباری در دنیا با روش‌های جدید قدرت پیدا کرد و با روش‌های پیچیده و نو به نو دنیا را به اسارت کشیدند و با تخریب محیط‌زیست، مفاسد را گسترش دادند.


*برخی به دنبال تطهیر اقدامات نفرت‌انگیز پهلوی هستند

اعرافی گفت: در ایران نیز، یک قرن ناکامی به بار آوردند و انتقال قدرت از قاجار بد به رژیم پهلوی بدتر بود که غربی‌ها آن‌ها را سرکار آوردند و برخی امروزه خجالت نمی‌کشند که چنین رژیمی را که سرتاپا در لجن بود را می‌خواهند تطهیر کرد.


وی بیان داشت: این رژیم منحوس کودتای 28 مرداد، غارت نفت، دین‌ستیزی، تحریم‌های سنگین و جنگ‌هایی را برای ملت به بار آوردند.


امام‌جمعه قم با اشاره به پیشرفت‌های ملت ایران گفت: مردم ایران پیشرفت‌هایی نیز داشتند که ازجمله آن ایجاد نهضت اسلامی و مقابله با استکبار بود که برای نخستین بار ملت بزرگ ایران به برکت نظام اسلامی، روی پای خود ایستادند.


وی گفت: از سوی دیگر پیروزی در دفاع مقدس به برکت خون شهدا بود که کشور ایمن ماند و گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه و جهان شکل گرفت و محور مقاومت در برابر مستکبران ایستادگی کرد.


اعرافی بابیان اینکه این پیشرفت‌ها و اقدامات از قم شکل گرفت گفت: بر این اساس باید قم همواره عزیز و محترم باشد و از تباهی و فساد ایمن باشد و پرچم سلامت و پاکی  و پرچم علم و دانش در قم هموار باشد.

 

*ایران پاسخ اقدامات صهیونیست‌ها را همانند پایگاه اربیل می‌دهند

امام‌جمعه قم گفت: دنیا بداند در آغاز قرن جدید ایران به مسیر اسلامی و مهدوی خود ادامه راه می‌دهد و با آزادی و کرامت خود به مشکلات غلبه کرده و ملت ایران سرافراز به سمت یک تمدن سازی بزرگ حرکت خواهد کرد و در مقابل زورگویی استکبار ایستادگی می‌کند.


وی با اشاره به انهدام پایگاه صهیونیست‌ها در اربیل گفت: کشورهای استکباری باید بدانند که اگر پیرامون ما بخواهند پایگاه ایجاد کنند، همانند پایگاه صهیونیست‌ها در اربیل، نیروهای مسلح با تمام قدرت ایستادگی کرده و در راستای ایران قوی و امن می‌کوشند.


وی در پایان ارتحال آیت‌الله ری‌شهری را که از استوانه‌های نظام بودند و همچنین آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید را تسلیت گفت.

کد خبر 1160349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha