برای گردش اقتصادی در انزلی باید مردم و سرمایه گذاران دست به کار شوند

خبرگزاری شبستان:حجت الاسلام شمس الدین گفت : برای فعال شدن سرمایه‌ها و گردش اقتصادی متناسب در انزلی باید آحاد مردم و سرمایه‌داران سراسر کشور، خارج از کشور دست به کار شوند تا تحولی را در این شهرستان ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی، حجت الاسلام «سید عبدالجواد شمس الدین» امروز(جمعه ، 5 فروردین ) در خطبه های اولین نماز جمعه سال و قرن جدید اظهار داشت: پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری دارای اهداف و دلایلی است که در آغاز سال بیان می‌شود و همه نسبت به این پیام‌ها باید توجه ویژه داشته باشیم.

 

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه مقام رهبری با این پیام‌ها و نامگذاری‌ها اهدافی را تعقیب می‌کنند که از آن جمله تبدیل این شعارها به فرهنگ در بین مردم جامعه است گفت: این فرهنگ‌سازی زمانی صورت می‌پذیرد که همه هدف‌گذاری‌ها، تلاش‌ها و حرکت‌ها به سمت تحقق نامگذاری ها باشد. هدف دیگر تبدیل این شعارها به یک باور عمومی است .

 

وی تصریح کرد: اگر این نامگذاری در مردم و مسئولین و همه آحاد جامعه به عنوان یک باور، رمز برون رفت از مشکلات و مسیر پیشرفت جامعه تلقی نشود و مورد توجه قرار نگیرد، قطعا اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام شمس الدین تاکید کرد: مخاطب این پیام‌ها و نامگذاری‌ها در درجه اول مسئولین اجرایی کشور که مدیریت جامعه را بر عهده دارند، می باشد و سپس همه مسئولین و نهادها، قوای ثلاثه، دستگاه‌های عمومی و خدماتی جامعه و در انتها مردم جامعه هستند.

 

خطیب جمعه بندرانزلی خاطرنشان کرد: در دهه گذشته مقام معظم رهبری سال‌‌ها را با محوریت مسائل اقتصادی و تولیدی  براساس اولویت روز جامعه  نامگذاری کردند اما متاسفانه توسط مسئولین و آحاد مردم  مورد توجه مطلوب قرار نگرفت.

 

وی اذعان کرد: این امر منجر به وضع نابسامان معیشت جامعه شد و ما امروز با تورم بالا، رشد نقدینگی افسار گسیخته در اقتصاد کشور، فساد و کاهش ۳۴ درصدی درآمد سرانه و سایر مشکلات اقتصادی مواجه هستیم.

 

شمس الدین نامگذاری امسال را با عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین بنا به نیاز جامعه دانست و اضافه کرد: در نگرش اسلامی و فکری امامین انقلاب همیشه اولویت اول جامعه و نظام اسلامی مسائل فرهنگی است اما شرایط اداره جاری کشور به گونه‌ای است که امروزه به مسئله اقتصاد به عنوان یک اولویت باید توجه شود.

 

حجت الاسلام شمس الدین خاطرنشان کردند: اگر این عقب ماندگی‌های اقتصادی توسط  دولت سیزدهم و مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی برطرف شود علاوه بر رفع این ویرانی‌ها و کاستی‌ها، کشور در معیشت و اقتصاد پیشرفت خواهد کرد.

 

خطیب جمعه بندرانزلی ابراز امیدواری از اینکه شعار امسال به سرنوشت سال‌های گذشته مبتلا نشود تاکید کرد: اولین نکته ای که همه مسئولان بویژه مسئولان اجرایی باید در نظر بگیرند این مطلب است که دولت جدید ریل گذاری متفاوتی با دولت گذشته دارد و این تغییر ریل خصوصا در مسائل اقتصادی و معیشتی و توجه به نیاز امروز جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام شمس الدین افزود: این ریل‌گذاری جدید باید در مجموعه دستگاه‌های اجرایی و تقینی و قضایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. نکته دیگری که باید در راستای تحقق شعار سال به آن توجه شود سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و کارآفرینی خصوصا از حیث دانش‌بنیان بودن در صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌های اقتصادی است که به مشوق نیاز دارد.

 

وی ادامه داد: مشوق‌های مناسب برای تحقق این هدف باید در مجلس برنامه‌ریزی و تصویب شود و در نقطه مقابل برای سوداگری‌ و واسطه‌گری غیرمولد قرار گیرد. برای اینکه خیلی از سرمایه‌ها به سمت مسکن ، سکه ، ارز و خودرو رفته است باید چاره اندیشی شود.

 

حجت الاسلام شمس الدین با با بیان اینکه باید زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری سرمایه گذاران خرد و کلان در جامعه فراهم شود، خاطر نشان کرد: یکی از اموری که می‌تواند اقتصاد جامعه را متحول کند بحث سرمایه گذاری است؛ باید زمینه سازی لازم برای افرادی که می‌توانند سرمایه گذاری کنند فراهم شود.

 

وی افزود: آنچه می‌تواند امروز و هر روز مشکل اقتصادی و معیشت و موانع را برطرف کند و تحریم‌ها را خنثی کند و استقلال اقتصادی پدید بیاورد توجه به سرمایه‌گذاری در کشور توسط مردم است. ما سرمایه‌های بسیار و معطلی در کشور چه در اموال و دارایی‌های افراد و چه در سرمایه‌های عمومی که در کشور هست داریم که متاسفانه در جهت‌های غیر مولد رسوخ پیدا کرده و به تعبیری منجمد شده است؛ باید برای این‌ها برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی شود و با موانعی زمینه‌های سوداگری‌ و واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها برطرف شود.

 

حجت الاسلام شمس الدین خاطرنشان کرد: به همین منظور باید فرهنگ‌سازی مناسب با نیاز جامعه و مردم توسط مجموعه‌های مختلف خصوصا رسانه‌ها ایجاد شود؛ در خیلی از حوزه‌ها، در رسانه‌ها و تبلیغات رسمی و غیر رسمی که انجام می‌شود گرایش جامعه به تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری است! مثلاً صدا و سیما برای اینکه بخشی از منابع مالی خودش را تامین کند باید تبلیغات بگیرد اما الان تبلیغاتی که پخش می‌شود معمولا تبلیغات لوکس است.

 

وی ادامه داد: در جامعه‌ای که بخش قابل توجهی از مردمش نیازهای اولیه‌شان را نمی‌توانند تامین کنند تبلیغ یخچال دو در چنین و چنان به درد چه بخشی از جامعه می‌خورد؟ چه مشکلی را از جامعه برطرف می‌کند؟ چه در لوازم خانگی چه در انواع لوازم مصرفی دیگر و چه تجمل گرایی و چشم و هم چشمی که در استفاده از خودرو در جامعه ما انجام می‌شود! خودروهای گران قیمت چه سرمایه در خرید و فروش‌ها چه استفاده در زندگی افراد! در نمایشگاه‌های خودرو چقدر سرمایه انباشته شده معطل؟ این سرمایه‌ها اگر در جهت تولید بیاید چه تحولی ایجاد می‌کند؟ ما انقدر در کشور سرمایه و منابع معطل داریم که اگر بخواهیم ایران را چند بار از نو بسازیم می‌توانیم اما این سرمایه‌ها معطل است! ماشین‌های میلیاردی را ردیف در نمایشگاه‌ها گذاشته‌اند و هر روز هم وارد می‌کنند اما این‌ها خیلی به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک نمی‌کند و این نوع زندگی متناسب با عموم جامعه ما نیست! نمی گوییم بهره‌مند نباشند و رفاه نباشد! می‌گوییم حد معقولی داشته باشد! ماشین چند میلیاردی که حالا دو سه امکانات بیشتری از خودروهای دو سطح پایین تر از خودش دارد اما اینکه انقدر سرمایه‌ها در این جهت معطل شود کار پسندیده‌ای نیست!

 

امام جمعه انزلی اظهار داشت: در این شهرستان برای فعال شدن سرمایه‌ها و گردش اقتصادی متناسب باید آحاد مردم و سرمایه‌داران سراسر کشور، خارج از کشور دست به کار شوند و تحولی را در شهرستان ایجاد کنند.

 

امام جمعه بندرانزلی افزود: در شهرستان امکانات و زمینه‌های فراوانی برای سرمایه گذاری و تولید ثروت و گردش اقتصاد در حوزه کشاورزی، آبزی‌پروری، اقتصاد دریامحور، توریسم و گردشگری دریایی، صنعت و صنایع دستی و... داریم که باید زمینه فعال شدن آن‌ها فراهم شود.

 

حجت الاسلام شمس الدین تصریح کرد: این اقدامات باید در کنار اصل اولیه برخورد و مقابله با فساد و تبعیض در جامعه باشد. در انزلی هم باید این مسئله مورد توجه باشد و هم در بخش‌های مختلف جلوی انحراف‌ها و فسادها و مشکلاتی نظیر تغییر کاربری اراضی گرفته شود . .

 

وی ادامه داد: این موارد نهی اکید مقام معظم رهبری را دارد و بارها تذکر داده‌ایم، چه در رابطه با تصرفات غیرقانونی که در اراضی و سواحل و تالاب وجود دارد و چه فسادهایی که در مورد بحث مسکن در شهرستان وجود دارد  چه ترک فعل‌هایی که در شهرستان داشتیم و داریم در رابطه با تالاب خصوصا، بودجه‌هایی که آمده کجا رفته، صرف چه شده؟ اثر و نتیجه‌اش چه بوده؟ بالاخره دولت‌ها در زمان‌های مختلف بودجه‌هایی داده‌اند باید بررسی شود که چگونه و در کجا صرف شده است و چه اثری داشته است.

 

خطیب جمعه بندرانزلی خاطر نشان کرد: امیداوریم این پیام مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال همانطور که ایشان فرمودند به حرف و تبلیغات و سربرگ نوشتن و بنر زدن تبدیل نشود! عملی شود! مردم به میدان بیایند و هر کسی هر جایی می‌تواند یک قدمی بردارد ولو تولید‌های خانگی، روستای و... و مسیولین هم حرکت‌ها و اقدامات موثری داشته باشند تا به زودی از این مشکلات اقتصادی جامعه خلاصی یابیم.

کد خبر 1160378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha