ظهور سریع رسانه های اجتماعی؛ بن بستی بین کارشناسان و منتقدان

ظهور سریع رسانه های اجتماعی سبب ایجاد بن بست بین کارشناسان رسانه های اجتماعی و منتقدان سرسخت در محافل دانشگاهی شده است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «فرهنگ اتصال» با رویکردی تاریخی و انتقادی رسانه های اجتماعیرا بررسی کرده است. این کتاب نوشته یوزه فن دایک با ترجمه حسین حسنی مشتمل بر 328 صفحه در شمارگان 1100 نسخه با قیمت 50000 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

 

کتاب «فرهنگ اتصال» مشتمل بر هشت فصل است. «مهندسی اجتماع گروی در فرهنگ اتصال»، «پیاده کردن پلتفرم ها، سوار کردن اجتماع گروی»، «فیسبوک و ضرورت به اشتراک گذاری»، «توییتر و تناقض دنبال کردن و موضوع روز کردن»، «فلیکر بین اجتماع ها و تجارت«، «یوتیوب: اتصال صمیمانه بین تلویزیون و به اشتراک گذاری ویدیو»، «ویکی پدیا و اصل بی طرفی» و «اکو سیستم رسانه های متصل کننده: محصور شدن، حصار کشیدن و اجتناب کردن» عناوین فصول این کتاب است. 

 

یوزه فن دایک، استاد دانشگاه آمستردام اظهار داشته است: امکان دارد کتاب ها به زودی به بقایای گذشته تبدیل شوند اما به هر شکل مادی که باقی بمانند. امیدوارم ناشران به حمایت خود از این قالب کهن جمله ها، بندها و فصل ها ادامه دهند اگر فقط به این دلیل باشد که به دانش آموزان یادآور شویم شکل های فرهنگی نسبت به توییت ها، مدخل ها و پست های وبلاگ باید در دوره زمانی طولانی تری مورد توجه قرار گیرند.

این نویسنده و پژوهشگر معتقد است، طی بیش از یک دهۀ گذشته، نوشتار به فعالیتی به‌ شدت اجتماعی در همۀ مراحل این فرآیند‌ شامل جست‌وجو، بایگانی کردن، انتقال ایده‌ها، تماس با منابع و البته گفت‌وگوی بی‌پایان دربارۀ انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی‌ تبدیل شده است.

 

«فرهنگ اتصال» سومین تجربه دکتر حسین حسنی در حوزه رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.وی نخستین کتاب شاخص در این حوزه را «درآمدی بر فضای سایبر» سپس کتاب «رسانه‌های اجتماعی، اصول و کاربردها» در انتشارات سایبری می داند.

 

دکتر حسین حسنی با بیان اینکه فضای مجازی به‌شدت متغیر است و روند‌های تازه‌ای در آن شکل می‌گیرد، اظهار داشته است: پلتفرم‌هایی ظهور می‌کنند که مخاطبان را جذب می‌کنند و سپس روبه افول می‌روند. مانند رسانه فلیکر که  در حال حاضر به تاریخ پیوسته و دیگر مخاطبی ندارد یا فیس‌بوک که ریزش شدیدی در بخش مخاطب پیدا کرده است.

 

این نویسنده با اشاره به اینکه کتاب «فرهنگ اتصال» مبنای تئوریک خوبی دارد، گفته است:  این کتاب تا سال‌های آینده می‌تواند برای کسانی که در حوزه رسانه‌های اجتماعی پژوهش می‌کنند، گره‌گشا باشد. امیدوارم این کتاب، توجه‌ها را به خودش جلب کند و کمک کند که نگاه عمیق‌تری به رسانه‌های اجتماعی صورت بگیرد که ما آن کاربردی که شایسته رسانه‌های اجتماعی هست کشف کنیم و جبهه‌گیری و مقاومت در برابر رسانه‌های اجتماعی نداشته باشیم

وی رواج عباراتی چون اردوگاه خصم، وحشت‌زدگی اخلاقی، آسیب‌های فضای مجازی، درباره فضای مجازی در میان سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان، باعث عدم سیاست گذاری لازم و شایسته در این حوزه و به محاق رفتن کانس که درک درستی از رسانه ها دارند، می داند.

 

در بخشی از کتاب« فرهنگ اتصال» آمده است: اصطلاح های کلیدی که برای توصیف کارکردهای رسانه های اجتماعی به کار می روند همانند اجتماعی، همکاری و دوستان مشابه زبان جمعی انگاره های آرمان شهری اولیه از وب به منزله فضایی است که به طور ذاتی فعالیت اجتماعی را ارتقا می دهیم. در واقعیت معناهای این واژگان به شکلی فزاینده از سوی فناوری های خودکاری شکل می گیرند که روابط اجتماعی انسان را هدایت می کنند؛ بنابراین اصطلاح رسانه های متصل کننده ممکن است بر رسانه های اجتماعی قابل ترجیح باشد. آنچه ادعا شده که «اجتماعی» است در واقع نتیجه درون دادی انسانی است که از طریق برون داد یارانه ای شکل می گیرد و بالعکس ترکیبی فنی اجتماعی که به سختی می توانیم بگوییم اجزای آن از هم جدا هستند.

 

در قسمتی از «فرهنگ اتصال» می خوانیم: جای شگفتی نیست که ظهور سریع رسانه های اجتماعی سبب ایجاد بن بست بین کارشناسان رسانه های اجتماعی و منتقدان سرسخت در محافل دانشگاهی شده است. از سوی دیگر ما با نخستین انسان های پر ذوق و شوقی مواجه ایم که با گام نهادن در مسیر بنکلر و جنکینز از پتانسیل وب 2 به منظور توانمندسازی کاربران در کاربرد ابزارهای دیجیتال برای اتصال و خلاقیت و در عین حال بسط یک حوزه عمومی جدید یا یک حوزه پیوندی عمومی شرکتی در این فرآیند مشعوف و مسرورند. علمای اجتماعی و روزنامه نگاران معتقدند رسانه های اجتماعی حوزه خصوصی جدیدی را گشوده اند یا دست کم امکان انجام دادن یک آزمایش هیجان انگیز برای آمیختن امر عمومی و امر خصوصی را فراهم کرده اند.

 

 

گفتنی است، کتاب «هنر اتصال، تاریخ انتقادی رسانه های اجتماعی» نوشته یوزه فن دایک با ترجمه حسین حسنی مشتمل بر 328 صفحه در شمارگان 1100 نسخه با قیمت 50 هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

کد خبر 1160430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha