توانمندسازي مددجويان تنها راه برون رفت از چرخه فقر

توجه ویژه به مناطق محروم و قشرهای نیازمند از برنامه های مهم و اصلی کمیته امداد به عنوان پوشش نهاد حامی نیازمندان و مستضعفان است و در همین راستا در طول سال خدمات مختلفی به افراد تحت پوشش ارائه می شود تا با توانمندسازی از چرخه فقر خارج شوند.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ مریم نظری/ کمک رسانی و رسیدگی به محرومان و نیازمندان و کاهش مسائل و مشکلات آنان و توانمندسازی در بخش های مختلف اشتغال، مسکن، درمان جهیزیه و حوزه های اجتماعی و فرهنگی و...  از وظایف ذاتی نهاد انقلابی کمیته امداد امام خمینی(ره) است که کارکنان این نهاد مقدس از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند و امید است که روند حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره)، نیکوکاران و مردم از محرومان و نیازمندان استان تداوم داشته و به طور روزافزون گسترش یابد

 

منطقه دودانگه ساری یکی از مناطق محروم استان مازندران است که نیکوکاران و مردم این منطقه برای یاری رساندن به افراد و خانوارهای نیازمند مشارکت لازم را با کمیته امداد امام خمینی (ره) دارند و آنطور که مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) دودانگه می گوید؛ نیکوکاران و مردم برای کمک به نیازمندان همواره در صحنه حضور دارند که این امر بیانگر اعتماد همه جانبه نیکوکاران و مردم به این نهاد انقلابی و حمایتی است و توانمندسازي مددجويان تحت حمايت امداد، تنها راه برون رفت از چرخه فقراست.

 

با هدف بررسی فعالیت های امداد در دودانگه ساری پای صحبت های «حسین بریمانی ورندی» مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) دودانگه ساری نشستیم و گفتگوی اختصاصی در این راستا و توانمندسازی در این بخش انجام دادیم که در ذیل می آید.

 

هدف از تاسیس کمیته امداد چیست و خدمات رسانی در مناطق محروم چگونه است؟

 هدف از تأسیس و راه اندازی کمیته امداد امام خمینی (ره) حمایت و یاری رساندن به محرومان و افراد و خانوارهای نیازمند کشور بوده است و کمیته امداد امام خمینی (ره) از زمان تأسیس و راه اندازی تاکنون منشآ آثار و برکات متعددی بوده و اقدام هایی ارزنده از سوی این نهاد انقلابی و حمایتی در زمینه های مختلف در کشور و در منطقه دودانگه انجام شده است و چنین آثار و برکاتی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور از جمله منطقه دودانگه ساری ملموس تر و مشهودتر است

 

عمده کارهایی که در مناطق محروم برای کمک رسانی به محرومان ارائه می شود؛ چیست و در دودانگه تاکنون برای توانمندسازی چه کرده اید؟

با توجه به اینکه در منطقه دودانگه بیشتر افراد تحت پوشش ما از افراد میانسال و بزرگسالان هستند؛ خدمات در بخش های مختلف این گروه ارائه می شود و به عنوان نمونه توزیع 15 سری جهیزیه همزمان با اعیاد شعبانیه در بین نوعروسان منطقه دودانگه ساری باهدف ترویج فرهنگ ازدواج آسان اجرایی شد که لازم است که این فرهنگ ناب اسلامی بیش از پیش در بین مردم نهادینه شود که ترویج فرهنگ نوعدوستی و کمک برای تشکیل زندگی سالم و زندگی آسان باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و کمیته امداد در این بخش با ارائه خدمات مختلف به کمک جوانان برای زندگی مشترک سالم آمده است. 

با تلاش خیران و مسئولان و حمایت ها و تلاش کمیته امداد نوعروسان دودانگه از جهیزیه لازم بهره مند شدند و هیچ نوعروسی پشت نوبت جهیزیه در دودانگه نداریم.

همچنین در کنار اهدای کلید 3 باب واحد مسکونی مددجویی به صاحبان آنها اهدا شد و آیین رونمایی از گلزار شهدای روستاهای "وزملا" و " کرچا" با حضور حجت الاسلام بشیر عالیشاه مدیر کل کمیته امداد مازندران، علیپور بخشدار دودانگه، جانشین فرمانده سپاه ناحیه ساری، معاون بنیاد شهید شهرستان ساری، مدیران بخش و خانواده های معظم و معزز شهدا انجام و اجرایی شد.

 

با توجه به خدماتی که ارئه می شود و گاها" هم به صورت خیلی محرومانه در بخش هایی انجام می شود؛ در این راستا چه کردید تا اطلاع رسانی مناسب به افراد انجام شود؟

 شفاف‌سازی از شعارهای کمیته امداد بوده و این نهاد مقدس با نگاه عمیق حضرت امام (ره) باهدف شناسایی و دستگیری از نیازمندان با حفظ کرامت و شأن انسانی آنان، شکل گرفت. 

همچنین با توجه به افزایش تعداد خانواده‌های تحت حمایت نسبت به سالهای گذشته، به علت شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی پیش‌آمده در جامعه در همین بخش هم کمیته امداد با کمک بسیج، خیران و بخشدار و مراکز نیکوکاری در کمک های مومنانه در دوادانگه خوش درخشیده است و خدمات خوبی به مردم در این دوران کرونا ارائه شد

 

معمولا وقتی صحبت از توانمندسازی می شود؛ بیشتر جنبه اشتغال مد نظر است؛ نظر شما در این باره یست و امداد چه دیدگاهی در راستای توانمندسازی افراد دارد؟

هدف کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌هایی است که اقتصاد و زندگی آن‌ها دچار مشکل شده است و تلاش داریم تا در بخش های مختلف کمک معیشتی، درمان، دانش آموزان و دانشجویان، بیماران، جهیزیه، اشتغال و آموزش های مختلف در کنار مردم و با مردم بوده و برای رفع مشکلات با هم اقدام کنیم و بحث توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش موضوع در دستور کار مهم و اصلی ماست و اگر بستر و امکانات فراهم شود، در بحث مسکن نیازمندان این منطقه اقدامات خوبی انجام خواهد شد.

 

چه تعداد از افراد دودانگه تحت پوشش امداد هستند و در این راستا بیشترین خدمات در چه بخش هایی است؟

 در دودانگه 946 خانوار به تعداد یک هزار و 500 نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند و امیدواریم با کمک حق تعالی بتوانیم به مردم این منطقه که سرمایه‌های اصلی انقلاب هستند و در تمام صحنه‌ها حضور فعالی دارند، خدمات مؤثر و قابل توجهی را ارائه دهیم.

تعداد 78 درصد از افراد تحت پوشش امداد دودانگه افراد کهنسال بالای 60 سال هستند و در بخش درمان و معیشتی و خدمات مخصوص این افراد خدمات مناسب ارائه می شود.

همچنین در بخش اشتغال هم از محل تبصره 14 افزایش یارانه  برای 14 نفر افراد جویای کار، اشتغال ایجاد شده است و برای 60 درصد جامعه هدف و 40 درصد غیر مددجو اشتغال ایجاد شده است.

کد خبر 1160513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha