بقعه احمد بن اسحاق (ره) یکی از نمادهای بسیار ارزشمند مذهبی در سرپل ذهاب است

بقعه احمد بن اسحاق (ره) یکی از نمادهای بسیار ارزشمند مذهبی این شهرستان است که داشتن چنین میعادگاهای فرصت و ظرفیتی را ایجاد می کند که به واسطه و با شفاعت ائمه اطهار(ع) و نوادگان و بستگان ایشان تضرعی به درگاه خداوند متعال باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، بقعه  احمدبن اسحاق یکی از آثار دیدنی شهرستان سرپل ذهاب است که تقریبا در مرکز این شهر قرار دارد و مهمترین زیارتگاه این شهرستان و به عنوان یکی از مهمترین اماکن مقدس در استان کرمانشاه است که در مسیر زائران عتبات عالیات قرار گرفته و مورد توجه بسیاری از زائران و ارادتمندان به خاندان اهل بیت (ع) است.

 

 ساختمان قدیمی این بنا در اثر جنگ تحمیلی ویران  و هم اکنون بارگاهی باشکوه و متناسب با شخصیت آن بزرگوار برپا شده است.

 

 

احمد بن اِسحاق اَشعَری قمی  از راویان شیعه قرن سوم که محضر چهار امام را درک کرد. او از اصحاب امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و همچنین وکیل امام عسکری(ع) در قم بود و از کسانی است که امام زمان(عج) را در کودکی دیده است. برخی گزارش‌ها از فعالیت او در دوره غیبت صغرا به عنوان دستیار نایب اول عثمان بن سعید حکایت دارد.

 

 

مسجد امام حسن عسکری در قم توسط او و به دستور امام عسکری(ع) ساخته شده است.  احمد بن اسحاق، این محدث و فقیه برجسته پس از عمری تلاش خستگی ناپذیر در راه خدمت به آستان امامت و ولایت ‏سرانجام آن مرد پاک نهاد هنگامی که از موسم حج بازگشت، پس از این که به شهر سامرا رسید از محضر امام عصر (عج) اجازه ‏خواست که به قم برود، توقیع بر قبول این درخواست صادر شد، اما نوشته شده بود که وی به قم نمی رسد، و در راه بیمار می ‏شود و وفات می کند، و چنین شد که در راه مریض شد و در حلوان فوت نمود.‏ (دلایل الامامة طبری ج۱ ص ۲۷۱)

 

 

نورالدین فرزادی پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: شهرستان سرپلذهاب با توجه به بارندگی اخیر و طبیعت زیبا در حال پذیرایی و استقبال از مهمانان عزیز نوروزی است  و به همین جهت دستگاه های خدماتی و همچنین آموزش و پرورش چندین مدرسه را با امکانات رفاهی مناسب تجهیز کرده و آمادگی لازم را برای اسکان فراهم نموده اند. 

 

فرماندار سرپل ذهاب افزود: برنامه های تفریحی ماننداجرای همنوازی هنرمندان در اثر تاریخی آنوبانی و آماده سازی بقعه احمدبن اسحاق بعنوان نماد مذهبی و مشهور به جمکران ثانی در شهرستان قرار دارد و در آن برنامه های فرهنگی مذهبی آماده ارائه است و همچنین در این مکان نمایشگاهی از هنرهای دستی ،طبخ نان،پخت شیرینی های محلی توسط سیاه چادر ها افتتاح شده است تا میهمانان عزیز از این مکان بصورت معنوی فرهنگی استفاده کنند و مورد استقبال قرار گیرد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: مقبره احمد ابن اسحاق (ره)در سرپل‌ذهاب در استان کرمانشاه قرار دارد و از منابع رجال شیعه برمی‌آید که احمد بن اسحاق از اصحاب امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و از یاران نزدیک امام عسکری(ع) بوده و از آنان روایت کرده است.

 

 

حمید خسروانی پور ،گفت: در بقعه احمد ابن اسحاق ضریحی که بر روی قبر بنا شده، با آب طلا و کرم زینت یافته و نمای ‏ساختمان از خارج، آجر  اصفهان است که برای معماری داخلی از نمای متفاوتی استفاده شده است .‏

 

 

رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستانسرپل ذهاب افزود: آستان مقدس بن اسحاق در شهرستان سرپل ذهاب، در گذشته های دور مورد توجه شیعیان و دوستداران اهل بیت (علیهم ‏السلام) بوده است؛ و بر سر مزار او همواره بنایی ـ هر چند محقر ـ بوده است که مردم به زیارت آن می رفته اند و در آینده این شهر نقش به سزایی هم از حیث جذب گردشگری و زیارتی و هم از حیث اینکه به عنوان یک بنای فاخر که موجب مباهات برای همه مومنین و مردم خوب و بزرگوار شهرستان سرپل ذهاب است، خواهد شد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: احمدابن اسحاق قمی از اصحاب گرانقدر ائمه معصومین (ع) و از مراجع، محدثان و علمای بزرگ قرن سوم هجری است که توفیق درک امام جواد (ع)، امام هادی (ع)، امام حسن عسگری (ع) و امام زمان (عج) را داشته است.

 

 

خسروانی پور تصریح کرد: برای او کتاب‌هایی برشمرده شده از جمله «علل الصوم» و «مسائل الرجال»‌.[۴]به گفته کَشّی احمد بن اسحاق تا پس از شهادت امام عسکری(ع) زنده بود. بنابر این نقل، او نامه‌ای به ناحیه مقدسه نوشت و اجازه خواست که به حج برود. حضرت به وی اجازه داد و پارچه‌ای نیز برایش فرستاد. احمد وقتی پارچه را دید، گفت: امام از مرگ من خبر داده است‌. او هنگام بازگشت از سفر حج در حُلوان درگذشت.احمد بن اسحاق به عنوان وکیل امام زمان(ع) مشغول فعالیت بود تا اینکه از ایشان اجازه خواست به قم برود. امام در توقیعی ضمن اجازه سفر، تصریح کرده بود که او به قم نمی‌رسد و در مسیر بیمار می‌شود و از دنیا می‌رود. پس او در حلوان بیمار شد و از دنیا رفت و همانجا مدفون شد.

 

رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان سرپل ذهاب اظهار کرد: هرساله زائران زیادی برای زیارت به این شهرستان سفر می کنند وو طی این دوسال گذشته بدلیل شیوع کرونا تمامی پروتکل های بهداشتی در این بقعه رعایت می شود.

کد خبر 1160687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha