لزوم قرار گرفتن تئاتر در سبد فرهنگی خانواده‌ها

یاقوت‌پور گفت: زمانی می‌توانیم بگوئیم تئاتر رونق پیدا کرده که به تماشای تئاتر نشستن، در سبد فرهنگی خانواده‌ها به شکل ثابت و منظم قرار گیرد و این مهم یک برنامه‌ریزی درازمدت و مدون را می‌طلبد.

«محمد یاقوت‌پور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اندیمشک، ضمن گرامیداشت روز جهانی تئاتر اظهار کرد: به‌دلیل تعطیلی‌های کرونایی در ۲ سال گذشته، تئاتر استان خوزستان صدمه‌های بسیاری دید که از همه مهم‌تر قطع اجراهای پیوسته تئاتری در شهرستان‌ها و بالتبع آن گسست حضور تماشاگران علاقه‌مند در حضور در سالن‌های نمایشی بود که باعث کم‌رونقی و کم‌فروغی تئاتر شد.

 

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان افزود: زمانی می‌توانیم بگوئیم تئاتر رونق پیدا کرده که به تماشای تئاتر نشستن، در سبد فرهنگی خانواده‌ها به شکل ثابت و منظم قرار گیرد و این مهم یک برنامه‌ریزی دراز مدت و مدون را می‌طلبد.

 

وی اذعان کرد: تئاتر در اساسی‌ترین وجه خود درباره‌ تحول است، بازیگر توسط نقش متحول می‌شود، شخصیت با صحنه تحول می‌یابد و تماشاگران از تجربه تماشای تئاتر متحول خواهند شد. 

 

یاقوت‌پور با بیان اينکه در تئاتر اطمینان پیدا می‌کنیم که تحول امکان‌پذیر است تصریح کرد: لازم است که در راستای تحول در برنامه‌ریزی رویدادهای تئاتری گام برداریم و همانگونه که رویدادی فاخر و آموزش محور همچون رپرتوار تئاتر «خوزستان جان» با نگاه گریز از جشنواره‌های مرسوم رقابتی و صرفا در حمایت از تولید آثار فاخر و توجه به اجرای عموم در گستره جغرافیائی کل استان تدوین و برنامه‌ریزی شد، دیگر رویدادها و جشنواره‌های تئاتری نیز آسیب‌شناسی و به‌روزآفرینی شوند و به همین دلیل تئاتر برای آشتی‌پذیری مجدد هنرمندان صحنه‌های تئاتری با مخاطبان خود، باید مورد توجه و حمایت بیشتری از سوی مسئولان قرار گیرد.

 

وی عنوان کرد: بازنگری در نحوه سیاست‌گذاری و رویکرد اجرایی جشنواره‌ها و پیگیری نوآوری حتی در نحوه تولید آثار نمایشی و شیوه تبلیغات تئاتری و نحوه اجرای عمومی تئاتر در واقع باید تلاشی برای بازیابی قدرت تئاتر و نوسازی شکل شکوهمند باستانی آن در این روزگار تاخت و تاز فضاها و برنامه‌های مجازی باشد.

 

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در پایان ابراز امیدواری کرد که تئاتر بتواند مجدد در روزهای فارغ از کرونایی پیش‌رو، جایگاه و نقش سرنوشت‌ساز خود را در بطن فرهنگ جامعه بازآفرینی کند و شاهد حضور حداکثری تماشاگران باشد.

 

کد خبر 1160738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha