آیین ۲۶۲ مین سالگرد وفات دولت محمد آزادی برگزار شد

آیین ۲۶۲ مین سالگرد وفات دولت محمد آزادی (پدر مختومقلی)، با قرائت فاتحه، توسط جمعی از فعالان فرهنگی ادبی، دوستداران و گروه مترجمین اشعار مختومقلی در محل آرامگاه وی در آق تقای شهرستان مراوه تپه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گرگان، «ابا ایشان محمدی» از نوادگان مختومقلی و دولت محمد آزادی از روستای گرکز جرگلان در این آیین با اشاره به اهمیت و جایگاه دولت محمد آزادی و مختومقلی فراغی گفت: احترام و تکریم بزرگان و اولیای دین توسط علاقمندان اقدام شایسته و حسنه ای است که برای الگو قرار دادن و آشنایی و انتقال ارزش و جایگاه آنان به نسل های آینده لازم است.

 

وی ضمن تقدیر و تشکر از بانیان این آیین افزود: اشعار این عالمان برگرفته از آیات قرآن کریم و توصیه های نورانی و حکیمانه آن است و امروز می توان با مطالعه بیشتر آنها برای زندگی و آینده خود بهره ببریم.

 

در ادامه این آیین حاجی محمد قرنجیک‌ شاعر و عضو گروه مترجمین اشعار مختومقلی گفت: مراسم سالگرد وفات دولت محمد آزادی در گذشته در آغازین روزهای سال نو و ایام نوروز توسط مرحوم‌ «اماد حاجی» در روستای حسن طبیب صدقه داده می شد و در ادامه نیز در سال های بعد از آن برگزاری سالگرد وفات دولت محمد آزادی توسط مرحوم «مراد دردی قاضی» در گنبد کاووس ادامه پیدا کرد و طی چند سال اخیر در روز دوم فروردین توسط موسسه فرهنگی هنری ترکمنان برگزار شده است و امسال نیز در آغازین روزهای سال جدید توسط گروه مترجمین اشعار مختومقلی و برخی از علاقمندان برگزار  شد.

 

وی در ادامه در خصوص فروش مجموعه ۴ جلدی کتاب ترجمه اشعار مختومقلی به زبان فارسی گفت: ترجمه ۴۰۰ عنوان شعر دیوان مختومقلی به زبان فارسی حاصل ۸ سال تلاش و کوشش مستمر گروه مترجمین اشعار مختومقلی است که امروز به ثمر نشسته است و علاقمندان می توانند جهت خرید آن اعلام آمادگی کنند.

 

در ادامه این مراسم موسی جرجانی محقق و نویسنده و دبیر گروه مترجمین اشعار مختومقلی نیز از حضور علاقمندان و بخصوص از تامین کنندگان هزینه و اقلام مراسم صدقه تقدیر و تشکر کرد.

 

عاشر محمد رئوفی نیز با قرائت شعری از مختومقلی در وصف پدرش دولت محمد آزادی، حاضرین را به فیض رساند.

 

همچنین در این آیین یک مجموعه ۴ جلدی کتاب ترجمه اشعار مختومقلی به زبان فارسی از طرف گروه مترجمین به «ابا ایشان محمدی» از نوادگان مختومقلی اهدا شد.

 

گفتنی است، این مراسم صدقه با پخت و نذر یک قازن «چکدرمه» و یک قازن «اون آش» و دعا و قرائت فاتحه توسط ابا ایشان و دیگر روحانیون حاضر در جمع به پایان رسید.

کد خبر 1160797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha