خانه تکانی دل و زدودن غبار از مساجد

در دهه آخر ماه شعبان مردم و اقشار مختلف جامعه در یک حرکت خودجوش برای ورود به ماه مهمانی خدا، مساجد و عبادتگاه عاشقان را خانه تکانی و دل هایشان را از زنگار غبار پاک می کنند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: مسجد عبادتگاه عاشقان و بندگان صالح خداوند و بزرگترین و مهمترین پایگاه اسلام است، و از جهات مختلف در به کمال رساندن افراد و جامعه نقش دارد. مساجد خراسان جنوبی در دهه آخر ماه شعبان که به هفته تکریم و تعظیم مساجد شناخته می شود برنامه های متنوعی برای ورود به ماه رمضان تدارک دیده اند.

 

دست اندرکاران مساجد با محوریت امام جماعت آستین ها را بالا زده اند تا خانه خدا را برای استقبال از مهمانان ماه پر برکت رمضان آماده کنند، تعویض کتب و ادعیه ها، شستشوی فرش ها، نظارفت و بهداشت مساجد، تطهیر و غبارروبی در این دهه از سنت های پیامبر اکرم (ص) است که تا به امروز به همت خیرین، جهادگران و بچه های مسجد همچنان پر شور ادامه داشته و خواهد داشت.

 

فرصتی برای همدلی بیشتر

هم اکنون که دهه تکریم و غبارروبی مساجد بهترین فرصت برای آماده سازی ماه مبارک رمضان است باید فرصتی هم برای خودسازی و افزایش همدلی ها و دور کردن کینه ها از دل باشد.

 

خداوند متعال در آیاتی از سوره بقره می‌ فرمایند: «ما از ابراهیم و اسماعیل پیمان گرفتیم که خانه خدا را برای حضور مردم و کسانی که می ‌خواهند در مساجد به اعتکاف و عبادت بپردازند، پاکسازی کنند» لذا مسلمان آغاز ماه رمضان را با خانه تکانی دل و زدودن غبار از مساجد آغاز می کنند، برای اجرای این سنت الهی در آستانه ماه رمضان گروه‌های مختلفی از مردم با به دست گرفتن جارو، فرش ‌های مساجد و اماکن مذهبی را جارو و تمیز می کنند و با عطرافشانی؛ فضای مساجد را برای حضور پرشور مردم به جهت عبادت‌ های ماه مبارک رمضان آماده می ‌کنند.

 

مسجد محل پمپاژ فکرها

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری «مسجد اهمّیّت دارد، پایگاه است؛ همچنان‌که معروف شده در زبانها واقعاً پایگاه است. نه‌فقط پایگاه برای فلان مسئله‌ی اجتماعی، [بلکه‌] مسجد میتواند پایگاه همه‌ی کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله‌ی با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرت‌افزاییِ افراد؛ و هَلُمَّ جَرّا. مسجد یک چنین جایگاهی است. نکته‌ی دوّم این است که مسجد پایگاه انواع و اقسام فعّالیّتهای اجتماعی است؛ یعنی وقتی ما مردم را گرد این محور جمع کردیم، از آنها چه میخواهیم. یکی از چیزهایی که میخواهیم این است که به فعّالیّتهای اجتماعی بپردازند. در جامعه‌ی اسلامی همه‌ی آحاد وظیفه دارند، مسئولیّت دارند، باید کار انجام بدهند؛ کار برای پیشرفت جامعه، کار برای امّت. بنابراین اینجا محلّ پمپاژ فکرها و پراکندن وظایف مختلف و کشاندن مردم به کارهای گوناگون است. مسجد برای انجام فعّالیّتهای اجتماعی و پایگاه فعّالیّتهای اجتماعی است.»

 

تطهیر مسجد برای ورود به ماه میهمانی خدا

«محمد صالحی نسب» یکی از اعضای فعال کانون فرهنگی هنری آدینه مسجد جامع خوسف به خبرنگار شبستان گفت: به همت جوانان و مشتاقان به مسجد هر روز قسمتی از مسجد جامع خوسف را برای ورود به ماه رمضان پاکسازی می کنیم.

 

وی با بیان اینکه مسجد جامع خوسف، مسجد بزرگی است و دست اندرکاران مسجد هر روز خود را وقف تمیزکاری و تطهیر مسجد کرده اند، افزود: فرش های کهنه و قدیمی را از مسجد خارج و فرش نو پهن کرده ایم، روشنایی مسجد را درست و درختچه های آن را اصلاح کرده ایم.

 

وی گفت: با توجه به قرارگیری مسجد جامع خوسف در بافت تاریخی و خاکی خوسف، مسجد باید هر روز غبارروبی شود لذا خدمتگزاران این امر از هیچ تلاشی دریغ نکرده و شست و شوی مسجد با همکاری 20 نفر در دستور کار است.

 

خادمان فعال مساجد تقدیر می شوند

حجت الاسلام «امین مطهری‌مقدم» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه غبارروبی مساجد سنتی است که ریشه در آیین ما دارد، اظهار کرد: بر همین اساس، چند سالی است که مرکز رسیدگی به امور مساجد استان، در دهه آخر ماه شعبان هم از حیث ظاهر (تطهیر مساجد) و هم از حیث باطن (نزاع ها، درگیری ها، اختلافات و ...) مساجد را برای ورود به ماه رمضان آماده می کنند.

 

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف از دهه تکریم و تعظیم مساجد فرهنگ سازی و جهت دادن مردم به سمت همدلی ها و دوری از کردن از اختلافات است، افزود: متاسفانه برخی مساجد امروز درگیر منیت های بعضی افراد شده و از هدف اصلی خود فاصله گرفته است لذا تلاش می شود تا شیوه نامه های ابلاغی به درستی در این 10 روز انجام شود.

 

 

وی با بیان اینکه همزمان با این دهه از خادمان فعال، امام جماعت و هیئت امنای مساجد تقدیر و قدردانی خواهد شد، افزود: این مراسم به صورت محوری در هفت مسجد برگزار خواهد شد.

 

مسجد، جبهه جهاد تبیین

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی اعلام کرد: ترغیب به مشارکت مردم در جهت حضور در برنامه های مساجد، ایجاد نشاط معنوی و زمینه استقبال از رمضان، تبیین و معرفی جایگاه والای مساجد، فرهنگ سازی و حرکت به سوی تحقق آرمان های مسجد طراز اسلامی، تجلیل از کارگزاران و خدمتگزاران مسجد، توجه به اهمیت تقویت بنیان خانواده با محوریت مسجد و مدیریت مسائل محله در جریان های اجتماعی از اهداف برگزاری دهه تکریم و تعظیم مساجد است.

 

وی تصریح کرد: شعار راهبردی دهه تکریم و غبار روبی مساجد «مسجد، جبهه جهاد تبیین» است تا فضای مسجد را از همه نظر مهیای حضور مهمانان خدا کنیم و در گستره ای فراگیر و عمیق تر، تکالیف امت اسلامی را درباره کانون های توحید و عبادت و محورهای بصیرت و نشر معارف اسلامی بازشناسی کنیم.

 

حجت الاسلام مطهری مقدم گفت: دهه تکریم و تعظیم مساجد فرصت مناسبی برای پرداختن به جهاد تبیین است چراکه مسجد یکی از مهترین بسترهای تحقق این موضوع است.

 

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی از توزیع کتاب «جهاد تبیین» بین ائمه جماعات مساجد استان خبر داد و افزود: جهت گیری در جهاد تبیین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری صورت خواهد گرفت، وحدت رویه در روشنگری و تبیین با کمک ائمه جماعات مساجد آغاز خواهد شد.

 

حجت الاسلام مطهری مقدم تصریح کرد: در جهاد تبیین به رسانه ها نیاز داریم تا گفتمان سازی مسجد و جایگاه مسجد در هندسه نظام توحیدی برای مردم روشن شود چراکه جایگاه مسجد؛ موضع آن خدا است نه مردم.

 

جایگاه والای مسجد در هندسه نظام توحیدی

حجت الاسلام مطهری مقدم با بیان اینکه مساجد غریب و مظلوم واقع شده اند، گفت: جایگاهی که مسجد در هندسه نظام توحیدی دارد را متوجه نشده ایم لذا رهبری در تعبیری می فرمایند که مسجد معجزه دوم پیغمبر (ص) است یا پیروزی ما در این انقلاب برای اداره مساجد بود و یا اگر مسجد کیفیت خود را پیدا کند، مشکلات مادی معنوی بسیاری از دوش مسئولان و مردم برداشته می شود لذا گفتمان سازی خود مسجد و بازگویی معارف اسلامی برای رهایی مسجد از مظلومیت مهم است.

 

وی با اشاره به همزمانی دهه تکریم مساجد و ایام نوروز 1401، گفت: این همزمانی سبب کمرنگ شدن برنامه های مساجد در این دهه هم شد و بسیاری از مسابقات فرهنگی برگزار نشد.

 

توزیع 10 هزار بسته معیشتی در خراسان جنوبی

وی از برگزاری چهار برنامه کلان مساجد خبر دارد و افزود: با همکاری مساجد و ائمه جماعات، قبل از ماه مبارک رمضان 10 هزار بسته معیشتی با همکاری بنیاد مستضعفان بین خانواده های نیازمند توزیع شد که از این تعداد ۲ هزار بسته در مرکز استان توزیع شد.

 

 

در پایان باید گفت: مردم و مسئولان در قبال مساجد وظیفه دارند و باید که در جهت تقویت و تسهیل و جهت‌دهی صحیح، وفاق و همدلی دینی، نظارت و پیشگیری از آسیب و انحرافات مذهبی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی از بستر مساجد تلاش کنند.

 

 

 

کد خبر 1161126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha