فرصتی برای رجعت/ شمیم رمضان در مساجد گیلان پیچید

همزمان با فرا رسیدن آخرین روزهای ماه مبارک شعبان، اعضای کانون‌های مساجد با غبارروبی خانه‌های خدا به استقبال ماه مبارک رمضان رقتند.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: در آستانه ماه میهمانی خدا، آیین زدودن غبار از خانه خدا، جلای دیگری به مساجد می‌بخشد و مردم دیار گیل و دیلم و تالش به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند.

 

جنب و جوش روزهای پایانی ماه شعبان چند روزی می‌شود که در مساجد گیلان آغاز شده، غبارروبی، نظافت، شستشو و عطرافشانی بخشی از زحمات خادمین و مردم محلات است که همگی دست به دست هم می‌دهند تا میهمانان خدا یک ماه را در فضای دل انگیز و فرح بخش مساجد سپری کنند.

 

غبارروبی و معطرسازی مساجد، استقبال از ماه میهمانی خدا و تحمل سی روز تحمل گرسنگی و تشنگی روزه، بهانه‌ای است تا در پایان این ماه مبارک، دلها نیز مانند مساجد غبارروبی و معطر شده باشند.

 

ماه رمضان فرصتی برای غبارروبی از زنگار دل و زدودن غبار از جسم و روح است تا به معبود نزدیک شویم و خود را از حلقه وابستگی‌ها رها کرده و با اصلاح رفتار خود در مسیر خودسازی گام برداریم.

 

مراسم معنوی و سنتی غباروبی مساجد همواره با حضور اقشار مختلف و به صورت داوطلبانه در گیلان اجرا می‌شود و جوانان هم عاشقانه عطر و گلاب به دست می‌گیرند و فضای مساجد را غبارروبی می‌کنند.

 

 

«سودابه وحدانی» با بیان اینکه مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار به مناسبت ماه مبارک رمضان غبارروبی شد اظهار کرد: در روایات معصومان(ع) ، تأکید فراوانی در زمینه غبارروبی و پاکیزگی مساجد به عمل آمده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار افزود: غبارروبی و پاکیزه کردن مساجد در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، بهانه خوبی برای رهایی از گناهان و آلودگ‌ های باطن است؛ چرا که سزاوار است پاک و طاهر به میهمانی خالق هستی برویم.

 

وی گفت: مسجد پایگاه عبادت خداوند متعال و پایگاه تعلیم و تعلم معارف اسلامی و محل طهارت ظاهری و باطنی و مکان فرود آمدن رحمت و مغفرت آسمانی است.

 

وحدانی تصریح کرد: مسجد فضایی را به وجود می‌آورد که که روح تعبّد و انگیزه‌های استوار بندگی خداوند متعال در چنین فضای آکنده از رحمت الهی در کالبد اهل آن دمیده می‌شود و دل و جان حاضران با رایحه خوش معنویت جلا می‌یابد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) خشکرودبار خاطرنشان کرد: در حدیثی از رسول اکرم(ص) آمده است که مساجد بازاری از بازارهای آخرت است از کسانی که به آن وارد می‌شوند با مغفرت پذیرایی می‌شود و هدیه آنان بهشت است، هم ایشان در روایتی خطاب به امیرالمؤمنین(ع) گام برداشتن به سوى مسجد را از مواردی بر می‌شمارند که موجب نورانیت دل آدمی می‌گردد.

 

 

حجت‌الاسلام«حمید حاجی‌پور» با بیان اینکه غبارروبی مسجد امام حسین(ع) با همکاری اقشار مختلف مردم انجام شد اظهار کرد: غبار روبی مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان از ثواب اخروی زیادی برخوردار است.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) بریران با اشاره به مشارکت شهروندان در غبارروبی و آماده سازی مساجد برای ماه مبارک رمضان افزود: در این اقدام خداپسندانه تمامی اقشار به ویژه جوانان با جارو کردن، گردگیری، عطر افشانی، غبارروبی و پاکیزگی مساجد به استقبال ماه پرفیض و برکت رمضان می روند و در کنار آن نیز، برای غبارروبی از زنگار دل و زدودن غبار از جسم و روح به راز و نیاز به معبود پرداخته و با اصلاح رفتار خود در مسیر خودسازی گام بر می دارند.

 

وی با بیان اینکه مسجد محل تزکیه روح و دانشگاه انسان سازی است، گفت: ماه رمضان نه تنها بهار قرآن که بهار مساجد به شمار می رود.

 

حجت‌الاسلام حاجی‌پور با اشاره به اینکه در سیره معصومین(ع) بر پاکیزگی مساجد تاکید شده است تصریح کرد: در روایتی از حضرت رسول(ص) آمده است: «کسی که مسجدی را جاروب کند، خداوند برای او پاداش آزاد ساختن بنده‌ای را منظور می کند» که خود بیانگر ارزش و اهمیت غبارروبی مساجد است.

 

به گزارش شبستان، در راستای پاسداشت و اجرای این طرح ملی، و به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان نیز مساجد این استان غبارروبی و برای آغاز ماه مبارک رمضان و میزبانی از مهمانان پروردگار آماده شدند.

 

 

 

کد خبر 1161293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha