کشف بیش از ۴ هزار مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز با گزارش‌های مردمی

شرکت توانیر از جمع آوری تعداد ۱۱۸ هزار و ۳۴۳ دستگاه ماینر در سال ۱۴۰۰ با دریافت گزارش‌های مردمی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شرکت توانیر اعلام کرد که با همکاری مردم، در طول یک سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۳۲۰ مرکز استخراج غیرمجاز رمز ارز کشف و تعداد ۱۱۸ هزار و ۳۴۳ دستگاه ماینر جمع آوری شد. این جمع آوری، از مصرف غیرمجاز برق و ایجاد آسیب به شبکه برق و وسایل برقی مشترکان جلوگیری می‌کند.

میزان قدرت این مراکز بیش از ۶۴۰ مگاوات برآورد شده و افزون بر ۷۹۸ میلیون کیلووات ساعت مصرف انرژی داشته اند.

بر اساس این گزارش، هموطنان می‌توانند از طریق اپلکیشین برق من نسبت به معرفی و افشای مراکز استخراج رمز ارز غیرمجاز یا افرادی که با این کار باعث ورورد آسیب به تجهیزات برقی مشترکان می‌شوند، اقدام و از پاداش در نظر گرفته شده نیز بهره‌مند شوند.

آقای خدادادی مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز توانیر گفت: استخراج غیرمجاز رمز ارز در کشور دارای تبعات منفی برای مردم، صنعت برق و اقتصاد ملی است و می‌تواند موجب سوختن لوازم الکتریکی نظیر یخچال، تلویزیون و کولر و دامن زدن به خاموشی‌ها شود و به دلیل استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز بدون رعایت اصول ایمنی، آتش سوزی و خطرات جانی را نیز می‌تواند در پی داشته باشد؛ در بعد ملی نیز بلعیدن برق به وسیله استخراج کنندگان رمز ارز، سبب افزایش خاموشی‌های صنایع در فصول گرم و سرد سال شده که این موضوع افزایش تورم و بیکاری را به دنبال خواهد داشت.

او می‌گوید، فعالیت این افراد بعد از گذشت زمان به وسیله دستگاه‌های کاشف مانند وزارت نیرو و نیروی انتظامی شناسایی می‌شود و به دلیل ضبط ماینر‌ها و اعمال جریمه‌های سنگین از سوی وزارت نیرو یا نفت و تشکیل پرونده در قوه قضاییه، نه تنها سودی کسب نخواهند برد بلکه خود، افراد خانواده و سایر مردم را با آسیب‌های جدی مواجه می‌سازند.

به گفته آقای خدادادی به جهت ساختار یارانه‌ای انرژی و محدودیت‌هایی که در تامین انرژی در کشور وجود دارد، ضروری است تا مراقبت کافی از سوی تمامی دستگاه‌های مربوطه به عمل آید تا خدشه‌ای به تامین انرژی مطمئن و پایدار اعم از برق و گاز وارد نشود؛ یکی از موثرترین راهکارها نیز، سوق دادن استخراج کنندگان رمز ارز به استفاده از مولد‌های تجدیدپذیر و پاک است.

طبق اعلام توانیر، متقاضیان استخراج رمزارز مانند هر کسب و کار دیگری ابتدا باید مجوز‌های لازم را از وزارت صمت اخذ و نسبت به دریافت انشعاب از شرکت‌های برق و سپس استخراج رمز ارز با تعرفه برق صادراتی اقدام کنند.

کد خبر 1161839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha