مسافران از افروختن آتش در مناطق جنگلی و حاشیه تالاب‌های گیلان خودداری کنند

زمانی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر روند افزایش دما، احتمال وقوع پدیده باد گرم و احتمال آتش‌سوزی مردم و مسافران از افروختن آتش در مناطق جنگلی و حاشیه تالاب‌های گیلان جدا خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «رضا زمانی» شامگاه امشب (شنبه، ۱۲ فروردین) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: در تقویم ملی کشورمان روز ۱۳ فروردین روز طبیعت نامگذاری شده و طبق رسمی قدیمی مردم ما در این روز به دامان طبیعت می‌روند.

 

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد: با توجه به آنکه فردا ۱۳ فروردین تعداد بیشماری از مردم به مناطق گردشگری و چشم اندازه‌ای طبیعی سفر می کنند لازم است نکاتی را توجه کنند تا روز توجه به طبیعت به روز نابودی آن منجر نشود.

 

زمانی تصریح کرد: از همه مسافران، گردشگران و مردم فهیم استان گیلان انتظار داریم با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر روند افزایش دما، احتمال وقوع پدیده باد گرم در استان و احتمال آتش‌سوزی از افروختن آتش در مناطق جنگلی و حاشیه تالاب‌ها جدا خودداری کنند. 

 

وی اضافه کرد: از همه مردم و مسافران تقاضا داریم فردا در روز طبیعت اگر آتش نیمه خاموشی را در دامان طبیعت مشاهده کردند حتما نسبت به خاموش کردم آن اقدام نمایند تا از شعله ور شدن و سرایت آن به دیگر مناطق ممانعت به عمل آید. 

 

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: طبیعت کشورمان در سالهای اخیر آسیب‌های فراوانی از گردشگری غیرمسئولانه و آتش سوزی‌هایی که به شکل سطحی انجام شده متحمل شده و امیدواریم فردا در روز طبیعت دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

 

زمانی اضافه کرد: یکی از مهمترین چالشهای ما در استان گیلان موضوع پسماند و زباله است، با توجه به حجم بالای گردشگران و مسافران ورودی به گیلان در نوروز امسال از همه مردم بافرهنگ ایران خواهش میکنم حتما در روز ۱۳ فروردین از رها کردن زباله های خود در طبیعت خودداری نمایند و حتما کیفهای زباله را با خود به همراه داشته باشند.

 

وی تفکیک زباله ‌ها و عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی را هم خواستار شد و گفت: طبیعت دوستان باید حتما قبل از ترک محل استقرار خود نسبت به جمع‌آوری زباله های‌شان اقدام کنند.

 

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان حضور گونه‌های بومی و‌ مهاجم را از دیگر مشکلاتی که در استان وجود دارد ذکر کرد و بیان داشت:‌ از مرد‌م انتظار داریم ماهی های قرمز خود را در رودخانه‌ها و تالاب ها رهاسازی نکنند زیرا ماهی قرمز گونه‌ای غیربومی است و می‌تواند تهدیدی جدی برای گونه‌ها و ماهیان باارزش ما باشد.

 

زمانی با تاکید بر اینکه ایجاد آلودگی صوتی و استفاده از مواد محترقه آرامش حیات وحش را به هم میزند و موجبات آزار و اذیت حیوانات را فراهم می‌کند خاطرنشان کرد: فروردین ماه آغاز شکوفایی طبیعت، گیاهان و درختان است و باید همه ما تلاش کنیم که از آسیب زدن به گیاهان و درختان پرهیز کنیم.

 

کد خبر 1161949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha