آموزه‌های دینی بر تطهیر و تکریم مسجد تاکید دارد/ مساجد پل ارتباطی خیران و محرومان باشند

حجت‌الاسلام متوسل با بیان اینکه پاکیزگی و طهارت مسجد از نظر فقهی مقدم بر نماز جماعت است، گفت: مساجد باید با همکاری بهزیستی، کمیته امداد و ... پل ارتباطی خیران با محرومان باشند و از اهالی گره‌گشایی کنند.

حجت الاسلام «محمود متوسل» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری آئین تکریم و غباروبی مساجد به مناسبت ماه مبارک رمضان تاکید و اظهار کرد: با نگاه به آیات و روایات اسلامی درمی یابیم آموزه های اسلامی به اهمیت پاکیزه نگاه داشتن مساجد تاکید دارند و از حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) به عنوان خادمین مساجد یاد شده است.

 

این کارشناس دینی با اشاره به آیه 125 سوره مبارکه بقره افزود: آیه می فرماید: «وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ، به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که حرم مرا (از بت) بپردازید و پاکیزه دارید برای اهل ایمان که به طواف و اعتکاف حرم آیند و در آن نماز و طاعت خدا به جای آرند.»، این نشان از اهمیت جایگاه خادمی مسجد دارد.

 

حجت الاسلام متوسل ادامه داد: در برخی مواقع ما احساس می کنیم که خادمی خانه خدا یک کار کوچکی است و آن گونه که باید شان و منزلت خادمین مساجد حفظ نمی شود، در حالی که پیامبر اکرم(ص)،خادم مسجد بودند و ماموریت داشتند خانه خدا را برای حضور مردم تطهیر کنند.

 

مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) بیان کرد: از نظر فقهی قبل از اقامه نماز در مسجد باید از پاک بودن آن اطمینان داشت و در صورت پاک نبودن، آن را تطهیر نمود، نظافت مسجد جز مواردی است که خداوند به پیامبر(ص) دستور داده و از لحاظ شرعی و فقهی مقدم بر نماز جماعت است، بنابراین، غبارروبی مساجد جایگاه بالایی دارد و ضرورت دارد که در آستانه ماه ضیافت الهی برای عبادت و نیایش مومنین آماده شود.

 

حجت الاسلام متوسل تاکید کرد: یکی از مولفه های جذابیت مسجد اهتمام به نظافت، طهارت و پاکیزگی آن است، اگر می خواهیم در عصر کنونی مساجد برای نسل نوجوان و جوان جذاب باشد، باید به پاکیزگی آن توجه کنیم، چراکه به طور قطع در رونق خانه های خدا موثر خواهد بود.

 

وی حضور در مسجد برای اقامه نماز را یکی دیگر از مولفه های تکریم و تعظیم مساجد دانست و گفت: طبق روایات 40 خانه از چهار طرف همسایه مسجد محسوب می شود و اهالی آنها بهتر است که نمازشان را در مساجد به جای آورند.

 

 این کارشناس دینی با بیان اینکه مساجد علاوه بر کارکردهای معنوی، باید کارکردهای اجتماعی همچون گره گشایی از مشکلات مومنین را نیز دنبال کنند، خاطرنشان کرد: مساجد باید محلی برای حضور اهالی محله برای عبادت، رسیدگی به امور مختلف اقتصادی، اجتماعی و مشاوره ای باشند، امروز دو نهاد بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) مسئول رسیدگی به محرومین هستند، ضرورت دارد که این دو مجموعه با مساجد ارتباط برقرار کنند و شناسایی و کمک رسانی به اقشار بی بضاعت و معلول با اشراف امام جماعت مسجد به عنوان امین محله انجام شود و مساجد پل ارتباطی میان خیرین و محرومین باشند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1161955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha