سیزده بدر از افسانه تا واقعیت

سیزدَه‌ بدَر از جشن‌های نوروزی است که مردم بر اساس موقعیت و رسومات هر منطقه در این روز با طبخ غذای محلی به دامن طبیعت رفته و این روز را با خانواده جشن می گیرند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ سیزدَه‌بدَر سیزدهمین روزِ فروردین‌ماه و از جشن‌های نوروزی است که پس از انقلاب به نام روز طبیعت نامگذاری شد. گفته می شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا رفته و شادی می کردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به پایان میرساندند و می توان گفت معقول ترین موردی که درباره ی سیزده به در گفته می شود همین است و نحسی بودن این روز میمون را برخی افراد به آن اعتقاد دارند را نقض کرده و از بین می برد.

 

جشن سیزده بدر، در آخرین روز از تعطیلات نوروزی، سالیان دراز است که در میان ایرانیان جایگاهی ویژه دارد. امروزه با وجود مشکلات و مشغله بالای زندگی شهری، گذراندن یک روز در طبیعت سرسبز بسیار دلنشین است. عبارت سیزده بدر به‌معنای گذراندن سیزدهمین روز در دشت و طبیعت است. در این روز مردم شهرهای مختلف به پارک‌ها و فضاهای سبز و پیک نیک‌های یک روزه می‌روند و آخرین روز از تعطیلات نوروز را در دامان طبیعت می‌گذرانند.

 

کاکل و سرسبزی‌های قرارگرفته بر روی کاپوت و سقف خودروها، اسباب و اثاث پیک‌نیک، خیمه و چادر های رنگارنگ در گوشه‌کنار طبیعت، تجمع خانوادگی، تلی از آتش و کتری‌های سیاه دودی و در نهایت چای هیزمی همه و همه اجزای لاینفک سیزده‌بدر های ایرانی است.

 

 

 

سیزده‌بدر روزی است که به نام سنتی دیرینه، دست بشریت را به دست طبیعت می‌دهد میعادی برای تولدی دوباره. در این روز بنا به عقاید گذشتگان و آداب و رسومی کهن دختران و پسران جوان به نیت بخت‌گشایی سبزه گره می‌زنند رها کردن سبزه و ماهی‌ قرمزهای سفره هفت‌سین در آغوش آب‌های روان از دیگر آداب و رسومات این روز است. عده‌ای در گوشه‌کنار پای‌کوبی می‌کنند و عده ای بنا به رسوم هر منطقه به پخت کاچی و آش می پردازند. در شهرهای مختلف ایران از گذشته تاکنون رسوم مختلفی برای جشن سیزده بدر اجرا می شود مردم شمال کشور در روز سیزده بدر، در سفره‌هایشان سمنو و حلوا می‌گذارند، در شهرهای خراسان نیز آش سیزده بدر را با گیاهان صحرایی طبخ می‌کنند.

 

در شهر بیجار در روز سیزده بدر کوفته محلی می‌پزند و مردم کردستان، ۱۳ سنگ را به نیت دور کردن گرفتاری‌ پرتاب می‌کنند و هم‌زمان آرزوهایشان را به زبان می‌آورند. در بروجرد و شهرهای استان فارس نیز ۱۳ عدد تخم‌مرغ پخته شده و گردو را با خود به طبیعت می‌برند و به‌عنوان غذا می‌خورند مردم این مناطق اعتقاد دارند، نباید از باقی مانده غذاهای این روز، به خانه برگردانند به این ترتیب در جای جای کشور مردم به رسومات خود پایبند بوده و آن را اجرا می کنند.

 

اما دراین‌بین روز طبیعت را آن عده‌ای پاس می‌دارند که پابه‌پای آلودگی‌هایی که تحفه تجمعات بشری در این روز است پلاستیک زباله در دست و با سعه‌ی صدر در حال جمع‌آوری زباله از گوشه و کناره طبیعت هستند این‌ها مخلصانه طبیعت را تیمار می‌کند و مادر طبیعت در ازای محبت این انسان‌ها، متواضعانه دست نوازش بر سر زمین می‌کشد.

 

 

خانمی که درحال طبخ غذاست و در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان از بیرجند می‌گوید: بعد از ۲ سال ممنوعیت تردد به دلیل بیماری کرونا امسال مشتاقانه در کنار خانواده جمع و امروز به دل طبیعت آمده‌ایم.

 

«مهری حدادی» با نگرانی به بطری‌های نوشابه، ضایعات پفک، چیپس اشاره می‌کند و می‌گوید: کاش مردم کمی بیشتر به فکر طبیعت باشند و لااقل در این روز که به نام روز طبیعت نام گذاری شده است، مراعات دشت و دمن را داشته باشند.

 

شهروند دیگری که به تازگی خیمه و چادر را بنا کرده است، ضمن گلایه از برخی مردم می گوید: متأسفانه برخی از انسان‌ها با بی رحمی ظبیعت را خراب می کنند.

 

«علی هاشمی» که به همراه خانواده پدری در روز سیزده‌بدر به آغوش طبیعت آمده است، می افزاید: با توجه به مشکلات و مشغله ها، مردم برای رفع دلتنگی به دامن کوه و بیابان می روند و بعد از بازگشت طبیعت را با زباله دانی اشتباه می گیرند و همه زباله هایشان را در طبیعت رها می کنند.

 

 

یکی از شهروندان که در حال پخت آش است، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند با بیان اینکه از سالیان دور به همراه خانواده این روز را در طبیعت جشن می گیریم، می گوید: بعد از تحویل سال و دیدو بازدیدها در ایام تعطیل بارها به کوه و دشت و... می رویم اما روز سیزده به در با همه طبیعت گردی ها متفاوت است.

 

«نور الله علی آبادی» جمع شدن همه خانواده، کوچک و بزرگ در این روز را به فال نیک می گیرد و با اشاره به خانواده اش، می افزاید: برخی با برپا کردن تاب  و برخی با بازی شطرنج و... خود را سرگرم می کنند، عده ای هم به جمع آوری گیاهان و سبزی های محلی می پردازند.

 

وی از معروف‌ترین آداب جشن سیزده بدر به گره زدن سبزه، به آب سپردن سبزه، پختن آش و خوردن کاهو و سکنجبین اشاره کرده و ابراز امیدواری می کند: سالی سرشار از عافیت و مهربانی در پیش رو همه باشد.

 

توصیه های پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی برای روز طبیعت

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: با نزدیک شدن به روز 13 فروردین (روز طبیعت)، کلیه کارکنان پلیس راهور استان جهت ارتقای امنیت ترافیکی در آماده باش صد در صد هستند و توصیه ما به شهروندان و مسافران این است که با رعایت قوانین و مد نظر قرار دادن تمهیدات پلیس راهنمایی و رانندگی، از وقوع حوادث رانندگی ناگوار پیشگیری کنند.


سرهنگ «علیرضا عباسی» اظهار داشت: رانندگان وسایل نقلیه باربری و همچنین وانت بارها از حمل و جابجایی مسافر در محل حمل بار جداً خودداری کرده و در صورت حمل مسافر در محل بار ضمن اعمال قانون اقدامات لازم جهت برگشت دادن خودرو به مبدا حرکت، انجام خواهد شد.


وی توصیه کرد: رانندگان وسایل نقلیه از توقف در خط های عبور، همچنین توقف در حاشیه راه ها برای عرضه و خرید و فروش کالا که موجب تجمع اشخاص یا وسایل نقلیه در محل، کاهش توجه رانندگان از رانندگی و احتمال وقوع تصادف می گردد خودداری کنند.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان تصریح کرد: شهروندان عزیز مراقب کودکان  باشند و از رها کردن آنها در کنار معابر و بازی کردن بچه ها درخیابان ها و معابر اصلی درمحلی که خانواده ها نشسته اند جلوگیری کنند.


این مقام انتظامی اظهار کرد: شهروندان و رانندگان ضمن مدیریت زمان رفت و برگشت، برنامه ریزی و زمان برگشت را به ساعات پایانی روز موکول نکرده و با ماموران پلیس راهور همکاری لازم را داشته باشند.


سرهنگ عباسی بیان کرد: در روز طبیعت پلیس با تخلفات حادثه ساز، سرعت و سبقت های غیرمجاز باقاطعیت برخوردخواهد کرد.

 

 

 

سخن پایانی

سیزده بدر، احترام به طبیعت به‌عنوان مظهر رویش، زایش و برکت بوده و به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده است برخی بر این باورند که در اینروز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون رفته و نحسی را در طبیعت به در کرد در حالیکه در فرهنگ ایران باستان نه‌تنها اشاره‌ای به نحس بودن عدد سیزده و روز سیزده بدر نشده است، بلکه این روز برای ایرانیان بسیار مقدس است و نحس بودن سیزده بدر، ریشه در خرافات دارد. روز سیزه‌بدر بهانه ای برای رفتن به دل طبیعت بوده و چه خوب است از طبیعت بهینه استفاده کنیم و با نریختن زباله ها احترام طبیعت و ... را بیش از پیش نگه داریم.

 

کد خبر 1161958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha