ضیافت ماه مبارک رمضان با معروف‌ترین سفره های افطاری در سراسر جهان

مسلمانان در کشورهای مختلف جهان در ماه مبارک رمضان با غذاهای متنوع به استقبال این ماه مبارک می روند. خرما به دلیل ارزش غذایی بالا پای ثابت در سفره های افطار و سحر مسلمانان است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام:  مسلمانان در کشورهای مختلف جهان به دلیل ارزش غذایی بالای خرما که مناسب روزه داری است، با آن افطار می کند و افطار با خرما از سنت های پیامبر اکرم(ص) به شمار می آید. مسلمانان قبل از ماه رمضان خرمای بسیاری خریداری می کنند تا بین عابران در خیابان ها و نمازگزاران مساجد پخش کنند.

 

غذاهای افطاری هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است. به طوری که مصر به خاطر غذاهای متنوع در سفر رمضان مانند خشف (مخلوطی از خرما، انجیر، زردآلو و لواشک زردآلو)، بامیه با گوشت، ملوخیه با خرگوش، برگ مو، محشی و سوپ مشهور است.

در سودان، آنها با آب میوه شیرین و ترش تهیه شده از ذرت، گندم، حبوبات آب‌پز، گندم آب‌پز و فرنی افطار می کنند.

مهم‌ترین ویژگی سودانی ها افطاری دسته جمعی است. به طوری که هر خانواده با همسایگان خود در افطاری جمعی در خیابان با یکدیگر ملاقات می کنند.

 

مهم ترین غذای سفره ماه مبارک رمضان در تونس، «حریریه» است. در این ماه همچنین سالاد سبزیجات کبابی با روغن زیتون و ادویه جات در سفره گذاشته می شود. غذاب«بریک» نیز از جمله غذاهای ماه مبارک است که در بیشتر منازل دیده می شود. بریک عبارت فطایر بزرگی مملو از مرغ  و گوشت است. این غذا با رفسیا که متشکل از برنج پخته شده با خرما و کشمش است، ارایه می شود. همچنین بلغور عربی نیز در سفره رمضانی مردم تونس وجود دارد.

 

یمنی ها به طور معمول افطار خود را با خرما یا آب یا قهوه آغاز می کنند. سپس برای نماز مغرب به مسجد می روند و به منزل بازمی گردند. سفره افطار مردم یمن شامل شفته و سوپ است.  شفته غذایی از نان و ماست است و سوپ از گندم آسیاب شده مخلوط با شیر و شکر یا آبگوشت (برحسب مذاق) پخته می شود.

شیرینی ها سفره افطار مردم یمن شامل مخلوطی از شیرینی ها یمنی و هندی مانند بنت الصحن، روانی، کنافه، قطایف، باسبوسا و باقلواست.

 

در ماه رمضان، ترک های مسلمان با سایر مسلمانان در افطار تفاوت ندارند و با خرما یا زیتون یا انواع پنیر افطار می کنند. در ماه مبارک رمضان نانوایی ها نان مخصوص می پزند که تنها در این ماه پخته می شود . این فطایر ترکی در اندازه های مختلف است. کودکان در صف های طولانی قبل از افطار برای به دست آوردن این فطایر تازه می ایستند.

 

در مالزی، مردم روستا هر زور برای افطار در کنار یکدیگر جمع می شوند و غذای محبوب ماه رمضان «فطری موندی» را می پزند. مهم‌ترین رسم مالزی این است که هرخانه در روستا، در یک روز به طور کامل به مردم آن غذا می دهد.

از مشهورترین غذاهایی که درماه رمضان در سفره های افطاری مردم مالزی است، شامل بادق یک نان شیرینی از آرد است. در این سفره مرغ، برنج، خرما، موز و پرتقال وجود دارد.

 

در پاکستان، پاکوره در طول این ماه از سیب زمینی شیرینی مخلوط با ادویه ها پخته می شود. شربت روح افزا از مخلوطی از سبزیجات و میوه تهیه می شود.

در هند، مسلمان غذای مخصوص به نام غنجی آماده می کنند که مانند سوپ است و از آرد برنج و کمی گوشت و ادویه در آب پخته می شود. این غذای مایع در افطار نوشیده می شود.

افطار مسلمانان هند، برنج و غذایی مشابه فلافل با ماست و عدس آبپز است.

 

در ازبکستان، خانواده های مسلمان سفره افطاری دسته جمعی برپا می کنند و از همسایگان، نزدیکان و دوستان برای حضور در این سفره دعوت می کنند. تعداد دعوت شدگان گاهی از یک صد نفر بیشتر می شود. بره ذبح می کنند. نان با روغن زیتون و شیر می پزند. برای افطار خرما، چای سیاه یا سبز داده می شود.

 

در ژاپن، افطاری دسته جمعی در بیشتر مساجد برگزار می شود. مسلمانان معمولا شیر و خرما افطار می کنند. نوشیدنی ها مشهور و ترشی های معروف به نام «تسوکیمونو» از غذاهای مهم ژاپن است که در کنار این نوشیدنی ها ماهی و غذاهای دریایی داده می شود.

 

در اوگاندا، مردم هر روز در یکی از منازل منتخب جمع می شوند. بیشتر با سوپ، موز و نان پس از ادای نماز مغرب افطار می کنند.

فردا آن روز، منزل دیگر برای افطار انتخاب می شود. یکی از عجیب ترین رسوم ها متعلق به قبایل لانگو اوگاندا در رمضان است. همسران قبل از سرشان را قبل از افطار می زنند و پس از آن زن افطار را آماده می کند.

 

خرمای عراق معروف به «خرمای بصره» یا «خستاوی» از مهم ترین غذاهای ماه مبارک رمضان است که مردم عراق با آن افطار می کنند. در کنار آن، نوشیدنی «نومی البصره» است که عراقی ها هنگام سحر و افطار آن را می نوشند. گفته می شود که این نوشیدنی، سردرد را درمان می کند.

 

در روز اول ماه مبارک رمضان در تایلند، باید هرخانواده مسلمان یک قربانی برای جشن ماه مبارک رمضان ذبح کند، حتی خانواده های فقیر قبل از افطار یک پرنده ذبح می کنند. زنان دسته دسته از خانه شان خارج می شوند  و جلوی خانه می نشیدند و با یکدیگر افطار می کنند. مردان هم همین کار را انجام می دهند.

 

مسلمانان تایلند به آماده کردن کیک هایی از برنج و شیر اقدام می کنند. در روز اول ماه رمضان، خانواده در منزل برای افطاری جمع می شود. معمولا خانه پدربزرگ  گردهم می آیند.

در امارات متحده عربی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به طور کلی، خرما مهم‌ترین ماده غذایی ماه مبارک رمضان است. خرما در انواع شیرینی های اماراتی استفاده می شود.

 

در افغانستان، بسیاری از مردم غذا را به مسجد می برند و باهم افطار می کنند. آنها با خوردن خرما با آب افطار می کنند.

از غذاهای مشهور در ماه رمضان می توان از نعناع، بولانی، برنج افغانی نام برد. شیرینی های مخلوط با برنج و ادویه برای ماه مبارک تهیه می شود.

 

کد خبر 1161965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha