ماه عسل دانشجویان جهادی در کنار محرومان/ بیش از هزار نفر ویزیت رایگان شدند

تعداد ۱۱۰ نفر از دانشجویان جهادگر دانشگاه های بیرجند تعطیلات نوروزی خود را با خدمت به محرومان و در ۱۱ روستای کم برخوردار شهرستان نهبندان گذراندند.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ اردوهای جهادی دانشجویی از دهه 80 در کشور به منظور کمک به دولت در سازندگی مناطق محروم و همچنین آشنایی دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور با محرومیت و خودسازی راه اندازی شد. اردویی که سال به سال وسعت پیدا کرد و بر تعداد گروه ها و دانشجویان شرکت کننده در این فعالیت فرهنگی و معنوی افزوده شد.

 

خراسان جنوبی جزو استان های کم برخوردار کشور است که همه ساله میزبان تعدادی گروه، از خارج استان و ده ها گروه جهادی دانشجویی، محلات و دانش آموزی داخل استانی است که بیشترین فعالیت این گروه ها در مناطق مرزی استان از جمله نهبندان، درمیان، زیرکوه و سربیشه صورت می‎گیرد. تابستان و تعطیلات نوروز فرصت مغتنمی برای گروه های جهادی دانشجویی است تا بخشی از اوقات فراغت خود را با فرزندان مناطق کم برخوردار و روستاهای دورافتاده استان بگذرانند.

 

در ایام تعطیلات نوروز امسال بیش از 700 نفر از خارج استان و 2500 نفر از داخل استان به اردوهای جهادی اعزام شدند که بخش زیادی از این گروه‌ها را دانشجویان تشکیل می‌دادند. بسیج دانشجویی خراسان جنوبی امسال طی یک طرح ابتکاری تحت عنوان «عهد خدمت»، گروه های شهرستان ها را به صورت یک گروه جهادی بزرگ در یک منطقه به مدت یک هفته مستقر کرد تا دانشجویان با تمرکز و تجمع در یک منطقه فعالیت های بیشتری را انجام دهد.

 

به گفته «سید مصطفی موسوی زاهد» مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی این دانشجویان به تعداد 110 نفر خواهر و برادر از دانشگاه های علوم پزشکی، صنعتی، بیرجند، پیام نور، آزاد و فنی و حرفه ای ابن حسام از 5 فروردین 1401 به مدت یک هفته در منطقه «سیدال» نهبندان مستقر شدند و 11 روستای تابعه را تحت پوشش خدمات خود قرار دادند.

 

 وی افزود: برادران به انجام کارهای عمرانی و آموزشی و خواهران کارهای فرهنگی، آموزشی و علمی در این روستاها مشغول هستند و علاوه بر اینها خدمات پزشکی و دندانپزشکی نیز به حدود 800 نفر از اهالی این منطقه ارائه شده است.

 

«امیررضا غلامیان» مسئول گروه‌ جهادی فاطمه الزهرا سلام الله علیها دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با اشاره به اینکه قرارگاه جهادی عهد خدمت در منطقه سیدال و حسین آباد و 9 روستای دیگر ارائه خدمت می‌کند، ادامه داد: دانشجویان علوم پزشکی بیرجند عمده فعالیت خود را در بخش پزشکی و دندانپزشکی و همچنین کارهای فرهنگی و عمرانی قرار داده اند.

 

وی با بیان اینکه در این اردو به بیش از 700 نفر خدمات پزشکی با داروی رایگان ارائه شده است، گفت: این خدمات شامل دندانپزشکی، پزشک عمومی و پزشک متخصص زنان و داخلی اطفال بوده است.

 

این دانشجوی جهادگر با اشاره به اینکه روزانه حدود چهار دندانپزشک برای کشیدن، عصب کشی و ترمیم دندان در این اردو حضور داشتند، افزود: در این اردو به بیش از 250 نفر خدمات دندانپزشکی ارائه شد.

 

غلامیان با اشاره به اینکه مرتبه چهارم است که به اردوی جهادی آمده است، گفت: گروه جهادی حضرت فاطمه الزهرا سلام الله عیلها علوم پزشکی بیرجند در سال 95 تشکیل شد و از آن زمان به بعد اردوی جهادی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هر سال چندین نوبت برگزار شده است.

 

وی با اشاره به اینکه اردوی جهادی باعث می شود تا در آینده طیف گسترده ای از پزشکان جهادی را داشته باشیم، افزود: هر کدام از این پزشکان و دانشجویان پزشکی در آینده می توانند یک گروه جهادی تشکیل دهند و به مردم خوب استان و کشور خدمت کنند.

 

ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان 

«جواد چوپان» مسئول گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز با اشاره به اینکه این اردوی ششم گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان است که از ابتدای سال تحصیلی جاری برگزار می شود، اظهارداشت: استقبال دانشجویان فرهنگیان از اردوهای جهادی خیلی خوب است، به طوری که برخی اوقات به دلیل تعدد دانشجویان ثبت نامی و کمبود ظرفیت، از برخی افرادی که قبلا در اردو شرکت کردند، درخواست می کنیم در اردوی جدید شرکت نکنند.

 

وی با اشاره به اینکه در این اردو 18 نفر از دانشجویان فرهنگیان حضور دارند، گفت: کانال کشی دهن رود، رنگ آمیزی و خطاطی مدرسه حسین آباد، برگزاری کلاس‌های آموزش خطاطی و آموزش درسی از جمله مواردی است که دانشجویان فرهنگیان در آن مشارکت داشتند.

 

این دانشجوی جهادگر با بیان اینکه ساخت سرویس بهداشتی برای یک خانواده کم برخوردار در روستای محمود علی از دیگر پروژه هایی است که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در آن مشارکت داشتند، ادامه داد: تلاش کردیم که هیچ پروژه ای را نیمه کاره نگذاریم به همین دلیل تمام پروژه هایی را که شروع کردیم به اتمام رسیده است.

 

یکی دیگر از دانشجویان جهادگر هم با اشاره به اینکه در زمینه نقاشی و رنگ آمیزی دیوار مدرسه کار می کنم، گفت: استعدادهای زیادی در بین نونهالان و نوجوانان روستایی نهفته است که باید شکوفا شود، اردوهای جهادی می تواند در این زمینه موثر باشد.

 

وی با بیان اینکه اردوهای جهادی در آینده کاری هر یک از دانشجویان بسیار تاثیرگذار است، افزود: این اردو باعث می شود تا در آینده کاری خودمان درک بهتری از محرومان داشته باشیم و هر فردی در هر جایگاهی که قرار گرفت بهتر و با دید و نگاه بازتر به مردم کشور کمک کند.

 

این دانشجوی جهادگر دانشگاه فرهنگیان هم با اشاره به اینکه فضای حاکم بر اردوهای جهادی، یک فضای شاد و با نشاط و با معنویت بالا است، گفت: اردوهای جهادی های قبلی که می رفتیم، اطراف شهرستان بیرجند بود اما در این اردو ترغیب شدیم که به منطقه محروم نهبندان بیاییم.

 

شرمنده جهادگران شدیم

«علی محمدرضایی» عضو شورای روستای حسین آباد سیدال نهبندان هم با اشاره به اینکه گروه های جهادی زحمات زیادی برای روستاها متحمل می شوند، گفت: چندین سال قبل هم یک گروه جهادی به حسین آباد آمده بود، اما این گروهی که امسال آمدند واقعا خوب کار کردند که ما شرمنده آنها شدیم.

 

وی با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی به مردم بهترین بخش اردو است که دعای خیر خیلی از محرومان را به دنبال دارد، گفت: با توجه به گرانی خدمات دندانپزشکی و از طرفی دوری روستا از مرکز شهرستان و استان، آمدن دندانپزشک به روستا و آن هم رایگان واقعا یک خدمت ارزشمند است که روستاییان قدردانی خود را تنها با دعای خیر برای این جهادگران می توانند ابراز کنند.

 

محمدرضایی افزود: بنده فقط می توانم بگویم که ما شرمنده این دوستان شدیم که از عید و وقت خود گذشتند و با لباس کارگری به ما خدمت می‌کنند.

 

 

 

 

کد خبر 1161998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha