فرهنگ و هنر عرصه گفتگو، اقناع و تفاهم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ساختار دستوری بالا به پایین در هر حوزه ای از فعالیت ها پاسخگو باشد، در حوزه فرهنگ و هنر کارآمد نخواهد بود. فرهنگ و هنر عرصه گفتگو، اقناع و تفاهم است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دیدار نوروزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونین، مدیران و کارکنان این وزارتخانه ظهر مرکز در سالن سینمایی برگزار شد.

اسماعیلی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آغاز سال جدید و قرن جدید، ابراز امیدواری کرد سال جدید برای همگان با موفقیت همراه باشد.

وی ادامه داد: وقوع انقلاب اسلامی در قرن گذشته، تحولی مهم را در جهان رقم زد. جمهوری اسلامی در چهل و سه سال گذشته کارنامه پرباری از خود برجای گذاشته است. نظام اسلامی در طول عمر خود فراز و نشیب های فراوانی را تجربه کرده اما آن چه موجب شده کشورمان امروز در نظام جهانی بدرخشد تمسک به اسلام عزیز و آموزه های قرآن بوده است.


وزیر ارشاد همچنین با اشاره به آغاز سال جدید گفت: سال جدید را آغاز کرده ایم و امید داریم با همکاری کارکنان وزارت ارشاد، فرهنگ و هنر را به سوی تعالی بیشتر پیش ببریم. ما در دولت مردمی و انقلابی فعالیت مان را در میانه سال گذشته آغاز کردیم و از همان ابتدا چند موضوع برایمان در دستور کار بود. موضوعاتی که بهمن ماه گذشته در قالب سند تحول وزارت ارشاد منتشر شد.

وی تاکید کرد: در این برنامه بر اساس آسیب شناسی وضعیت موجود وزارت ارشاد، کوشیدیم نقاط ضعف را ترمیم و نقاط قوت را تقویت کنیم. اولین موضوع نیازمند برنامه ریزی، بیماری کرونا و تبعات آن برای هنرمندان بود.  در این زمینه تلاش کردیم فعالیت های فرهنگی هنری با درنظرگرفتن موارد بهداشتی به وضعیت عادی بازگردد که برگزاری منسجم جشنواره های فجر نشانه این موفقیت است.


اسماعیلی افزود: موضوع دوم حقوق و خدمات کارکنان وزارت ارشاد بود. این کارکنان در طول سال های گذشته از نظر دریافتی، مظلوم واقع شده بودند که موفق شدیم سال گذشته این نقیصه را تا حدی برطرف کنیم و امسال هم این روند را ادامه خواهیم داد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلتمی همچنین افزود: موضوع دیگر، تقویت مرجعیت وزارت ارشاد در امور فرهنگی هنری است. در دهه های گذشته نقش وزارتخانه کاهش یافته بود که می کوشیم امسال این مرجعیت را بازگردانیم. به طور مثال از این پس دو درصد از اعتبارات ادارات دولتی باید بر اساس آیین نامه وزارت ارشاد، در حوزه فرهنگ و هنر هزینه شود. از سوی دیگر کمیسیون اجتماعی دولت با کمیسیون فرهتگی دولت تلفیق شد و از این پس مسئولیت آن بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.


رییس کمیسیون فرهنگی دولت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه ریل گذاری هایی که مطرح شد باید نمود خود را در جشنواره های فرهنگی هنری نمایان سازد. محدودیت های بودجه ای و قانونی پیش روی فرهنگ و هنر برداشته شده و این مسئولت ما را دوچندان می کند. امروز که در خدمت شما هستم می توانم اعلام کنم امروز در زمینه تولید محتوای فرهنگی محدودیت بودجه نداریم.



وی اضافه کرد:عدالت فرهنگی محور بعدی فعالیت دور تازه فعالیت وزارت ارشاد است. به شخصه در ماه های گذشته به شهرهای بسیاری سفر کرده ام و کوشیده ایم میان نهادهای متناظر استانی همگرایی ایجاد کنیم. قرارگاه رفع محرومیت فرهنگی نیز فعال شده و زمینه را برای بهره مندی فرزندان همه ایران از آموزش های فرهنگی هنری فراهم خواهد کرد.



توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ و هنر موضوع دیگری بود که اسماعیلی به آن اشاره کرد و به اقدامات داخلی و خارجی در این زمینه پرداخت.



وی تاکید کرد: ساختار دستوری بالا به پایین در هر حوزه ای از فعالیت ها پاسخگو باشد، در حوزه فرهنگ و هنر کارآمد نخواهد بود. فرهنگ و هنر عرصه گفتگو، اقناع و تفاهم است



وزیر ارشاد در پایان ضمن تقدیر از فعالیت کارکنان وزارت متبوع در سال گذشته، ابراز امیدواری کرد سال پیش رو برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سالی پربار باشد.

 

کد خبر 1162246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha