شیعه برخوردار از نعمت ویژه الهی است

حجت الاسلام عارفی گفت: در قرآن کریم به یک نعمت اهمیت داده شده و آن نعمت ولایت است و کسانی که ولایت را پذیرفتند برخوردار از نعمت ویژه الهی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام علی عارفی، در آیین جزءخوانی قرآن کریم در نخستین روز از ماه مبارک رمضان که در حسینیه ثارالله برگزار شد؛ سوره مبارکه حمد را محور بحث خود قرار داد.

 

 

 

مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه نماز بدون حمد، نماز نیست؛ افزود: دهها کتاب در تفسیر این سوره نوشته شده است.

 

 

 

وی سوره حمد را مساوی با کل قرآن کریم دانست و سپس با اشاره به آیه " اهدنا الصراط المستقیم" اظهار کرد: واژه " صراط" بیش از ۴۰ بار در قرآن کریم به شکل های مختلف آمده و معلوم می شود راه های شیطانی زیاد اما صراط مستقیم یکی است.

 

 

 

حجت الاسلام عارفی با بیان اینکه هیچکس مجبور به انتخاب صراط مستقیم نیست اما اگر این راه را هم انتخاب نکرد؛ دیگر راه رشد و کمال را نمی پیماید و به مقصد هم نمی رسد؛ اظهار کرد: هدایت تشریعی انسان با مدیریت الهی و هدایت انسان به وسیله پیامبران و کتب آسمانی است اما در نهایت انسان باید انتخاب کند.

 

 

 

وی با اشاره به عمومیت هدایت تکوینی که همه موجودات را شامل می شود و اختیار موجودات در آن نقشی ندارد؛ افزود: همه موجودات عالم تحت هدایت تکوینی خدای متعال هستند و این هدایت در انسان هم وجود دارد مانند ضربان قلب او که در اختیارش نیست و خدا آن را تنظیم می کند.

 

 

 

این مسئول ادامه داد: اما هدایت تشریعی مخصوص انسان است که خداوند او را به وسیله اوامر و نواهی هدایت می کند.

 

 

 

وی سپس با اشاره به آیه آخر سوره حمد؛ تصریح کرد: نعمت های الهی فراوان است اما در قرآن کریم به یک نعمت اهمیت داده شده و آن نعمت ولایت است که خداوند در غدیرخم با انتخاب امان علی علیه السلام به جانشینی پیامبر، نعمت را بر انسان تمام کرد و فرمود"الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی..." لذا کسانی که ولایت را پذیرفتند برخوردار از نعمت ویژه الهی شدند.

 

 

 

حجت الاسلام عارفی گفت: شاید ۶۰۰، ۷۰۰ میلیون شیعه که امروز در جهان وجود دارد در برابر کل جمعیت دنیا ناچیز باشد اما شیعیان نعمت ویژه الهی را دارند و بر اساس روایتی از امام صادق علیه السلام منظور از "نعیم" در آیه آخر سوره تکاثر، نعمت ولایت هم هست.

کد خبر 1162345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha