از حیات دوباره به ۴۰ نفر تا تداوم مسیر صلح و دوستی در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان در زمینه صلح و سازش در پرونده های ارجاعی در سال گذشته بسیار خوب عمل کرده و امسال نیز در آستانه ماه مبارک رمضان نخستین سازش در اختلاف طایفه ای منجر به قتل در زاهدان به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، امروز سیستان و بلوچستان به واسطه نقش و جایگاه بزرگان و ریش‌سفیدان خط مقدم صلح و سازش است صلح و سازش در پرونده هایی که می تواند رسیدگی به آنها مدت زمان زیادی طول بکشد که علاوه بر طولانی بودن و بار برای دستگاه قضایی روال طولانی رسیدگی به پرونده نیز، میتواند حس انتقام جویی شخصی را در بین طرفین پرونده تقویت کند چه بسا داشته ایم که در سال‌های گذشته عدم پایبندی به قانون موجب انتقام‌گیری شده و  اگر در یک پرونده یک نفر به قتل می‌رسد همین انتقام‌گیری شخصی و مجازات به صورت فردی منجر به قتل چندین نفر دیگر شده است.

ستاد ملی صبر برگرفته از صلح، بخشایش و رضایت در قوه قضائیه تشکیل شده  تا بر اساس آن شاهد کاهش درگیری و افزایش رضایت اجتماعی باشیم و از طرفی عدم توجه به آن باعث افزایش نزاع در جامعه خواهد شد، این ستاد با رویکرد ترویج فرهنگ صلح و فرهنگ‌سازی امر رضایت تشکیل شده و از دستگاه‌های دیگر نیز در این امر کمک گرفته است.

حل فصل اختلاف طایفه ای منجر به قتل در زاهدان

با تلاش اعضای شورای حل اختلاف مسجد مکی زاهدان، معتمدان و بزرگان طوایف، اختلاف طایفه ای منجر به قتل به سازش ختم شد.

 با ارجاع یک فقره پرونده  قتل از شعبه سوم بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان زاهدان جهت صلح و سازش به شورای حل اختلاف شماره ۲۱ ، تلاش‌ها در این زمینه آغاز شد.

 به محض وصول پرونده جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل و از مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان دعوت به عمل آمد تا در این جلسه شرکت و طرفین را به گذشت دعوت کند همچنین بزرگان طرفین دو طایفه نیز در جلسه شرکت کردند.

با توجه به سخنرانی تاثیرگذار امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان و اشاره به نتایج مثبت حاصل از گذشت طرفین ضمن احترام به حضور معتمدان، بزرگان طوایف درخواست سازش را قبول کرده و  تقاضای مختومه شدن پرونده را در شعبه سوم بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان زاهدان داشتند و اعلام کردند هیچ گونه شکایتی از همدیگر ندارند.

ورود بیش از ۵۱ هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان

حجت الاسلام حمید رضا بندانی اظهار کرد: مجموع پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف استان  در سال گذشته، ۵۱ هزار و ۳۳۹ فقره پرونده بوده است که از این مجموع ۳۳ هزار و 771۴۱۰ فقره پرونده حقوقی و ۱۷ هزار و ۹۲۹ فقره پرونده کیفری بوده است

وی افزود: از کل مجموع پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف تا کنون ، ۵۲ هزار و ۳۵۴ فقره پرونده مختومه شده است.

وی گفت: مجموع پرونده های قابل صلح امسال تا کنون ۳۲هزار و ۲۲۷ فقره پرونده بوده که از این میزان ۱۲ هزار و ۱۱۹ فقره پرونده مصالحه شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد پرونده ها به سازش رسیده است.

بندانی در ادامه ضمن قدردانی از تلاش های اعضای شوراهای حل اختلاف بیان کرد: فلسفه تشکیل شوراهای حل اختلاف صلح و سازش در میان مردم است که اعضای شورای حل اختلاف در این مسیر اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند.

آزادی 236 زندانی در شعب شوراهای حل اختلاف در سالی که گذشت

درسال ۱۴۰۰ شعب شوراهای حل اختلاف ویژه زندان که در زندان ها مستقر هستند عملکرد مطلوبی داشته به طوری که از تعداد ۷۰۸ فقره پرونده مختومه ۵۵۴ فقره پرونده به صلح و سازش ختم شده و ۲۳۶ نفر زندانی آزاد شده اند

سال گذشته 722  فقره پرونده به شعب سازشی زندان های استان سیستان و بلوچستان وارد شده که از این تعداد 554 فقره پرونده به سازش رسیده است.

 همچنین در سال گذشته 236 زندانی  توسط شعب شوراهای حل اختلاف استان از زندان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.

راه اندازی 9 خانه سازش در سیستان و بلوچستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: در راستای کاهش پرونده های ورودی به محاکم قضایی خانه های سازش برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در سیستان وبلوچستان راه اندازی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا نجفی گفت: بررسی موارد و مشکلات خانوادگی و رسیدگی به دعاوی که جنبه عمومی نداشته باشند از جمله صلاحیت های خانه های سازش است.

وی گفت: حل اختلافات ریشه ای مردم با کمک معتمدین و ذی نفوذان محلی از اهداف این طرح است و از دادگاههای خانواده و‌قضات انها خواسته شده برای ایجاد سازش دعاوی از ظرفیت خانه های سازش استفاده کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری افزود: شهروندان با مراجعه به این مراکز بدون پرداخت هیچ هزینه ای مشکلات شان را می توانند مطرح و پیگیر سازش شان باشند.
 

سازش بیش از 40 فقره پرونده قتل در سیستان و بلوچستان

با تقویت جایگاه بزرگان معتمدین و ریش سفیدان و اعتماد مردم به نهادی همچون شورای حل اختلاف این اطمینان حاصل شده که اگر بر اثر وقوع اختلافی یک نفر به قتل می رسد بتوان از تبعات بعدی و انتقام گیری های شخصی بعد از جلوگیری کرد، با تلاش بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان از ابتدای امسال تا کنون 40 فقره پرونده اختلاف طایفه‌ای منجر به قتل به سازش ختم شده است.

با سازش این 40 فقره پرونده اختلاف طایفه‌ای در استان، 40 نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافته اند که این نشان دهنده ظرفیت خوب استان سیستان و بلوچستان در فرضیه مهم صلح و سازش است.

سیستان و بلوچستان در زمینه صلح و سازش در پرونده های ارجاعی در سال گذشته بسیار خوب عمل کرده و بزرگان و ریش سفیدان سرمایه‌های عظیمی هستند که این سرمایه در کل کشور زبانزد است، استانی که بزرگان، معتمدین و ریش سفیدان آن در کنار مسئولین برای توسعه و آبادانی قدم گذاشته و تلاش می‌کنند تا بتوانند در توسعه و آبادانی و پیشرفت این استان سهیم باشند.

 

کد خبر 1162759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha