معنویت نشانه وجود برکت در سرمایه های انسانی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور زاهدان با بیان اینکه گوش دادن به موسیقی های حرام، قماربازی، شراب خواری و مهجوریت قرآن از مصادیق عوامل دافعه برکت برشمرد،گفت: معنویت نشانه وجود برکت در سرمایه های انسانی است.

«حجت الاسلام عبدالله میری» مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور زاهدان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان در مورد    معنای برکت گفت: واژه ی برکت یکی از مهمترین مصادیق خیر و مفهومی است که در لغت به معنای زیاد شدن و رشد کردن آمده و در اصطلاح به معنای استقرار خیر از سوی خداوند، در یک چیز به کار برده شده است.

 

میری افزود: این واژه بین مردم در مورد هر نعمتی که با دوام باشد استعمال شده، منتها بیشتر در موضوعاتی مانند تجارت و نکاح استفاده می شود.

 

وی در خصوص     عوامل جاذبه و دافعه برکت اظهار کرد: زندگی همه ی ما در دنیا، مملو از برکاتی است که خدای متعال به ما ارزانی داشته است هر چند اکثرا از کنار آنها با غفلت عبور می کنیم و برایمان محسوس نیست.

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور زاهدان بیان داشت: وقتی ما به آیات و روایات نگاه می کنیم می بینیم عوامل بیشماری وجود دارد که باعث جذب بیشتر برکات مادی و معنوی برایمان می شود، برکاتی که پایدار و ماندگار است، برکاتی که صرفا جنبه مادی آن لحاظ نمی شود و نگاهمان به بهره های آخرتی آن بیشتر است، از جمله آنها می توان به بحث ایمان و تقوا، انفاق، اخلاص، جهاد و... اشاره کرد.
 

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۹۶ سوره اعراف به عامل ایمان و تقوا در جذب برکت اشاره فرموده: " وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ..." و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و پرهیزکاری پیشه می کردند، یقیناً [درهایِ] برکاتی از آسمان و زمین را بر آنان می گشودیم...

 

میری در خصوص عامل انفاق در جذب برکت تصریح کرد: در آیه ۲۶۱ سوره بقره آمده است: "مَّثَلُ الَّذِينَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ" یعنی مَثَل كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند همانند دانه ‏اى است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه‏ اى صد دانه باشد؛ و خداوند براى هر كس كه بخواهد (آن را) چند برابر می كند، و خداوند گشايشگر داناست‏.

 

وی اظهار کرد: در مورد عواملی که باعث دفع برکات از زندگی می شود می توان به طور کلی به ارتکاب گناهان کبیره و اصرار بر گناهان صغیره، انکار آیات الهی، تبعیت از هوای نفس و وساوس شیطانی، حب دنیا و غفلت از آخرت و غیره اشاره کرد.

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور زاهدان، گوش دادن به موسیقی های حرام، قماربازی، شراب خواری، مهجوریت قرآن، قسم خوردن برای فروش کالا، نبودن فرزند، مال حرام، سستی ورزیدن در خواندن نماز، اسراف، عمل منافی عفت، پرداخت نکردن خمس و زکات، دشنام دادن و غیره را از مصادیق عوامل دافعه برکت برشمرد.

 

وی گفت: موقعی که ما عوامل جاذب برکت را در زندگی اجرا کنیم به همه ی شئون زندگی ما برکت تعلق می گیرد هر چند خودمان متوجه آن نشویم؛ اما خدای رحمان و رحیم از منبع فیض الهی؛ برکات خودش را بین انسان های مؤمن تقسیم می کند.

 

میری خاطرنشان کرد: برکت به عمر ما می تواند تعلق بگیرد و عمر ما که مهمترین سرمایه ماست و در قیامت هم از آن سوال خواهد شد؛ از نظر زمانی طولانی می شود منتها هنگامی می توانیم بگوییم عمر طولانی با برکت است که این امر حسی منتهی به معنویت شود وگرنه خیلی ها عمر طولانی داشته اند ولی نمی توان گفت عمر بابرکتی داشته اند. و به همین صورت برکت به علم، مال، نسل، غذا، وقت و غیره هم تعلق می گیرد.

 

وی در زمینه ارتباط بین سبک زندگی مردم در عصر حاضر با برکت اظهار داشت: بین سبک زندگی مردم ما با بحث برکت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، به حدی که حتی نان و نمک سفره را از برکت الهی می دانند و طبق فرموده ی رسول خدا (ص) که فرمودند: به برادرتان مباركباد بگوييد و برايش بركت بخواهید. همه وقت و همه جا برای یکدیگر دعای خیر و برکت می کنند.

 

وی گفت: مردم ما طبق روایات اسلامی برکت را در بزرگان می دانند و برایشان احترام شایانی قائلند و در هر مناسبتی به دیدارشان می روند. برکت را در جماعت می بینند و همه حول محور ولایت جمع شده اند و از تفرقه دوری می کنند و از این باب از برکات انقلاب اسلامی بهره مندند.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور زاهدان یادآور شد: مردم ما برکت را در شبهای قدر و در عمل به آیات نورانی قرآن و در نزول باران می بینند و از این طریق سعی در جلب رضایت حضرت حق دارند.

کد خبر 1162762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha