آداب و رسوم مردم قزوین در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف کشور با آداب و رسوم ویژه ای همراه است که در قزوین هم این ماه مبارک با مراسم های ویژه و آیین های خاصی برگزار می شود.

خبرگزاری شبستان- قزوین، ماه مبارک رمضان نهمین ماه هجری قمری، از ماه های مبارک در دین اسلام و از مهمترین ماه های عبادت مسلمانان است که با توجه به اهمیت آن در اقصا نقاط کشورمان این مناسبت مهم با آداب و رسومی خاص همراه است که در قزوین هم که شهری با پیشینه فرهنگی است ماه رمضان همراه با آیین های خاص و آداب و رسوم ویژه ای است که برخی از این آداب به فراموشی سپرده شده است.

 

ماه رمضان در قزوین با آیین گل خندانی آغاز شده که در این مراسم اقوام و بستگان در آخرین جمعه ماه شعبان گردهم آمده و آن روز را با تفریح، خنده و شادی سپری می کنند و در واقع با شادی و نشاط به استقبال ماه مبارک رمضان می روند.

 

یکی از غذاهای مرسوم در آیین گل خندانی «حلوای ترک» است که با آرد گندم، روغن حیوانی و شیره انگور تهیه می شود و در واقع با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد برای تقویت بنیه جسمی و آماده شدن برای روزه داری پخته می شود.

 

کمک به نیازمندان و دستگیری از محرومان از دیگر آداب ماه مبارک رمضان در قزوین است که همچون دیگر نقاط کشورمان پرداختن به این مهم سنتی ویژه در ماه مبارک رمضان محسوب شده که مردم قزوین برای استقبال از این ماه مبارک به بازار رفته و هر آنچه باید برای خود خریداری می کردند به میزان کمتری هم برای خانواده های نیازمند گرفته و اعتقاد داشتند اگر خانواده نیازمندی روزه خود را با مال خریداری شده آنها افطار کند برای آنها ثواب نوشته می شود.

 

مراسم ختم قرآن از دیگر آیین های این ماه مبارک در قزوین بوده که به طور معمول صبح ها برای بانوان در منزل یکی از اهالی محل و عصرها برای آقایان در مساجد برگزار شده و کسانی که قادر به خواندن قرآن نبودند در کنار کسانی که سواد قرآنی داشتند آموزش می دیدند.

 

از دیگر سنت های مرسوم در ماه مبارک رمضان دادن افطاری است که این سنت حسنه به طور معمول از 15 ماه مبارک رمضان و در شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) آغاز شده و تا روزهای پایانی این ماه مبارک ادامه داشت البته در کنار این سنت حسنه، افطاری بردن برای نوعروس از سوی بستگان داماد آیین دیگری است که با مهیا کردین طبقی از مواد غذایی، شیرینی و هدایا همراه بوده است.

 

از دیگر آداب ویژه این ماه مبارک در قزوین دوختن کیسه های کوچکی با عنوان کیسه برکت بود که مردم قزوین کیسه های کوچک رنگی را در مساجد دوخته و مقداری پول و برنج در آن قرار می دادند و آن را تا پایان ماه مبارک رمضان نگاه داشته و اعتقاد داشتند چون این کیسه ها در ماه رمضان و در مسجد دوخته شده برای آنها رزق و روزی را به دنبال دارد.

 

ماه مبارک رمضان در کنار آداب و رسوم خاص خود با وعده های خاص غذایی هم در افطار و سحری همراه بوده که از جمله غذاهای ثابت در سفره افطاری قزوینی ها «دیماج» است که از نان خشک، سبزی، پنیر و گردو تهیه شده است.

 

فرنی، شیربرنج و شله زرد هم از دیگر غذاهای ثابت در سفره افطاری مردم قزوین است.

 

وداع با ماه مبارک رمضانی سنتی دیگر در قزوین است که در آخرین روز ماه مبارک رمضان و با شکرگزاری به درگاه خداوند متعال همراه است.

 

کد خبر 1162883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha