ایجاد ۲۱ هزار فرصت شغلی برای مددجویان استان در سال ۱۴۰۰

کرابی گفت: در ردیف اعتباری سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار فرصت شغلی برای استان پیش بینی شده بود که با تلاش های صورت گرفته ۲۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سید حسین کرابی» امروز سه شنبه (۱۶ فروردین) در ششمین جلسه‌ از سری جلسات عصرانه‌های کارآفرینی که به همت کارگروه ارزش آفرینی شهرداری مشهد با موضوع «بررسی طرح‌ها و برنامه‌های اشتغال در حاشیه شهر مشهد» برگزار شد، با اشاره به اهمیت اشتغال و کارآفرینی به ویژه برای افراد تحت پوشش این مجموعه، اظهار کرد: در ردیف اعتباری سال 1400 کمیته امداد امام خمینی (ره) برای خراسان رضوی حدود 20 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده بود اما با تلاش‌های صورت گرفته، تا پایان سال، 21 هزار فرصت شغلی ایجاد شد که نشان می‌دهد از برنامه‌ها بسیار جلوتر هستیم و تعهدات را تا قبل از پایان سال انجام داده‌ایم. 


معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی با بیان اینکه ما علاوه بر پرداخت وام خوداشتغالی، تسهیلات کارفرمایی و مدل راهبری شده را نیز داریم، گفت: در مدل خود اشتغالی اگر فردی از خانواده امداد بخواهد از تسهیلات اشتغال استفاده کند براساس توانایی فرد، مشاوره شغلی و نهایتا براساس مشاوره شغلی و استعدادسنجی و همچنین امکان‌سنجی که از وضعیت داشته‌های فرد متقاضی صورت می‌گیرد، طرح در کارگروه اشتغال بررسی و در صورت تصویب طرح، تسهیلات اشتغال به فردپرداخت می‌شود. 


وی در ادامه تصریح کرد: کمیته امداد این طرح‌ها را بین 3 تا 5 سال توسط متخصصین نظارت می‌کند و در صورت نیاز به مشاوره به آنها مشاوره می‌دهد. در همین راستا در سال 1400 بیش از 21 هزار طرح را با استفاده از این مدل با کمک شرکت‌های برون‌سپاری اجرا کردیم.

 

کرابی خاطرنشان کرد: درمدل کارفرمایی، بعضی از خانواده‌های تحت پوشش امداد که امکان دریافت تسهیلات اشتغال برای ایجاد شغل یا توان فنی را ندارند و یا در بحث ضمانت و ... دچار مشکل هستند، براساس توافق و تفاهم‌نامه با کارفرما فرد به شرکت‌ها و کارخانجات معرفی و به کار گرفته می‌شود. 


وی افزود: در این مدل، بر اساس توافق دو طرفه بین کمیته امداد و کارفرما، به ازای هر نفر اشتغال‌زایی، 100 میلیون تومان به کارفرما با بازپرداخت 4 درصد تسهیلات داده شده و کارفرما مکلف است به ازای هر 100 میلیون تومان یک نیروی تحت پوشش امداد را با حداقل قانون کار به مدت 5 سال به کار گیرد.


معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی گفت: ما براساس اعلام نیاز کارفرما مبنی بر نیروی کار، بیش از تعداد مورد نیاز معرفی می‌کنیم تا قدرت انتخاب داشته باشد، گزینش اولیه توسط کارفرما صورت می‌گیرد و اگر بعد از مدت کوتاهی با نیرو قطع همکاری شد ادامه بیمه را با نیروی جدید انجام می‌دهد. در مناطق محروم علاوه بر این تسهیلات، یک بسته دیگر تشویقی داریم که به مدت دو سال 100درصد بیمه سهم کارفرما را پرداخت می‌کنیم  و در بسته دوم ویژه مناطق برخوردار، 100 درصد سهم بیمه مددجو را به کارفرما پرداخت خواهیم کرد.


وی در خصوص مدل راهبری شغلی بیان کرد: در این مدل که طرح کارآفرین‌محور است، فرد توانایی زیادی در حوزه کارآفرینی دارد اما سرمایه ندارد تا ایده خود را اجرا کند، در این شرایط ما زنجیره‌های ارزش و تامین را فراهم می‌کنیم به این صورت که فرد ایده خود را به مجموعه کمیته امداد ارائه می‌دهد، هیئت شناسایی و ارزیابی راهبران شغلی که متشکل از بزرگان کارآفرین استان هستند، طرح را بررسی و اگر طرح توجیه اقتصادی خوبی داشت و کارآفرین از طرح خود به خوبی دفاع کرد، سرمایه در اختیار او قرار داده می‌شود و کارآفرین با مدیریت این تعداد افراد کار را تولید و می‌فروشد. یعنی از تامین مواد اولیه تا بحث آموزش این افراد، نظارت و فروش به عهده کارآفرین است. در مدل راهبری شغلی منافع راهبر هم در اول شبکه یعنی تامین مواد اولیه تعریف شده و هم در آخر زنجیره که بحث فروش است. 

 

کرابی با بیان اینکه در حوزه عروسک‌سازی کار منسجم کمتر انجام شده است؛ گفت: هر کارآفرینی که بخواهد اشتغال‌زایی کند برای دریافت تسهیلات حتما باید دوره فنی و حرفه‌ای را طی کرده باشد. همچنین در بحث حمایت از کارآفرینان که به عنوان یکی از تکالیف ما در سال 1400، حمایت از زنجیره‌های اسباب‌بازی بوده است که افراد و گروه‌هایی شناسایی و حمایت کردیم.


معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با بیان این مطلب که در حوزه کسب و کار، مشهد ظرف چند سال آینده به عنوان قطب برتر ساخت اسباب‌بازی کشور خواهد شد، افزود: ما از طرح‌های ساخت اسباب‌بازی در شهرستان‌ها حمایت می‌کنیم. به طور مثال در تربت حیدریه با حمایت کمیته امداد از یکی از کارآفرینان حوزه عروسک، موجب شده درحال حاضر این کارآفرین کارخانه عروسک‌سازی راه‌اندازی کند. 


وی با بیان اینکه تا زمانی که زنجیره‌های حمایت شکل نگیرد ما همچنان مشکل خواهیم داشت، گفت: خراسان رضوی در بحث مدل کارآفرینی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد. این استان در سال‌های 98 و 99 مقام اول کشوری و سال 97 مقام دوم را کسب کرده است. 


کرابی بیان کرد: در بحث هدایت شغلی، وظیفه این اداره ارائه تسهیلات کارفرمایی، ایجاد طرح‌های خوداشتغالی و آموزش افراد است. سال گذشته از خانواده امداد حدود 12 هزار نفر برای آموزش به فنی و حرفه‌ای معرفی شده و آموزش دیده‌اند و اکنون نیز در نظر داریم در موضوع فرهنگ کارآفرینی به 100 نفر در گروه سنی زیر دیپلم و دیپلم و حتی بالای دیپلم، آموزش‌های لازم را ارائه دهیم تا در سال 1401 وارد حوزه اشتغال‌زایی شوند. علاوه بر این ما با مجموعه دانشگاه تهران تفاهم‌نامه‌ای برای استارت آپ‌ها داشته‌ایم و تاکنون با حدود 400 نفر در حوزه استارت آپ در ارتباط بوده‌ایم.


وی تصریح کرد: کمیته امداد در همه زمینه‌ها به خصوص در بحث‌های آموزشی و کسب و کارهای جدید ورود کرده است، از جمله مرکز نوآوری تربت حیدریه که با کمک پارک علم و فناوری ایجاد شده است، مدلی کاری که در این مرکز انجام می‌شود قرار گرفتن چند کسب و کار در کنار هم است. 


معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با بیان اینکه در بحث تولید مشکل نداریم اما در فروش دچار مشکل هستیم که باید بازاریابی کنیم، گفت: در سال 1400 تا اسفند ماه حدود 700 میلیارد تومان در حوزه اشتغال برای 21 هزار فرصت شغلی پرداخت شده است.

 

وی افزود: در سال جدید، 21 زنجیره در حوزه‌هایی چون؛ کشاورزی، گیاهان دارویی، پوشاک، سنگ، اسباب بازی و ... به صورت ملی در حال انجام است. یک سری راهبرها نیز به صورت ملی شناسایی شدند که خودشان درخواست کردند لذا ما از بین راهبرهای ملی افرادی که توانایی کار و تعهد دارند را انتخاب می‌کنیم.


کرابی با بیان اینکه سال 1401 علاوه بر استفاده از 21 راهبر ملی، از راهبرهای استانی نیز دعوت می‌کنیم تا وارد این مدل کاری شوند، تصریح کرد: یکی از تکالیف شهرداری‌ها در اختیار گذاشتن بازارچه‌هایی برای عرضه محصولات مشاغل خانگی است که در این زمینه شهرداری همکاری خوبی داشته است. قبل از کرونا براساس برنامه زمان‌بندی نمایشگاه‌هایی به صورت فیزیکی برگزار می‌شد اما در شرایط کرونا با توجه به اینکه امکان برپایی نمایشگاه نبود کمیته امداد در بحث بازار مجازی کار و برند «ای کالا» را ایجاد کرد. اکنون در مرحله ابتدایی است و زیرساخت‌های کار فراهم شده است و محصولات کل کشور در حوزه صنایع دستی در این فضا بارگذاری خواهد شد.


وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته 38 هزار طرح اشتغال‌زایی و 21 هزار فرصت شغلی در سال 1400 ایجاد شد، افزود: در سال‌هال گذشته تعدادی از افراد تحت پوشش که توانایی کار داشتند با ارائه طرح و اجرای آن، از چرخه کمیته امداد خارج شدند که بر همین اساس امسال 5 هزار و 700 نفر خودکفا شده و از تحت پوشش کمیته امداد خارج شدند. 


معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با اشاره به تحت پوشش بودن بیش از 350 هزار نفر در استان، اظهار داشت: کمیته امداد با طرح‌های تحت نظارت به کارآفرینی در حوزه مشتری مداری، بازاریابی و چیدمان اجناس مشاوره می‌دهد . 


وی با بیان اینکه فرد بعد از گذراندن دوره فنی و حرفه‌ای تسهیلات اشتغال دریافت می‌کند، افزود: در سال جاری،کمیته امداد بر اساس تفاهم با شورای عالی اشتغال ۵دهک جامعه را حمایت خواهد کرد.


کرابی ابراز کرد: ردیف پولی که برای سال 1401 مشخص شده، حدود هزار  و 800 میلیارد تومان است که مایل هستیم در حاشیه شهر مشهد مقدس به صورت ویژه کار کنیم زیرا حاشیه شهر پتانسیل خوبی در حوزه ایجاد اشتغال به ویژه در بحث مشاغل خرد و خانگی دارد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: درصورت همراهی سایر نهادها به ویژه شهرداری مشهد اتفاقات خوبی را می‌توان در مناطق حاشیه‌ای کلانشهر مشهد رقم زد و خوشبختانه شهرداری مشهد نگاه ویژه‌ای به این بخش شهر دارد.

انتهای پیام

کد خبر 1163001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha