گزارش شبستان از نشست ستاد استانی اقتصادمقاومتی در قوه قضائیه با شرکت های دانش بنیان استان کرمان

نشست ستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصادمقاومتی در قوه قضائیه با شرکت های دانش بنیان، به میزبانی دادگستری کل استان و با حضور مدیران عامل شرکت های دانش بنیان استان و جمعی از مسئولین برگزار شد و مشکلات این شرکت ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ نشست ستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصادمقاومتی در قوه قضائیه با شرکت های دانش بنیان، سه شنبه(16 فررودین ماه) به میزبانی دادگستری کل استان و با حضور مدیران عامل شرکت های دانش بنیان استان و جمعی از مسئولین برگزار شد.

 

 

در این نشست مجید نورانی، رییس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان با مقدمه ای مبنی بر اینکه این شرکت ها به سه دسته نوپا، تولیدی و خلاق(مستعد دانش بنیان) تقسیم می شوند؛ فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان ها را هم شامل هشت سرفصل دانست.

 

 

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان از سال 1392 در استان تأسیس شدند و امروز 59 شرکت هستند؛ افزود: از این تعداد 76 درصد شرکت ها در کرمان، 17 درصد در رفسنجان، پنج درصد در سیرجان و دو درصد در جیرفت هستند.

 

 

نورانی 60 درصد این شرکت ها را تولیدی و 40 درصد آن را نوپا  دانست و با تشریح حوزه فعالیت این شرکت ها اظهار کرد: انجمن در سال 1397 راه اندازی شد و تشکیل شورای عالی فنآوری و نوآوری استان از همان روز اول دچار مشکل بود.

 

 

نورانی به مشکلات فراروی شرکت های دانش بنیان به ویژه در بخش های اداری که با مشکلات متعدد روبرو هستند و مدیران هم آشنایی کامل با این شرکت ها ندارند؛ اشاره کرد و خواستار تشکیل کارگروه قضایی ویژه شرکت های دانش بنیان برای رفع مشکلات آنها شد.

 

 

وی عدم استفاده و حمایت از محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان که حتی صنایع بزرگ استان هم استفاده چندانی از این محصولات نمی کنند را یکی از مشکلات عنوان و بیان کرد: دستگاه های اجرایی هم در مناقصات خود هیچ حمایتی از این شرکت ها ندارند.

 

 

رییس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان از تهیه سند توسعه فرآوری و نقشه اکوسیستم شرکت های دانش بنیان خبر داد و اظهار کرد: فقط باید دستوری برای اجرای آن وجود داشته باشد.

 

 

وی عدم فضای مناسب برای استقرار شرکت های دانش بنیان را یکی از مشکلات جدی در استان کرمان نام برد و گفت: این در حالی است که بسیاری از دستگاه ها ساختمان های بلااستفاده و یا سوله های مناسب دارند که می توانند آن را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهند.

 

 

نورانی با اشاره به مشکلات شرکت های دانش بنیان خواستار حمایت و سرمایه گذاری صنایع بزرگ و حمایت های دولتی شد.

 

 

 

محمدرضا سپهوند، رییس پارک علم و فناوری استان کرمان هم با بیان اینکه توجه مقام معظم رهبری به تولید دانش بنیان است که بخش اعظمی از آن در شرکت های فنآور اتفاق می افتد و سهم مهمی از تأمین کالاهای مورد نیاز کشور را دارند؛ اظهار کرد: 276 شرکت فنآور در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد 36 شرکت، دانش بنیان است.

 

 

وی وظیفه پارک علم و فناوری را بسترسازی برای فعالیت این شرکت ها دانست و اظهار کرد: آن دسته از اکوسیستم های فناور موفق بودند که سهم دولت در آنها کم بوده است لذا باید زیرساخت ها فراهم و موانع برطرف شود و دانش بنیان ها خود شروع به فعالیت کنند.

 

 

سپهوند با ابراز تأسف از این موضوع که به رغم جایگاه ویژه شرکت های دانش بنیان و فنآور اما سهم چندانی از منابع استان به این شرکت ها اختصاص ندارد و می توان گفت این سهم، صفر است؛ معضل بزرگ دیگر شرکت های دانش بنیان را صنایع بزرگ استان خواند که با جذب تحصیلکرده های نخبه، آنان را در ساختار فرسوده صنایع بزرگ از بین می برند.

 

 

 

وی تأکید کرد: توجه به شرکت های دانش بنیان و تولیدات آنها یک فرآیند کوتاه مدت نیست بلکه نیازمند ریل گذاری طولانی مدت است و اگر امسال این سیاست گذاری را انجام دهیم می توان امیدوار بود که سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد کشور قابل توجه باشد.

 

 

در ادامه این نشست تعدادی از مدیران شرکت های دانش بنیان به بیان دغدغه ها و مشکلات خود پرداختند و خواستار حمایت دستگاه قضا شدند.

 

 

علی حیدری نژاد، مدیرعامل شرکت دانش بنیان برافزا کشاورز پارس از رفسنجان گفت: 10 سال پیش با سرمایه اولیه سه میلیون تومان این شرکت را راه اندازی کردم و امروز بالای 60 میلیارد تومان درآمد دارد اما مشکلات در عمل است نه روی کاغذ و جلسه؛ ما با اصول شرکت های دانش بنیان مخالفتی نداریم اما اگر می خواهیم تولید کنیم باید در فروع باید آزاد باشیم نه تابع آنچه از تهران ابلاغ می شود.

 

 

وی با تأکید بر اینکه پارک علم و فناوری باید از شکل اداری خارج شود؛ از مشکلات اعطای وام به شرکت های دانش بنیان هم انتقاد کرد.

 

 

سیدمحسن سید کاظمی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان نوین اندیشان پارسیان کویر کارمانیا هم که به شدت از مشکلات و موانع سر راه گله مند است؛ گفت: ما گیاه دارویی تولید می کنیم که یکی از این گیاهان که مجوزهای علوم پزشکی را هم دارد، 85 درصد سوختگی ها را درمان می کند و گیاهانی که در درمان زخم بستر و افراد دیابتی کاربرد دارد اما در مخمصه ای گیر کردیم که به سختی از آن رها می شوبم.

 

 

مرتضی ایرانمنش شرکت تعاونی دانش بنیان جوهر گستر ایرانیان اظهار کرد: من نفر اول جشنواره خوارزمی، دارای سه مدال طلای جهانی در رباتیک، سه اختراع ثبت ملی و بین المللی هستم و در سال 92 اولین شرکتی بودم که مجوز فعالیت در استان گرفتم.

 

 

وی با بیان اینکه ما تونر منحصر بفردی در کشور تولید می کنیم اما حتی سازمان های استانی از ما خریداری نمی کنند؛ افزود: محصول مشابه چینی با قیمت ارزان وارد کشور می شود و من اگر مثل همان را تولید کنم که می گویند کیفیت چینی است و اگر با کیفیت شرکت خودمان تولید کنیم قیمت بالا می رود و می گویند چینی ارزان تر است! الان نمی دانیم چه باید بکنیم.

 

 

جواد قربانی پور، مدیرعامل شرکت لاوان تابلو و بارز کلید هم با بیان اینکه عراق هنور از ما کالا می خرد و سوریه نیز اخیراً تقاضای 15 میلیون دلار قرارداد دارد زیرا محصول خوب تولید می کنیم؛ افزود: ۵، ۶ سال است دچار مشکلات جدی شدیم و تعداد زیادی از نیروهای ما تعدیل شدند و زندگی و وسایل خانه من سر این موضوع رفته و من هنوز به نتیجه نرسیدم.

 

 

وی ادامه داد: چهار محصول برای اولین بار در کشور تولید کردیم و سال 92 جزو 23 شرکت دانش بنیان برتر کشور بودیم که فقط بیش از 50 میلیون دلار قراردادهای صادراتی ما بود که 13 میلیون آن از استان صادر می شد اما الان دچار مشکلات عدیده ای هستیم و خواهش می کنم کارگروه ویژه قضایی و مالی برای رفع این مشکلات تشکیل شود.

 

 

در این نشست یدالله موحد، رییس کل دادگستری نیز سخنانی ایراد کرد که مشروح آن از اینجا قابل دیافت است.

 

 

 

 

کد خبر 1163041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha